BAB 36

4 1 0
                                    

"Abang siapa call , nampak resah je ." , tanya Puan Mimi yang melihat suaminya seperti tergesa-gesa masuk ke bilik . Mereka baru sahaja selesai minum malam bersama Encik Mohsin . Keadaan Encik Mohsin juga sudah bertambah baik .

"Mimi , siap sekarang . Kita balik sekarang jugak ." , kata Encik Majdi tegas . Segala baju di dalam almari kayu itu dikelurakan kasar . Geram campur risau yang teramat sangat .

"Kenapa nak cepat , bukan esok ke kita balik ?" , tanya Puan Mimi pelik . Dia bingkas bangun melihat semua baju dicampak keluar dari almari .

"Rumah kita kena rompak . Amar kena tikam , sekarang ni dekat dospital . Sufian yang call bagitahu." , kata Encik Majdi . Geram kerana kes rompakan di kawasan rumahnya semakin menjadi-jadi makanala risau dengan keadaan menantunya itu . Selamatkan menantuku Ya Allah .

"Ya Allah abang ." , hanya itu reaksi Puan Mimi . Raut wajahnya sudah bertukar biru , pucat . Ya Allah apalagi dugaanMu kepada kami , rintih hati Puan Mimi dalam diam .

"Cepat , cepat . Abang nak bagitahu abang long yang kita balik malam ni jugak ." , ujar Encik Majdi lalu bergegas memberitahu abangnya itu . Encik Mohsin yang baru saja hendak tidur terkejut mendengar berita tersebut .

"Kami balik dulu ya , jaga diri abang elok-elok ." , sempat Encik Majdi menitipkan pesanan buat Encik Mohsin . Sungguh , lelah badannya beberapa harini ini masih belum pulih ditambah dengan kejadian menantunya pula .

Perjalanan ke Hospital Gleanegles mengambil masa selama 3 jam juga lamanya . Pukul 12 malam , berulah Encik Majdi dan Puan Mimi sampai ke hospital . Aisha yang ternampak kelibat mama dan papanya , berlari memeluk Puan Mimi . Segala kesedihan diluah melalui airmata yang berjuraian turun ke pipi .

"Ya Allah sayang , macam mana boleh jadi macam ni ? Amar macam mana ?" , tanya Puan Mimi . Melihat anak tunggalnya sedih begitu , dia juga turut sedih .

"Amar masih kat dalam , doktor pun tak bagitahu apa-apa lagi ." , Sufian yang juga turut menyedari kedatangan Encik Majdi dan Puan Mimi , bangun menyertai mereka .

"Allahhu Akbar . Aisha , Mimi pergi duduk dulu ." , arah Encik Majdi yang sudah keletihan . Nafasnya juga sudah tercungap-cungap lalu mengambil tempat disebelah Puan Mimi untuk melepaskan lelah .

"Sufian , terima kasih ya . Kamu nampak muka-muka perompak tu ?" , tanya Encik Majdi setelah dia berjaya mengawal penatnya . Perkara ini harus diselesaikan segera jika tidak ramai lagi yang akan menjadi mangsa rompakan .

"Tak nampak abang , tapi sebelum saya masuk rumah tu saya ada nampak sebuah kereta yang tunggu dekat lorong belakang rumah abang . Saya syak tu kereta diorang." , jawab Sufian yakin . Dia juga sememangnya marah dengan segelintir masyarakat yang hanya tahu menyusahkan orang !

"Teman abang buat laporan polis ya." , tutur Encik Majdi perlahan . Rambut hitamnya yang sedikit beruban diraup ke belakang . Dia dan Sufian berjalan keluar dari hospital menuju ke balai polis berdekatan setelah memberitahu Puan Mimi tentang destinasi mereka . Puan Mimi yang sedang memeluk Aisha hanya mengangguk perlahan .

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now