BAB 11

8 1 0
                                    

Setelah selesai makan malam , Aisha mengangkat pinggan mangkuk yang kosong ke dapur untuk dibasuh . Puan Mimi turut membantunya apa yang patut , manakala Encik Majdi dan Amar bersembang di ruang tamu .

"Mama biarlah semua ni Aisha yang basuh , mama pergilah berehat dekat depan ." , arah Aisha kepada mamanya . Kasihan melihat Puan Mimi melakukan itu ini bersama dia .

"Yalah mama ke depan dulu ya , nanti kamu pergi ." , ujar Puan Mimi kepada Aisha .

Aisha mengangguk kepala tanda faham . Dia meneruskan kerjanya sehingga selesai . Setelah habis semua pinggan mangkuk dibasuh , dia membancuh seteko kopi panas dan sepiring kek coklat dibawa ke depan .

"Aisha duduk sini kejap . Papa ada benda nak bagitahu kamu." , suruh Encik Majdi sambil meneguk sedikit air kopi buatan Aisha . Lama tak rasa air tangan anaknya itu , rindu .

"Papa nak minta kamu berdua ni berdamai . Amar , tujuan Aisha mintak duit dekat mama kamu bukan sebab dia tak boleh hidup susah tapi dia taknak bebankan kamu , tengok kamu buat banyak kerja dalam satu masa . Dengan exam lagi dengan kerja lagi . Papa taknak disebabkan kamu stress dengan kerja , kamu abaikan anak papa ya . Isteri mana yang sanggup tengok suami dia balik-balik je muka penat , balik-balik je diam tak cakap apa . Aisha taknak kamu jadi macam tu . Pasal bisnes kamu tu nanti papa bagi duit sikit sebagai modal untuk kamu mulakan balik bisnes . Aaaa ." , Encik Majdi mengangkat tangan sebagai tanda menghalang Amar ingin mencelah perbualannya apabila menantunya itu seakan ingin membantah cadangannya untuk memberi modal .

"Tak ada makna nak bebankan orang tua kalau setakat pinjam duit sikit-sikit tu . Kita ni bukannya orang lain , keluarga jugak . Lagipun papa buat semua ni untuk anak menantu papa jugak , kalau orang luar papa pun fikir dua kali jugak . Papa nak Amar terima duit yang papa nak bagi ni dan gunakan untuk bisnes . Ni keputusan muktamad papa ok . Benda ni sebenarnya senang je , kamu berdua yang buat susah ." , Terang Encik Majdi panjang lebar kepada Amar lantas meneguk lagi sekali air kopi di depannya . Haus pulak bercakap banyak.

"Haa untuk Aisha Mimi pulak yang cakap." , seloroh Encik Majdi sambil mencuit lengan Puan Mimi . Loyar buruk pulak .

"Aisha jadi isteri ni tak boleh waktu senang je . Tak kisah lah apa keadaan sekali pun kehidupan kita , isteri letaknya disisi suami . Lagipun kehidupan korang ni takde lah susah mana pun , tu haa mama dah beli makanan banyak-banyak dah . Aisha boleh makan dan masak sepuas hati Aisha . Nak balik sana sebab takde makanan dekat sini je kan ?" , ujar Puan Mimi membuatkan Aisha menekup mukanya dengan pantas . Maluuuu !

"Mama ! Malu Aisha tau ." , ucap Aisha lantas mencebik sedikit mukanya lantas mengundang tawa semua orang termasuk Amar . Amar mencubit sedikit pipi isterinya . Geram dengan kerenah dan perangai manja Aisha itu . Segala yang diucapkan oleh papa mertuanya sedikit sebanyak melembutkan hati Amar yang agak keras . Amar bukan jenis yang suka meminta-minta namun bila melibatkan orang tersayang dia harus mengenepikan egois tersebut demi masa depannya . Dia berjanji akan menggunakan modal yang diberi sebaik mungkin dan menjaga keselamatan bengkelnya dengan lebih ketat .

"Amar , Aisha papa mama balik dulu ya . Nanti ada masa kamu berdua pulak pergi rumah kami ya . Amar , jaga Aisha elok-elok . Jangan gaduh-gaduh lagi , penat nak cakap dengan baby tua macam kamu berdua ni ." , ucap Encik Majdi sempat mengusik anak menantunya .

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now