Este oare posibil ca o inima frântă să blesteme o piesă muzicală? Poate un pian să blesteme notele? Astăzi vom explora împreună cea mai mare catastrofa paranormală suferită în Ungaria de la sfârșitul celui de-al doilea război mondial.1.La Viena, o adolescentă s-a înecat în timp ce strângea la piept o foaie cu notele muzicale ale piesei.
2.La Budapesta, un negustor s-a sinucis și a lăsat o scrisoare care cita din versurile aceleiași melodii.
3.La Londra, o femeie s-a supradozat în timp ce asculta o înregistrare a piesei de mai multe ori.
Piesa muzicală care leagă toate aceste morți este notoria „Szomorú Vasárnap". Poreclită „cântecul suicidului maghiar", a fost legat de peste o sută de sinucideri, inclusiv cel al omului care a compus-o. Desigur, toate acestea ar putea fi o legendă urbană. Un lucru este sigur, totuși. Compozitorul Rezso Seress și-a luat viața, iar succesul celui mai mare hit al său ar fi putut fi un factor care a contribuit.
Cântecele triste spun atât de mult
În 1933, Seress, născut în Ungaria (născut Rudi Spitzer), era un compozitor de 34 de ani. Povestea spune că, după ce iubita sa l-a părăsit, a fost atât de deprimat încât a scris melodia care a devenit „Szomorú Vasárnap".Unele rapoarte susțin că iubita lui Javor a fost cea care l-a părăsit, inspirând mai întâi piesa ca pe un poem. Alții spun că Seress și-a scris propria lirică, despre război și apocalipsă, apoi Javor a schimbat-o mai târziu într-o baladă de inimă.
Oricare ar fi cazul, „Szomorú Vasárnap", așa cum a fost intitulat, nu a făcut prea multe valuri la început. Dar doi ani mai târziu, o versiune înregistrată de Pál Kálmar a fost conectată la o erupție de sinucideri din Ungaria. Piesa ar fi fost apoi interzisă.
(Ungaria are în mod istoric una dintre cele mai mari rate de sinucidere din lume - aproximativ 46 din 100.000 de oameni își iau viața acolo în fiecare an ).
Dar cu siguranță creează o poveste suculentă. Și a făcut-o și la vremea respectivă, pentru că în curând au apărut editori de muzică din America și Anglia. Tin Pan Alley, cântărețul Sam M. Lewis și cântărețul de teatru britanic Desmond Carter, au scris fiecare câte o traducere în engleză a piesei. Versiunea lui Lewis, înregistrată în 1936 de Hal Kemp și Orchestra sa, a prins-o.
Sam Lewis, cel mai bine cunoscut pentru hit-uri ciudate, cum ar fi „I'm Gonna Sit Write Down And Write Myself A Letter", a rămas aproape de disperarea amară a originalului.
Lewis a făcut o singură concesie comercialității prin abordarea unui al treilea vers care radia o rază de lumină în întunericul melodiei. A inceput:„Visând, doar visam,
Mă trezesc și te găsesc adormită în adâncul inimii mele, dragă. "În 1941, Billie Holiday a înregistrat versiunea definitivă a „Duminica mohorâtă". Asocierea dureroasă a Lady Day cu melodia a susținut cu siguranță tragedia ante.
În ciuda rapoartelor contradictorii, piesa nu a fost niciodată interzisă oficial în SUA, deși a fost în Anglia. La începutul anilor '40, BBC a considerat piesa „prea supărătoare" pentru public, apoi a spus mai târziu că doar versiunile instrumentale ar putea fi redate la radio.
În 1984, „Szomorú Vasárnap" a fost din nou în știri, prin asociere, când Ozzy Osbourne a fost dus în judecată de părinții unui adolescent care s-a împușcat în timp ce asculta piesa rockerului „Suicide Solution".
În 1999, un film german, Ein Lied von Liebe und Tod ( Szomorú Vasárnap- Un cântec de dragoste și moarte), a povestit povestea unui triunghi amoros condamnat și a unui cântec care a declanșat un lanț de sinucideri. Și în ultimii ani, piesa a fost înregistrată de artiști precum Elvis Costello, Sarah McLachlan și Heather Nova.
Ce a pățit Rezso Seress?
În timpul celui de-al doilea război mondial, a fost pus într-un lagăr de muncă de către naziști, în care a supraviețuit. După aceea, a lucrat în teatru și circ, unde a fost trapezist. Ulterior s-a întors la compoziția de piese, deși nu a mai avut niciodată un alt succes la fel de mare ca „Szomorú Vasárnap.
De fapt, povestea spune că atunci când piesa a devenit un succes, Seress a încercat să se împace cu fosta care a inspirat-o. La scurt timp după aceea, el a auzit că fata s-a otrăvit și că în apropiere se afla o copie a partiturii melodiei (în alte versiuni ale poveștii, ea a lăsat o notă cu doar două cuvinte: „Szomorú Vasárnap").
Indiferent dacă este adevărat sau nu, Seress însuși s-a sinucis, în 1968, sărind de la fereastra unui bloc de apartamente din Budapesta.
CITEȘTI
Vrăji Descântece Și Farmece
RandomAceastă carte este un pinax ocult, o sinteză a cunoștințelor vrăjitorești. Conține atât date istorice, geografie cât și vrăji și ritualuri oculte, toate aduse la lumină pentru a dobândi învățături de bază. ⚠️De reținut că nu este un manual de iniți...