Bab 11

684 31 0
                                    

"Makan dulu. Baru aku hantar kau balik." Ujar Cik Amee tegas.

"Cik Amee. Saya nak balik. Tak perlu kot nak singgah makan." Cik Amee terus jeling Zain tajam. Zain terus gigit bibir.

"Dengar aje cakap aku tak boleh ke?" Soal Cik Amee garang. Geram betul dengan si Zain ni. Zain hanya tunduk. Cik Amee ni minggu lepas kemain lembut, romantik bagai. Minggu ni jadi singa lapar pula.

"Apa tu? Mengumpat aku dalam hati?" Zain terus bulat mata. Dia dengar ke? Zain pandang sebelah. Cik Amee dah menyinga pandang dia.

"Mana ada. Saya berzikir ni." Dalih Zain. Cuak!

"Kau ingat aku bodoh ke? Muka kau berkerut-kerut macam tu. Macam tengah sumpah seranah aku. Ingat aku tak perasan?"

"Mana ada Cik Amee. Saya tak sumpah seranah Cik Amee lah."

"So still mengumpat?" Cik Amee senyum sinis. Zain terus diam. Eyy susah betul nak menang.

"Orang suruh makan pun payah. Bukan aku suruh kau masak."

"Sebab saya tak suka makan luar. Saya lebih suka masak sendiri." Jawab Zain.

"Masak?" Cik Amee pandang Zain tak percaya.

"Ya."

"Kau pandai masak?" Zain angguk. Cik Amee kulum senyum.

"Kalau macam tu kau masak untuk aku." Nak terjojol biji mata Zain mendengarnya. Dia menoleh ke sebelah.

"Cik Amee buat kelakar apa ni?"

"Aku suruh kau masak. Salah ke? Kau juga yang kata tak suka makan luar." Zain dah pegang kepala. Kenapalah Cik Amee ni suka beri pilihan yang dia memang tak boleh pilih?

"Fine. Makanlah restoran mana Cik Amee nak." Zain mengalah. Kepala dia terus sandar pada tingkap kereta. Cik Amee simpan senyum. Jad dan Had hanya mendengar perbalahan antara mereka. Malas nak masuk campur.

🛡🛡🛡

"Bukan tadi kata nak makan luar ke?" Zain dah berkerut dahi memandang Cik Amee.

"Tak nak. Aku nak rasa air tangan kau." Zain sudah terdiam. Aduh! Garu kepala dia dibuatnya.

"Tapi Cik Amee..."

"Apa lagi yang kau nak bangkang ni?" Cik Amee sudah berpaling memandang Zain. Nasib Zain sempat brek. Kalau tidak haaa alamatnya bercium tengah pasar raya besar ni.

"Saya kena balik Cik Amee. Nanti kat rumah tu tak ada siapa nak masak." Cik Amee pandang Zain dalam-dalam.

"Kau duduk dengan siapa?"

"Roommate."

"Lelaki?"

"Mestilah lelaki Cik Amee. Saya tak gila lagi nak tidur dengan perempuan."

"Roommate kau tu umur berapa?"

"20-an."

"Jadi apa masalahnya sekarang?"

"Saya ni tukang masak kat rumah tu."

"Dorang dah besar. Pandai cari makan sendiri. Yang kau bersusah payah nak masak untuk dorang apahal?"

"Sama sajalah macam Cik Amee. Minta saya masakkan untuk Cik Amee. Patutnya Cik Amee masak sendiri." Laju saja Zain bercakap buat Cik Amee tersentap. Cik Amee dah ketap bibir.

PROTECT YOU⚔️Where stories live. Discover now