BAB 13🍂

38 4 0
                                    

Aku memandang Wawa yang diam menyepi. Kehadiran mamat tadi memang beri efek sebegini dalam ke dalam kehidupan Wawa?

"Kau okey tak nih?"

" Hah? Oh Aku okey"

"Cuba jangan pendam dalam hati, apa yang kau nak cakap Wa. Kau tahukan Aku boleh jadi pendengar kau"

"Aku...Aku..."

" Kau still suka mamat tuh ker?"

Dia menggeleng.

"Boleh tak kau lupa apa jadi tadi. Anggap semua peristiwa tu tak pernah berlaku. Benda tuh benda lama kan. Sekarang ni Aku nak kau makan, then aku hantar kau balik. Tak mau lah monyok-monyok nih"

Wawa hanya mengangguk dan meneruskan makan tanpa bicara.

Sampai sahaja di depan rumah Wawa, Wawa turun dari motonya. Wawa yang ingin berlalu aku tarik bajunya dan menghadap dirinya ke arah aku yang berada di atas moto.

" Aku mungkin tak pernah ada dalam kehidupan silam kau tapi aku sekarang akan ada dalam hari-hari kau. Tak kisah waktu gembira atau sedih. Aku akan ada dekat sisi kau. Jangan disebabkan lelaki-lelaki macam tuh buat kehidupan yang kau lalui terlihat keruh di mata kau. Aku nak Elisya Wardah lalui kehidupan yang lebih baik dekat sini. Disisi aku"

Aku tersenyum melihat Wawa mula tersenyum kembali. Dia bukan mat jiwang tapi itu isi hatinya. Itu yang ingin dia tuturkan kepada gadis itu.

"Promise me Wawa. Jangan mudah untuk tunduk dekat lelaki. Kuatkan hati kau. Untuk aku. Untuk Mama kau. Aku selalu ada dekat belakang kau. Remember that honey. Aku tak nak sebab lelaki, aku hilang kawan aku yang gila nih"

"Kau nak nasihatkan aku ke kutuk aku sebenarnya"

"Dua-dua"

Kami ketawa.

"Dah shuh shuh balik sana"

" Amboi menghalau. Tak apa. Ada ubi ada batas, ada hari aku balas. Okey blah dulu. Apa-apa hal roger"

"Yalah. Hati-hati bawak moto. Jangan merempit pulak"

"Yalah intan payung."

Aku hanya melihat Wawa yang sudah buat muka duck face itu. Terus moto aku laju membelah jalan. Malas dia mahu melayan rajuk gadis itu.

▪️▪️▪️▪️▪️▪️

Dia melihat jarum jam yang sudah angka 9 itu. Mamanya masih tidak pulang. Perutnya sudah mula lapar. Mahu masak, barang dapur semua telah habis.

"Nak keluar ke tak nak? Takut pulak nak keluar malam-malam nih."

Selepas seketika dia memutuskan untuk pergi kedai mamak. Cardigan dan tudung sahut bewarna hitam disarung ke tubuhnya. Kunci moto skuter diambil.

Sampai sahaja terus aku order mee goreng dan nasi kampung. Aku duduk menunggu di meja makan berhampiran.

Tiba2 aku dapat rasa ada yang mencengkam bahagian kerusi aku. Deruan nafas dapat di dengar dekat di bahagian telinga. Fuhhh. Orang tuh meniup telinganya.

"Aarrrggghhh"

Aku niat nak lari tapi tersungkur depan kedai mamak itu.

"Aduh...duh...sakit"

"Wa kau okey tak nih?"

"Zul! Kau!"

Dia tersengih memandang aku.

"Boleh bangun tak nih?"

"Sakit gila. Aduh pinggang aku. Sakit"

"Meh sini aduhlah."

MY BOY MY LOVEWhere stories live. Discover now