ㅤ
ㅤ
ㅤ
ㅤ
+Hea's pov ━━
Aku mengangkat kaki keluar dari sebuah restoran. Keluhan berat aku lepaskan. Kenapa susah sangat nak dapatkan kerja ya? Retoran saja tapi cerewet memilih pekerja mengalahkan idol aurvival show.
Perasaan geram mula muncul.
"Babi"
Ha kan dah terlepas, aku menyelukkan tangan ke dalam poket seluar mencari earbuds.
"Nenek dia 0℅ kenapa aku boleh lupa nak cas? Aduh" Earbuds tadi aku masukkan ke dalam poket semula.
"Weh weh tu bukan Yoon Hea ke? Ex classmate kita dulu tu" Terkenal juga aku ni? Dekat sini pun ada orang kenal. Tak lain tak bukan itu mesti Karina dengan Winter.
"Yoon Hea? Macam kenal. Oh! Budak yg boleh nampak hantu tu ke?" Sambung seorang perempuan lagi. Aku hanya mendengar tanpa memandang mereka. Malas.
Karina menunjukkan dirinya di hadapan aku. Senyuman manis yg dibuat-buat ditayangkan.
"Hea! Hai! Dah lama tak jumpa. Apa khabar your parents..?" Ha mula lah anak anak pungut ni cari pasal dengan aku. Datang-datang saja keluarkan ayat yg layak dilempang.
"Oh ya! You kan tak ada parents, oupssie oh my god i'm sorry my bad.." Sambungnya lagi, menekup mulut berpura-pura merasa bersalah.
"Hm, tak apa" Aku membalas dengan senyuman palsu, aku rasa aku nak buat sesuatu dengan dua ekor ni memandangkan aku tak ada kerja. Kedua tangan aku mula menarik rambut mereka berdua.
"Ah!! Apa ni aku tak buat apa-apa lagi pun!!" Jerit Winter.
"Sorry my bad" Mulut berkata sedemikian namun tangan aku semakin kuat menjambak rambut dua ahli sihir ni.
"Ah! Kalau kita masuk balai yg salah tu kau tau! Kami tak buat apa apa pun!" Alamak bising pula perempuan bernama Karina ni.
"Aku tak kisah lah, yg penting aku nak bunuh korang berdua ni. Dah lama aku nak balas dendam"
"Ahh!! Tolong!!"
+
Aku memandang polis dihadapan aku tanpa perasaan dan emosi, semua soalannya aku biarkan tergantung tanpa jawapan. Mudah-mudahan aku didenda masuk penjara. Ini lah yg aku nak, masuk penjara lagi bagus dapat makanan free. Aku bukannya buat apa pun dekat rumah. Dah lah kena buang kerja, duit tak ada.
"Dia yg mula serang kami, kami tak buat apa pun" Bilang Winter tak puas hati, aku sekadar mengangguk setuju.
"Lepas tengok cctv memang betul kamu yg menyerang dulu, kenapa kamu buat macam tu?"
Aku menatap polis yg sedang bertanya itu sebelum mendekatkan muka aku. "Sebab aku nak masuk penjara"
Seronok pula tengok reaksi dia ni, speechless ke bang?
"Kau fikir masuk penjara je ke? Kau kena denda bayar 270K won"
"Saya tak ada family, tak ada sesiapa tak ada kerja. Tak ada duit. Macam mana ni?"
Terdiam polis itu sebentar, mungkin sedang memikirkan apa yg dia harus lakukan pada aku.
+
Di sini lah aku berbaring di dalam penjara. Sepatutnya aku dipenjarakan sehari saja tapi disebabkan aku tak ada duit langsung, polis pun memutuskan untuk memenjarakan aku selama 3 hari.
"Bosan betul hidup aku ni, rasa kosong sangat. Buat apa aku hidup lagi?" Aku mula merungut seorang diri.
"Dah lah hidup seorang diri, kerja pun tak ada. Memang tak ada makna langsung hidup aku" Nasi putih yg berada diatas permukaan dulang itu aku genggam lalu dipicit picit.
"Kau tak keseorangan. Kau ada aku dan yg lain" Sambung seorang gadis disebelahnya. Tubuh si pemilik suara itu berlumuran dengan darah bahkan baju seragam sekolah yg tersarung ditubuhnya itu pun berubah menjadi warna merah. Mungkin hantu ni mati dengan cara yg sangat tragis.
"Tak ada maknanya, korang semua cuma nak nyawa aku je. Pergi mampos sana"
Hantu yg bernama Seeun itu berpura-pura tersinggung dengan kata-kata aku tadi. Ia menyentuh dadanya dengan reaksi yg dibuat-buat. "Kejamnya kau. Aku dah memang mati dah pun"
Aku menjeling Seeun, kejap lagi aku boleh keluar dari sini. Lepas aku keluar ni aku nak buat apa?
"Kau mesti Hea kan? Hantu cakap kau manusia yg boleh nampak kami"
Aku menoleh memandang seekor hantu lagi. Aku menghela nafas. Hampir tiap hari hantu ni ganggu aku. Sieun, kembar Seeun.
"Boleh tolong aku tak? Pujukkan grim reaper untuk hidupkan aku balik?" Tanpa segan silu dia berkata straight to the point.
Aku merenungnya lama, memaki dia menggunakan bahasa mata. Aku dah bosan dengar permintaan yg sama daripada hantu yg lain.
"Aku memang boleh nampak benda ghaib tapi setakat ni aku tak pernah jumpa grim reaper lagi"
Mereka berdua menunjukkan respon kecewa. "Kalau ya pun aku jumpa grim reaper bukannya korang terus boleh hidup pun. Dia bukannya tuhan nak tentukan itu ini" Aku berbisik sendiri.
Itu lah manusia, masa hidup tak tahu hargai masa yg ada tapi bila dah mati mula lah nak menyesal itu ini. Kejap, aku cakap dengan cermin ke ni?
+
Tbc
KAMU SEDANG MEMBACA
❝Beautiful Destiny❞ + Lee Know
Fanfiction15+ Agak agaknya, apa yg akan terjadi apabila seekor hantu yg terdesak ingin hidup semula terserempak dengan seorang manusia yg sedang cuba membunuh diri? ❝Kalau kau nak mati sangat bagi dulu nyawa kau dekat aku. Aku terdesak nak hidup balik❞ 【 Insp...