الفصل الاول
•• المدرسة ••إرتفعت أصوات ضجيج الأطفال الكثيف يتضاحكون ويمرحون فى الفناء وآخرون يلعبون ويتدافعون فى سعادة بيوم تقليدي معتاد بمدرستهم الإبتدائية ...
جلس المعلمون بغرفهم كوقت مستقطع لراحتهم وسط هذا اليوم الدراسي ....
توسطت غرفة المعلمين منضدة خشبية طويلة وعليها العديد من الدفاتر والأقلام بعضها موضوع بترتيب وأخرى موضوعة بعشوائية ....
أقبلت إحداهن وهى تضع بعض الدفاتر على المنضدة بإرهاق ....
سعاد: أوووف توب علينا بقى يا رب من الشغلانه دى ... الواحد قرف ...لترد الأخرى بنفس الملل ..
نهله: بهدلة وقرف ومبقالناش إسبوعين فى الدراسة ...سعاد بسخرية ناظرة نحو إحدى المقاعد الشاغرة ....
سعاد: أُمال فين الأُختين الحلوين النهاردة مجوش ولا إيه ...؟؟زمت نهله فمها بإستياء قبل أن تجيبها ...
نهله: جم يا أختى واحدة فيهم كانت قاعدة ولسه قايمه أهى ومش عارفة التانية فين من الصبح ...قَلَبَت سعاد ملامحها بنفور وهى تَدفع بكَفِها فى الهواء ضجراً ...
سعاد: يا أختى ... خليهم بعيد عننا أنا ساعة ما بشوفهم بيركبنى العصبي ..نهله : أنتِ بتقولى فيها خصوصاً إللى إسمها هيام دى مش طايقاها من ساعة ما رفضت محمود أخويا ...
سعاد : والله هى الخسرانة هى حـ تلاقي زيه فين .. بكرة تقعد من غير جواز وحـ تشوفى .... دى بترفض كل العرسان إللى بيتقدموا لها ...
بضحكة قصيرة مستهزئة عَقبّت نهله بذات الإشمئزاز البادى بملامحها الممتعضة ...
نهله : قال يعنى ....!!!! ... ما هى شايفه نفسها حبتين بس على مين أنا حافظة الأشكال دى ...لكزتها سعاد وهى تشير بعينيها نحو باب الغرفه بنبرة خفيضه لتنبيه رفيقتها وهى تُبدل ملامحها الممتعضه لإبتسامه واسعه ..
سعاد: طب بس بس أحسن نورا صاحبتها جت أهى ...
أقبلت نحوهم فتاه بيضاء متوسطة الطول تميل للقصر ذات وجه بشوش مستدير وشعر بنى يتعدى كتفيها بقليل لها طابع إجتماعى مرح و ودود للغاية حتى أن إبتسامتها لا تغيب عن وجهها إطلاقًا ...
دلفت إلى داخل غرفة المعلمات يشق وجهها إبتسامتها المعهودة لتنظر نحو إحدى المقاعد الشاغرة بتساؤل قبل أن تعيد نظرها نحو سعاد ونهله بإنتظار الإجابة عن تساؤلها ....
نورا: إيه دة مش معقول هى هيام لسه مجتش لحد دلوقتِ ...؟!!بود مصطنع ونبره حنونه للغايه أجابتها سعاد ...
سعاد: تلاقيها إتأخرت مع الأولاد فى الحصة كالعادة ..وضعت نورا بعض الدفاتر عن يدها لتستدير بخطوات متعجلة لكنها مازالت تُجرى حوارها معهم أثناء خروجها ...
نورا: طيب حـ أروح أشوفها إتأخرت ليه .. متعرفوش كان عندها حصة فى فصل إيه ...؟؟
أنت تقرأ
روايه لحظات منسيه بقلم (قوت القلوب) Rasha Romia
Romanceحقوق النشر محفوظة للكاتبه ولا أسمح بأى نقل أو إقتباس بدون إذن مسبق منى بذلك... تدور أحداث الروايه حول ثلاث فتيات يمروا بصعوبات بالحياة لكن مع لقاء قلوبهن بنصفهن الآخر وربط بينهم طريق واحد إلا أن الفراق يصبح حتمى ... ترى هل سيستطيعون المواجهه والتغا...