Bab 53

342 15 0
                                    

"Ameera okey?" Soal ustazah Ruzilah yang mengajar Ameera itu. Ameera hanya senyum dan angguk perlahan.

"Kenapa nampak penat?"

"Penat sikit. Tadi pergi beli barang. Lepas tu nak cuba-cuba masak." Sejak kejadian dia masak tak jadi tu, dia dah cuba masak hari-hari. Yang jadi mangsa kena makan semestinya ayahanda dan kembar. Ini pun dia masih lagi terkontang kanting memasak.

"Laaa Ameera jangan buat kerja berat tau. Badan tu jangan beri tekanan sangat. Nanti baby sama letih." Lengan Ameera dia usap sambil beri teguran. Risau dia melihat ibu hamil ini terlalu aktif.

Ameera senyum. Dia menatap wajah Ustazah Ruzilah dalam-dalam. Rindu dengan kehadiran ibu yang sekian lama sudah meninggalkannya.

"Ustazah.."

"Ya Ameera?"

"Ustazah ada suami?"

"Ada. Tapi dulu." Ustazah Ruzilah senyum.

"Dah meninggal dunia?" Ustazah Ruzilah geleng kepala.

"Habis tu?"

"Bercerai."

"Sebab?" Ustazah Ruzilah hanya senyum tawar.

"Err Sorry. Banyak tanya." Ameera garu kepala yang masih tersarung telekung.

"Tak apa. Ustazah bercerai sebab ustazah tak tahan."

"Kenapa?"

"Hari-hari kena pukul. Kena terajang. Siapa yang tahan Ameera?"

Ameera terdiam. Dia hanya melihat wajah ustazah Ruzilah yang sedang melipat sejadah itu. Wajah tenang itu seperti tidak menghadapi apa yang dia katakan tadi.

"Ustazah ada rasa nak kahwin lain ke?"

"Tak ada. Bagi ustazah biarlah ustazah macam ni. Kalau betul ada jodoh, adalah. Allah kan tahu perkara yang terbaik untuk kita." Sempat pipi Ameera dia usap. Entah kenapa dia rasa jatuh sayang pada Ameera. Maklumlah dia tidak boleh mengandung. Tidak pernah merasakan kehidupan bersama anak. Sering saja menumpang kasih anak orang lain.

"Ustazah tak ada anak?" Ustazah Ruzilah menggeleng namun bibirnya masih tersenyum.

Macam mana wanita ini boleh tersenyum di saat hatinya betul-betul teruji? Macam mana dia masih boleh melangkah tika diri dia tidak berdaya untuk berdiri?

"Ameera... ustazah nak turun dah ni."

"Ermm kejap. Kita turun sama-sama." Ameera pantas mencabut telekung dan diletakkan di atas katil. Pantas juga dia mencapai lengan ustazah Ruzilah.

Mereka turun ke bawah bersama-sama.

"Haa dah selesai?" Soal Ayahanda yang sedang berbual dengan ustaz di ruang tamu itu.

"Dah." Jawab Ameera ringkas.

"Saya balik dulu lah ya Encik." Ujar ustazah lembut.

"Eh tak nak minum dulu ke?" Soal ayahanda dalam masa sama mengajak ustazah Ruzilah untuk turut serta. Ustazah Ruzilah hanya menggeleng.

"Tak apa."

"Ustazah tak nak minum dulu?" Soal Ameera pula.

"Tak apa. Ustazah nak balik dah ni. Dah malam kan."

"Yalah."

"Hati-hati Ustazah. Terima kasih ajar anak saya."

"Tak apa. Memang kerja saya kan." Ustazah menunduk dan terus melangkah ke pintu. Ameera mengekori dari belakang.

"Eh kenapa ikut sampai sini?" Soal Ustazah dengan nada terkejut.

"Saja nak teman ustazah." Ameera hanya senyum. Selama sebulan dia belajar dengan ustazah Ruzilah, malam ini baru berkesempatan dia nak tanya soalan peribadi. Dan dia juga terasa seperti ada kasih ibu yang dia pinjam daripada ustazah Ruzilah.

PROTECT YOU⚔️Where stories live. Discover now