Part 15

2.5K 16 0
                                    

"Hanna nak makan pape tak? mama buatkan" prihatin mama. 

"Emm, Hanna teringin nak makan spaghetti carbonara mama la" rengekku. Anak manja kan, biasalah. Mama tersenyum. 

"Mama buatkan spaghetti dengan teh okey? Nanti mama bawak naik bilik" mama menepuk-nepuk pehaku sblum beredar ke dapur. 

'Aku bukannya patah kaki, saje je nak mengada kan. Lagipun bengkak aku dah surut sikit' kataku dalam hati. Jam di telefon kupandang sekilas. 9.30 malam. Eeeee bosannyaaaaaa. Aku nak buat ape ni. Nak study malas. Padehal dah nak trial. Pape jela, nanti pandai2 la aku cari member yang bijak2.

Aku membuka aplikasi tik tok yang ada di dalam telefonku. Selalunya kalau dah buka tik tok ni, jarang lah tengok lima minit je. Mesti sampai tengah malam. Aku melayan dengan khusyuk video2 yang terpapar di screen. 

"Hanna.." abang mengetuk pintu bilikku. 

'Jarang mamat ni ketuk pintu. Mimpi ape sia dia ni' omelku. 

"Masuklah, Hanna tak kunci" kataku. Aku memerhati secawan air yang dipegangnya lalu diletakkan di atas meja. 

"Tanak study ke? Exam bukan dah nak dekat?" soalnya. Aku meraup wajah sambil mengeluh. 

"Orang bosanlah, nanti orang cari lah member2 genius suh ajar nanti" balasku selamba.

Abang terus melangkah ke meja belajarku. Entah apa yang dia godek pun aku tak tahu lah. "Abang ajar math, duduk betul2 jangan baring. Nanti Hanna tertidur" arahnya. Aku mencebik. 

"Eeeeee nanti laa, Hanna penat laa. Orang sakit ni tak nampak ke?" rengekku. 

"Abang tengok elok je, tangan Hanna tak patah pun. Otak pun belum terburai lagi. Sihat walafiat je" perli abang. Kepala yang tidak gatal kugaru kasar. 

"Haaa garu laa kuat2 biau terkoyak kulit kepala tu" sindirnya lagi. Aku merengus kuat. Posisi duduk kubetulkan. Dia meletakkan buku maths di pehaku. Meja kecil diambil dan diletakkan dihadapanku. Macam anak raja betul.

"Kalau Hanna tak perform satu topik malam ni, abang tak bagi makan carbonara" ugutnya. 

"Woii, mana aciii. Bagitauu mamaaa" rengekku. 

"Bagi la tau, mama suruh abang bawak carbonara tu tadi. So, kalau Hanna tak behave biar abang je yang makan HAHAHAHAHA" katanya sambil gelak jahat. 

Aku hampir tergelak sebab ni kali pertama aku nampak dia gelak macam tu. Nak tak nak aku ikutkan jugak apa yang abang aku suruh. Craving punya pasal, aku terpaksa belajar math sampai pro topik ni. Tak pasal2.

Termasuk ni, dah 5 kali aku buat latih tubi tajuk garis lurus. Sumpah aku dah tersengguk2. Carbonara punya pasal, sampai 5 latihan aku buat. Pinggang yang sedari tadi duduk dah mula lenguh. 

"Abang, Hanna dah siapkan semua. Hanna sakit pinggang la. Nak tidur boleh?" rasa ngantuk mula menguasai diri. Esok-esok jela makan carbonara tu. Mata dah penat. 

"Eh, makan dulu la. Hanna belum makan ubat kan?" soal abang. 

"Ngantuk la, esok je lah ea?" balasku. 

"Tunggu sini abang ambilkan carbonara dengan ubat" prihatinnya sambil meletakkan kembali meja dan buku2 di tepi katil. Abang kemudiannya menuju ke tingkat bawah. Mata yang sudah layu kututup perlahan. Tak sampai beberapa saat aku hanyut dibuai mimpi.

Hanna SofeaWhere stories live. Discover now