BAB 1

39 4 0
                                    

Pagi sepoi-sepoi bahasa . Telefon Aisha berdering minta diangkat . Tertera nama 'Abang Amar' di skrin telefonnya .

"Assalamualaikum abang ." , ucap Aisha . Nada suaranya juga diceriakan .

"Waalaikumsalam Aisha sayang . Aisha buat apa tu ?" , tanya Amar .

"Tak buat apa pun , baring-baring je . Abang ?" , tanya Aisha kembali , rindu dengan kekasih hatinya itu .

"Sama , baring jugak ni . Sayang abang dah fikir dalam-dalam tentang hubungan kita ." , kata Amar lantas menghembus nafas perlahan .

"Hubungan kita ? Kenapa abang ?" , tanya Aisha pelik . Takkan Amar nak putuskan hubungan diorang pulak ?

"Kita kahwin sayang . Please ." , rayu Amar . Sungguh dia sudah tidak sanggup berjauhan dengan Aisha lagi .

"Betul ke ni ? Aisha pun nak kahwin dengan abang ." , ujar Aisha malu sambil menggigit kuku. Hegeh-hegeh aih .

"Sayang cuba tanya mama papa sayang dulu , kalau diorang bagi sayang bagitahu abang okay." , tutur Amar .

"Haa okay Aisha tanya diorang sekarang erk ." , ujar Aisha lantas mematikan talian setelah memberi salam . Dia menarik nafas dalam-dalam lalu berjalan perlahan menuju ke ruang tamu tempat ibu bapanya berada .

"Mama papa , Aisha dan Amar nak kahwin . Boleh tak ?" , tanya Aisha perlahan kepada kedua orang tuanya , Encik Majdi dan Puan Mimi .

"Apa ?! Nak kahwin ? Aisha , Aisha sedar tak yang Aisha baru jer 20 tahun . Study pun tak habis lagi . Dah gatal sangat ni kenapa ?" , ujar Encik Majdi keras .

"Hah betul cakap papa . Aisha tu muda lagi , bagilah habis study dulu . Bila Aisha dah dapat kerja nanti , barulah Aisha kahwin . Nantilah sayang erk ." , ujar Puan Mimi lembut menyapa gegendang telinga Aisha .

"Tapi Aisha dengan Amar , kami serius nak kahwin . Lagipun kami nak membina masjid , tak salah kan ." , ujar Aisha takut-takut tanpa memandang kepada kedua orang tuanya .

Encik Majdi dan Puan Mimi saling berpandangan sesama sendiri . Encik Majdi agak marah dengan keputusan melulu yang dibuat tanpa berbincang dengannya dahulu . Tanpa melihat wajah Aisha , papanya meminta sesuatu benda yang membuat Aisha menelan liur kelat .

"Minta Amar dengan kedua orang tuanya jumpa papa secepat yang mungkin ." , ujar Encik Majdi tanpa nada .

Malam itu , dia menelefon Amar untuk memberitahu tentang keputusan papanya tadi . Amar yang sudah bersiap-sedia sekian lama terus bersetuju untuk membawa kedua orang tuanya ke rumah Aisha . Namun dia terlupa dia belum memberitahu keputusannya untuk berkahwin kepada kedua orang tuanya . 

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now