BAB 34🍂

15 0 0
                                    

Syahdu malam berlagu sepi
Mengiring rawan dalam taman hati
Gelisah menanti kau kembali
Manja menagih bujukan di sisi

Kerna desakan cintaku
Dirantai, digelangi rindu
Sehingga kan diri sanggup mengalah
Kepadamu

Dosamu ku anggapkan debu
Bisa diterbang angin yang lalu
Ku sedia memaafkanmu
Biar aku berparut seribu
Agar sembuh lukamu, pahitku
Rasa madu

Pulanglah, oh, kasihku
Ku rayu kepadamu
Janganlah diturutkan
Mainan perasaanmu

Serikanlah duniaku
Yang semakin tandus dan gersang
Dengan helaian senda gurauanmu
Duhai sayang, oh, pulanglah

...

Tanpa sedar lagu itu menyusup masuk ke hatinya. Seakan itulah suara hati gadis itu. Mata mereka tidak berhenti merenung satu sama lain.

"Zul"

Zul menyahut tanpa memandangnya. Tangannya ralit bermain henset.

"Nyanyi untuk aku Zul. Please, please."

Tersedak Zul mendengar permintaan Wawa. Dah kenapa tiba-tiba mahu mendengar dia menyanyi.

" Dah kenapa kau tiba2 nak aku nyanyi nih"

" Alaaa bolehlah Zul. Aku nak dengar kau nyanyi. Please, bolehlah"

Zul memandangnya. Dia mengangguk. Dia bangun ke arah Hafiz yang masih bermain gitar itu. Dia berbisik kepada Hafiz dan Hafiz kelihatan mengangguk. Maka terjadilah sesi Zul menyanyi.

Aku menepuk tangan apabila Zul habis menyanyikan lagu itu. Tak sia2 dia menyuruh Zul untuk menyanyi.

"Dah puas my intan payung?"

"Yup, sedaplah suara kau Zul. Selepas nih nyanyi lagi untuk aku. Tak pun setiap malam, kau dodoikan aku

" Amboi Miss Wawa, hang ingat aku apa mesin juke kau ker. "

"Ala kau jadilah mesin juke aku. Exclusive for Elisya Wardah. Berapa ringgit untuk aku langgan perkhidmatan kau tuh"

" Amboi melebih nampak. Hear me out my intan payung. Aku mungkin boleh nyanyi exclusive untuk kau, aku tak perlu bayaran, aku tak perlu apa2 balasan cuma satu permintaan aku. Stay with me, kalau kau ada masalah, bagitahu aku. Aku sanggup dengar. Kalau kau takut, kau boleh bebankan aku. Seberat mana pun masalah kau, sedih kau, kecewa kau, Aku nak share semua tuh dengan kau. "

Air matanya mengalir di saat suara dan gambaran itu bermain di mindanya. Zul memaut tangannya pada meja apabila terasa tubuhnya seperti ingin jatuh.

"Weh kau okey tak nih?" Terkejut Syed bila lelaki itu seakan mahu rebah. Kelihatan urat timbul di dahi lelaki itu. Wajah itu kelihatan merah.

" Aku okey. Just sakit sikit jer. "

Dia mengelap kasar air mata yang mengalir itu.

"Kau ada ingat apa-apa ker?"

"Ada. Lagu nih aku pernah nyanyi untuk dia kan?"

Syed mengangguk. Zul memejamkan matanya. Pelipisnya digosok lembut bagi meredakan sakit kepalanya.

"Zullll, are you okey?"

Zul diam. Entah kenapa panggilan itu menjadi lain di pendengarannya. Ini bukan pertama kali dia mendengar gadis itu memangilnya dengan panggilan itu. Tetapi kenapa sekarang terasa lain?

Matanya merenung mata gadis itu. Wawa terdiam melihat mata Zul tidak berkedip memandang dirinya. Malu pula terasa. Terasa bahang pipinya menahan renungan lelaki itu.

"Zulll" suara gemersik itu menyentuh telinganya lagi.

" Keep calling me like that. I like it. "

Wawa bagaikan terngadah mendengar suara lembut itu. Jatungnya bagaikan tidak cukup oksigen untuk dipompa. Wawa mengibas wajahnya yang sudah memerah.

Syed yang menjadi saksi terasa dirinya terlampau single nak mati. Sampai hati mereka buat dirinya seakan tidak wujud di situ. Dia terus berjalan ke arah orang tuanya. Malas mahu melihat drama tidak bertauliah mereka.

" I'm sorry " suara Zul memecah keheningan mereka. Wawa memandang Zul.

" Kenapa minta maaf "

"Sebab Aku mungkir janji Aku "

" Dari dekat rumah, kau asyik cakap pasal janji, janji apa?"

Kali ini Zul pula memandang gadis itu hairan.

" Aku cakap macam tuh?"

Wawa mengangguk.

"Masa kau tengok gambar kita. Kau minta maaf sebab tak tunaikan janji kau "

Dia berkelip. Dia tidak ingat dia ada bercakap dengan gadis itu tentang itu.

" Kau tak ingat? "

Dia menggeleng.

"Are you sure kau dah okey? Mungkin ada symptom lain ke buat kau lupa? "

" No, Aku okey. Mungkin benda tuh di luar sadar Aku. Like my feeling come first but not my memory "

Wawa mengangguk sambil memegang  baju.

" Zul..."

" Erm "

" Kau takkan tinggalkan Aku lagi kan "

" Insya'Allah "

Wawa cuba untuk tenang. Dia rindukan sifat Zul yang manjakan dia. Sekarang lelaki itu lebih bersifat tegas.

Zul memerhati kediaman gadis itu. Dia membongkokkan tubuhnya.

"What's wrong?"

" Nothing. Just miss our old memories"

" What memories?"

" Ermm like naik moto dengan kau, lepak and tangkap gambar dengan kau "

"Then let's go for a date tomorrow "

"Huh?"

" You said you miss the time right? So let's go back to create that memory backs "

Dia memandang Zul tanpa kelipan.

"Ermm I'm not sure if my school clothes still muat dengan I" seloroh Zul.

" What you said?"

" Kau dengan Aku esok pakai baju sekolah menengah kita dulu "

"How about work?"

"Nanti Aku suruh Ibu gantikan. Don't worry "

Wawa mengangguk. Otaknya seperti kosong. Dia dengan Zul nak date pakai baju sekolah. Like what? It's a dream right?


*Makin lama makin tak sedap pula jalan cerita dia*

MY BOY MY LOVEWhere stories live. Discover now