اللهم إسترني فوق اﻷرض ، وتحت اﻷرض ، ويوم العرض عليك 🌼
اللهم أنت تعلم ما يفرحني، وتعلم ما يشغل تفكري، و ما يضيق صدري لأجلهيا رب و كلتك كل أموري فأصلح لي شأني كله 🌼❤️❤️نبدأ ...
في يوم جديد..
كانت تجلس ( هنا ) تستذكر محاضرتها في الحديقة..
وكانت تذاكر بتركيز شديد حتى لم تنتبه ل أوس الذي جلس بجانبها يتابعها بصمت منذوا دقائق..تعثرت في فهم بعض الجمل.. فإعتدلت حيث كانت جالسة على العشب الأخضر.. و تميل بجذعها العلوي على الكتب..
أخذت تلملم خصلاتها بغيظ شديد وهي تمتمت بحنق على مدرس المادة..
: دكتورة معدومة الضمير.. أي القرف ده.. هل أصلا عمرنا شفنا الكلام ده أيام الدراسة.. ولا فيه أي مس قالت لينا المعلومات دي و لا جت في كتاب حتى ده.....توقفت عن تمتمتها وهي تشعر بأن هناك نظرات مسلطه عليها..
فنظرت بجانبها سريعاً ثم شهقت بخضه وهي تضع يديها على قلبها بحركة تلقائيه.. حينما وجدت أوس..
فصدعت ضحكاته بشده..: أوس خضتني.. إنت جيت أمتي
أردف بمرح : من أول ماخلوا أوروبا و أسيا أوراسيا..
ضحكت بخفه مردده : امم من بدري يعني
اوما لها.. فرمقته ببسمة..
ف أردف هو بمرح وهو يتناول أحد الكتب
: أي بقا اللي بتخديه في الكلية و مابيدرسش في المدارس..تمتمت سريعا
: حاجات كتير والله يعني طول عمرنا عارفين الجغرافيا.. حار صيفا دافئ شتاءً و الأقاليم اللي عمري ما عرفت احفظها دي و الصين أول دول العالم في اختراع كل حاجة..
.. معرفش أي بقا أوروسيا و لا الاحتباس الحراري ولا المساحة ولا الميدانيه اللي طلعولي دول..صدعت ضحكاته بشده مردد بعدم تصديق
: هنا يا حبيبتي انتي هتكوني مدرسه.. لازم تلمي المادة كلها..تمتمت بنبره باكية : انا طول عمري بكره الدراسة.. وكنت مستنيه أدخل الجامعه و اتخرج و أشتغل أي حاجة و اخلص منها.. شوف سبحان الله ربنا كتبها عليا طول عمري...
صدعت ضحكاته بشدة.. وهو يحرك رأسه بيأس..
: يابنتي كل واحد بياخد نصيبه.. و أكيد تربية أحسن ليكي من أي كلية تانيه.. ربنا يوزع أرزقنا بشكل يتناسب معانا..اومات له بتفهم..
ف أردف هو ببسمة : طب تحبي أساعدك في حاجة..
نظرت له برفع حاجب ثم تنهدت وهي تشرد به
: طب بذمتك هعرف أفهم حاجة و انا باصه ليك.. ده كفايا عيونك دي بتجيب أجلي و تاخدني دنيا تانيه..لم يستطيع السيطرة على ضحكاته.. فقهقه بشده
ثم هبا واقفا مردفا بمرح : لا إنتي المذاكرة جننتك ولو فضلت قاعد معاكي هموت من كتر الضحك..
أنت تقرأ
عشقتها في إبتلائي (جاري تعديل السرد ) مكتمله
Mystery / Thrillerرواية بالعامية المصرية بداية 1/1/ 2021 ... نهاية 2021/4/5 "40"فصل عندما تظن ان الله ابتلاك.... لتكتشف انه انقذك من البلاء🙂🖤 كلنا عايشين في اختبارات من ربنا فية منا بينجح فيها ومنا بيفشل. الرواية هي رومانسية و كوميدي و تشويق. _هدفها مهما و...