GBM 42

2.6K 225 27
                                    

Pintu ruangan keluarga di ketuk lalu daun pintu di tolak. Kelihatan kesemua ahli keluarga Iskandar berada di situ. Habibah mula gementar. Matanya mencari kelibat Iskandar tetapi tiada.

"Puan, Tuan, cik Sofia dah sampai"ujar pembantu itu.

"Baiklah terima kasih"tutur wanita berusia 40an itu dengan nada yang lembut.

Pembantu itu keluar dari situ meninggalkan Habibah berdiri di situ terkulat sendiri.

"Sofia, come. Sit here we have something to talk"tutur wanita itu.

Habibah hanya akur tanpa suara. Dia melabuhkan duduk ya di atas sebuah sofa menghadap ke semua ahli keluarga Iskandar.

"Sofia dah lama ke kenal dengan Ian?"soalan pertama yang di aju oleh wanita itu kepada sofia.

"Erm.. saya kenal Ian masa umur 5 tahun. Waktu tu Ian bantu saya ambilkan layang-layang".

"Oh.. dah lama dah.."kata wanita itu.

"Sofia tak perlu takut. Kami ni keturunan yang baik. Lupa pula nak kenalkan diri. Saya tuan Iskandar. Ayahanda kepada Ian. Dan ini isteri saya Karina. Sofia boleh panggil kami Ayahanda dan bonda". Tutur ayahanda Iskandar.

"Welcome to the family Sofia"ujar Bonda Iskandar dengan senyum.

Habibah masih berfikir dan perlahan-lahan bibirnya mengukir senyum. Iskandar yang berada di luar mendengar percakapan di dalam. Bibirnya turut menguntum senyum.

"Ian, kenapa buat keputusan tanpa bagitahu dia dulu? Tengok sekarang ni dah pengsan"kata Bonda Iskandar.

"Mana Ian tahu dia nak pengsan macam ni".

"Kau memang berani Ian. Aku anak sulung keluarga ni pun tak berani nak pecahkan adat"kata Amsyar tersenyum

"Kau baru tahu ke aku ni berani? Kau tu je yang pengecut"Iskandar mendabik dada.

"Ayahanda, do you accept it? She is my choice"ujar Iskandar lagi memandang Ayahandanya.

"I accept it. But make sure she will learn our tradition".

"Thank ayahanda. She love me and she will learn about it".Iskandar tersenyum gembira.

Iskandar berlalu dari situ. Dia kan membuarkan keluarganya mengenali habibah dengan lebih mendalam kerana Habibah adalah calon isterinya.

~~~~~~

Hayiz termenung menungkat dagu sambil bermain dengan nasi. Elly dan Ridzwan yang melihat menjadi risau.

"Along, kenapa main nasi tu"tegur Elly.

"Hah? Sorry ummi"Hayiz tersedar dari lamunan.

"Do you have any problem to share?"tanya Ridzwan.

"Along kena reject Ummi, papa"sampuk Elina.

"Heh! Sedap je cakap aku kena reject"canggah Hayiz.

"Habis tu apa? Muka macam tempoyak basi je"tambah Elina.

"Along dah confess dekat Kai. And suprisingly kai tu ialah Kaisara Aulia. Pengarah Laskar Pura".

"Hah? Serious ar long? Bapak ar"Elina kagum.

"Did she reject you?"tanya Ridzwan.

"No"jawab Hayiz sepatah.

Gα∂ιѕ Вєятυ∂υиg МЄЯΑН [✔️]Where stories live. Discover now