الفصل الثالث
•• أعيش بـ وحدتى ...!!! ••لأجلِ خاطرك تَمنيتُ لكَ السعادة ، فـ الأخوة ليست بالدماء فقط فكم من الأصدقاء يسكنون القلوب دون رابط يجرى بالعروق ...
بعد أن إنتهيتا من التبضع وإلتقاط أنفاسهم ببعض الراحة بقيت نورا وهيام يتحدثان لبعض الوقت قبل مغادرة المركز التجاري ...
لاحت إبتسامه متحمسة بثغر نورا قائله ...
نورا: أنا مش مصدقة إن فرحى كمان أسبوعين ...هيام: تصدقى ولا أنا ...
بحديثها الثرثار الذى تستمتع به هيام إستكملت نورا حديثها ...
نورا: حاسه إنى طايرة من الفرحة .. أنا جَهِزت كل حاجة عشان لما ياسر يرجع كمان يومين مَيتعبش نفسه فى حاجة خالص ...أسندت هيام وجنتها بقبضتها وهى تضع مرفقها فوق الطاولة قائله ...
هيام: يا عينى على الحب .. من أولها كدة حـ تريحيه فى كل حاجة ...نورا: طبعًا أُمال إيه ... مش كفاية إنه يا دوب حـ يقعد معايا شهر واحد ويسافر تانى ...
أرخت هيام قبضتها لتعتلى ملامحها الجديه تلوم نورا على تفكيرها الخاطئ بهذا الأمر ...
هيام: والله إنتِ غلطانة ... ما تسافرى يا بنتى مع جوزك ...إتسعت عينا نورا بذهول مردفه بدون تفكير ...
نورا: وأسيبك لوحدك ... !!!! ... لأ طبعًا .. دة أنا ما صَدَقت إننا لما إشتغلنا إشتغلنا مع بعض تقوليلى أسافر وأبعد عنك ...!!!!!بغرابة من تصرف نورا لاحت ضحكات هيام المتعجبه ...
هيام : ليه بقى حـ تاكلنى القطه ...!!!!!نورا: لا .... بس متنسيش أن أنا الحته الطريه اللى فى حياتك المعقدة دى ....
ضمت هيام شفتيها مستنكرة ...
هيام: ودة يخليكى تقعدى هنا وتسيبى جوزك يا مجنونة ....برفض تام لسفرها برفقة زوجها أخذت تتعذر بالعديد من الأسباب الواهية ...
نورا: و أهلنا دول ... أسيبهم يعنى ...؟؟!! مقدرش أبعد عنهم ... بتخنق فى السفر ...بذكاء إستطاعت هيام إدراك السبب الحقيقى لرفضها للسفر وهو فكرة وحدتها وبعدها عن أحبائها الكُثر ...
هيام : قولى بقى مش حـ تعرفى تتحشرى هناك بالإنجليزي ... صح ...؟!!!!قهقهات عالية صدرت من تلك المرحه فقد فهمتها هيام بذكاء لتردف وهى تحاول السيطرة على ضحكاتها بعد أن كشفتها هيام ...
نورا: أه يا فهمانى إنتِ .... ما أنا لو شاطرة زيِك فى الإنجليزى مش حـ يهمنى ... بس معرفوش والله خيبة فيه ما إنتى عارفة ... ودى إنجلترا مش أى كلام يعنى ...تطلعت هيام بساعة يدها لتردف بقطع حديثها ...
هيام: طب كفايه رغى ويلا بينا نروّح ... الوقت إتأخر ... ومش حـ ينفع أروُح أدى الدرس دلوقت ... حـ أبقى أعوضهم بقى مرة تانية ...
أنت تقرأ
روايه لحظات منسيه بقلم (قوت القلوب) Rasha Romia
Romantikحقوق النشر محفوظة للكاتبه ولا أسمح بأى نقل أو إقتباس بدون إذن مسبق منى بذلك... تدور أحداث الروايه حول ثلاث فتيات يمروا بصعوبات بالحياة لكن مع لقاء قلوبهن بنصفهن الآخر وربط بينهم طريق واحد إلا أن الفراق يصبح حتمى ... ترى هل سيستطيعون المواجهه والتغا...