Capitolul 17 HOMÚNCULUS

752 5 0
                                    





HOMÚNCULUS s. m. 1. omuleț artificial pe care alchimiștii pretindeau că au reușit să-l fabrice; (p. ext.) om foarte mic de statură. 2. fetus uman. (< fr. homuncule, lat. homunculus)

Faptura umanoida miniaturala pe care alchimiștii din Evul Mediu credeau ca o pot crea prin fermentarea îndelungată a unor fluide animale într-un stomac de cal. Conform credințelor din acea vreme, un homunculus se hrănea cu sânge uman și putea fi folosit ca slujitor de către cel care îl crea.

Am decis sa scriu acest articol după ce am vizionat pe youtube (accidental) un clip despre cum un om a creat un homunculus. Am vrut sa aflu mai multe despre acest fenomen,însa nu am gasit informații în limba romana,asa ca am vrut sa fiu eu prima care face asa ceva.
Conform Dexonline,homunculus= omuleț artificial pe care alchimiștii pretindeau ca au reușit sa îl fabrice,sau un omuleț mic de statura,nedezvoltat,pipernicit. In acest articol ma coi axa pe prima definitie,si anume cea a omuletului artificial.

Termenul de homunculus provine din limba latina,fiind un diminutiv al substantivului homo (=om),acesta fiind o reprezentare a unui omuleț mic. Cunoscut mai bine in alchimia din secolul șaisprezece și în ficțiunea secolului nouăsprezece,are o istorica referire catre crearea unei miniaturi,a unui omulet complet format. Conceptul are rădăcini atât în folclorul timpuriu, cât și în legendele alchimice.


Folclor
Trimiterile către homunculus nu apar ca fiind o prioritate a scrierilor alchimice din secolul al XVI-lea. Cu toate acestea,se poate ca alchimiștii sa fi fost influențați de tradițiile populare timpurii.Mandragora,cunoscuta in Germania ca Alreona,Alraun sau Alraune este un exemplu.
In Liber de imaginibus, Paracelsus neaga cumva ca radacinile în forma de oameni cresc natural. Acesta ii ataca pe mincinosii care cresc radacini cu forma de om și le vând ca fiind Alraun. El clarifica faptul ca originile homunculusui sunt în sperma,și ca sunt fals confundate cu vrăjitoria si fizica.
Alchimie Homunculus apare prima data în scrierile alchimice atribuite lui Paracelsus(1493-1541).De natura rerum (1537) subliniaza metoda sa de a crea homunculi.
Au fost facute comparatii cu multe alte concepte din scrierile alchimice anterioare.Cu toate ca actualul cuvant ''homunculus''nu a fost folosit niciodată,Carl Jung credea ca acest concept a aparut prima data in Visions of Zosimos,scris in secolul trei I.Hr.In viziuni,Zosimos întâlnește un preot care se schimba în opusul sau,într-un ''anthroparion'' mutilat. Cuvântul grecesc ''anthroparion'' este similar cu ''homunculus''-un diminutiv al cuvântului ''om''.

Vrăji Descântece Și FarmeceUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum