Prolog

610 55 5
                                    

Seorang gadis berukuran 164cm bersama rambut yang mengurai di hadapan sink, leka merenung pantulan wajah sendiri yang telah difitnah sebagai beban dalam keluarga

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Seorang gadis berukuran 164cm bersama rambut yang mengurai di hadapan sink, leka merenung pantulan wajah sendiri yang telah difitnah sebagai beban dalam keluarga.

'Kalau laa aku tau...Elok aku main Pubg je waktu Marathon dulu' Bisiknya perlahan yang hanya mampu di dengari diri sendiri. Sendu.

"Oi! perempuan. Kau basuh baju-baju aku ni."

Buk!

"Aku nak kau basuh baju aku tu Guna Tangan. Kalau aku tau kau guna mesin. Siap kau!" Ugut seorang perempuan bersama sebakul baju kotor. Di tubuhnya tersarung dress ketat yang menampakkan bentuk badan.

Bayangan tubuh perempuan berambut pendek yang semakin menghilang di balik pintu itu dipandang kosong.

"Kalau aku cakap dia Bangang, Kenyataan. Dah memang mesin tu guna untuk basuh kain..." ulasnya ringkas. kaki segera diatur menuju ke sisi katil mencapai telefon yang tidak menerima sebarang notification. Single be like.


Elra Pov

Well...beginilah kehidupan aku. Nama aku Elra Iriana. Mama panggil aku El. Perempuan tadi tu je yang selalu panggil aku dengan gelaran 'Perempuan' even sudah terang lagikan bersuluh jantina aku memang seorang PEREMPUAN.

Susah bila dapat Kakak Tiri jenis sekolah dekat clubbing ni. Dia macam tiber tapi takpe la.

Mama bawa pindah dekat Negara Thailand ni masa umur aku 11 tahun. Papa dengan mama dah bercerai sebelum mama bawa aku pindah dekat sini. Aku ada sorang abang tinggal dengan papa dekat Malaysia. Dah lama rasanya aku tak jumpa abang Riz and especially papa.

Masa umur aku genap 13 tahun. Mama kahwin lagi sekali dengan seorang duda anak satu. Minah tadi tulah anak sorang dia.

Sejak mama kahwin dengan bapa tiri aku tu, Mama dah lain. Tak sama macam dulu. Sejak kebelakangan ni mama lebih percayakan cakap kakak tiri aku tu berbanding dengan aku.

Aku bukanlah nak kecil hati ke apa atau seangkatan dengannya. Aku just terkilan. Yups...terkilan.

Jam yang bertemakan corak Venom itu aku jeling sekilas. 9:25 a.m. Aku kembali duduk di birai katil. Sebenarnya aku dah muak basuh baju minah tu, bukannya reti bersyukur pun kalau aku tolong. Haih!

Hoodie berwarna hijau tua aku sarungkan pada tubuh dengan laju. Baju kotor milik minah tadi aku masukkan ke dalam beg plastik dengan kasar. Sesudah itu, langkah kaki ku atur laju menuruni anak tangga. Kereta Vios mama menjadi sasaran untuk aku berkunjung ke kedai Dobi.

A Long Adventure Where stories live. Discover now