BAB 28

4 1 0
                                    

"Sayang , buat apa tu ?" , tanya Amar perlahan kepada isterinya yang sedang berdiri di balkoni merenung pekat malam .

"Tak buat apa pun ." , kata Aisha ringkas . Malas mahu memanjangkan perbualan .

"Sayang masih marahkan abang?" , tanya Amar perlahan . Niatnya ingin membetulkan semula rumah tangganya semakin berkobar-kobar.

"Dah la saya nak tidur." , kata Aisha ingin ke katil namun lengannya sempat dipegang oleh Amar .

"Sayang , abang tak tahu macam mana lagi nak mohon kemaafan dari sayang . Abang tahu abang dah banyak sakitkan hati sayang selama ni , tapi abang dah insaf . Abang janji abang takkan ulang semua kesilapan lalu , dan abang janji akan bahagiakan sayang macam dulu ." , luah Amar entah buat kali yang keberapa . Namun dia tabahkan hati demi Aisha , isterinya.

"Awak cakap memang senang , yang sakit hati tu saya . Saya memang langsung tak ingat apa yang jadi dulu , tapi bila awak cerita yang saya pindah sini sebab awak tak boleh terima anak kita , bagi saya awak dah melampaui batas . Langsung tak ada hati perut." , kata Aisha tegas .

Dia tahu semua orang menyalahkan dirinya kerana tidak dapat memaafkan Amar namun mereka tidak berada di tempatnya . Semenjak dia sedar di hospital sebulan yang lalu dia dapat rasakan ada benda yang tidak kena walaupun ingatannya belum pulih . Ditambah apabila semua bajunya berada di rumah ibu bapanya , makin menguatkan sangkaan Aisha . Tepat sangkaannya apabila Amar meluahkan perkara sebenar semalam . Isteri mana yang sanggup terima suami yang tidak dapat menerima zuriat sendiri ? Gila .

"Allahhu Akbar . Ya abang tahu abang memang gila , abang memang jahat tapi tu dulu sayang. Dah setahun perkara tu jadi , takkan sampai sekarang sayang nak berdendam ? Abang merayu sangat-sangat tolonglah maafkan abang . Tolonglah ." , mengalir air mata Amar merayu kemaafan daripada Aisha . Sungguh hatinya sudah penat lelah dengan dugaan yang ditanggung akibat perbuatannya dahulu . Sakit rindu , sakit segala-galanya .

Aisha yang melihat kesungguhan Amar merayu terselit sedikit sebak di hati namun disebabkan ego , dia keraskan hatinya . Dia melepaskan lengannya dari pegangan Amar lantas ke katil.

"Esok saya nak pergi kubur , nak lawat anak saya." , kata Aisha hambar lantas menutup lampu di sisi . Tanda tidak mahu diganggu .

Amar hanya mengeluh berat . Air matanya disapu perlahan , penat berkorban namun tidak dihargai . Dia duduk di kerusi yang disediakan di balkoni lantas kembali menangis . Meluahkan isi hati ditemani larut malam yang tenang . Apa yang mampu dia lakukan hanyalah berdoa dan terus berdoa kepada Allah supaya dilembutkan hati isterinya . Amar meraup rambut yang berjuntai ke dahi dengan kasar ke belakang .

Aisha yang mendengar suara Amar menangis hanya mengetap bibir . Dia juga merasa penderitaan seperti Amar namun apa yang dirasakannya lebih sakit . Anaknya pergi meninggalkannya disebabkan oleh perbuatan suaminya sendiri . Dia lupa bahawa setiap yang berlaku itu adalah rancangan Allah namun naluri seorang ibu , sesekali tidak dapat menerima takdir apabila berkaitan seorang anak .

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now