Bab 60

400 14 0
                                    

Zain tersenyum melihat Ameera yang terlentok di sisi anak mereka itu. Perlahan dia melangkah ke arah kesayangannya itu.

Ardell Zahira Don. Puteri sulung mereka. Baru saja berusia 3 bulan. Waktu Ameera nak bersalin, keadaan memang huru hara. Lagi-lagi mereka yang lelaki ni. Ameera dan Umi Ruzilah tidak lah sekabut mereka. Sampaikan Ameera keliru, siapa yang nak bersalin ni? Orang lain pula yang kelam kabut. Kembar dua orang tu lagilah tambah kalut orang saja.

"Abang... saya rasa perut saya lain macam." ujar Ameera sambil memegang perutnya dengan wajah berkerut. Mereka semua sedang bersantai di taman belakang rumah. Terus yang lain memandang ke arah Ameera.

"Sayang rasa macam nak bersalin ke?" Soal Zain lembut. Disentuh perut Ameera lembut. Rasa keras lain macam.

"Mungkin." Jawab Ameera tenang.

"Ha? Cik Amee nak beranak?" Jad terus berdiri dengan bersuara lantangnya itu.

"Meera nak bersalin dah ke?" Ayahanda pula bangun dan cuak memandang Ameera.

"Kalau sakit kita pergi hospital. Boleh doktor cek terus." Ujar Umi Ruzilah tenang. Yang lelaki semua dah mula kalut.

"Dah-dah cepat ambil barang Cik Amee! Zain pi ambil barang bini kau cepat! Had ready kereta! Jom-jom!" Jad mula bagi arahan dengan cara huru hara dia.

"Ya-ya!" Terus Zain berlari naik ke bilik. Had berlari ke kereta.

"Cepat-cepat!" Ayahanda pula bersuara lantang. Cuak benar wajahnya. Ayahanda dah berdesup mengikut langkah Jad. Jad dah berlari ke sana ke mari. Kejap lari dalam rumah, kejap lari ke kereta.

Yang si Had pula keluar rumah dengan kunci rumah, lepas tu dia pergi kereta dia garu kepala. Kemudian dia lari masuk rumah semula. Keluar dengan kunci kereta yang lain pula. Kerja dia berulang-alik sebab salah kunci saja. Kalut teruk semua dibuatnya.

Ameera garu kepala. Umi Ruzilah juga berkerut dahi.

"Sayang! Beg barang bersalin kat mana?" Suara Zain mula kuat melaung.

"Ada tu tepi almari." Jawab Ameera tapi tak sekuat Zain.

"Apa?!" Zain jerit lagi. Tidak dengar. Ameera dah picit dahi.

"Bini kau cakap dekat sebelah almari woi!" Suara Jad pula bersambung kuatnya.

"Tak jumpa pun!"

"Aduh dia ni!" Jad lari ke dalam rumah semula. Bantu Zain yang cari barang tak jumpa-jumpa tu.

"Dah kenapa mereka yang kalut semacam ni? Ameera relaks je umi tengok." ujar Umi Ruzilah pelik. Dia pun tidak mampu nak bergerak sebab tengok masing-masing kabut lain macam.

"Itulah umi. Meera pula pelik. Siapa yang nak beranak sebenarnya ni?"

"Kalut sungguh lah laki dalam rumah ni." Mereka berdua terus ketawa. Dalam sakit nak bersalin pun Ameera masih mampu ketawa.

Itulah kenangan pertama kali Ameera bersalin. Macam-macam hal. Nasib sampai hospital mereka tak sekalut di rumah. Sebab di hospital doktor pula yang uruskan Ameera. Kalau tidak, sampai ke sudah semua kalut.

Zain geleng kepala sambil bibirnya terukir senyum. Perlahan dia melangkah ke arah isterinya. Dia duduk di sisi katil itu.

"Sayang." Rambut yang terjuntai itu dia selitkan ke telinga. Ameera bergerak sedikit.

"Abang." Dia bangun perlahan dan Ardell diusapnya lembut. Bajunya dikemaskan.

"Kesian isteri Abang." Jemari Ameera digenggam. Ameera pantas mengucup jemari Zain.

PROTECT YOU⚔️Where stories live. Discover now