BAB 13

6 1 0
                                    

"Abang harini abang cuti kan . Jom pergi rumah mommy daddy lepastu kita pergi rumah mama papa pulak ." , ujar Aisha sewaktu mereka sedang bersarapan pagi . Mee goreng ala gaya mamak .

"Ok jugak lagipun dah lama tak lawat mommy daddy . Rinduu , hihii ." , ujar Amar sambil menyuap mee goreng ke dalam mulut . Makin hari isterinya itu makin pandai memasak , sedap pulak tu . Makin buncit jugaklah perutnya itu .

"Erhh gatal erk ." , ujar Aisha lantas memberikan senyuman manja . Dia tahu setiap lelaki juga pasti akan berasa rindu dengan ibu bapa mereka juga walaupun sudah beristeri . Naluri setiap anak semuanya sama sahaja .

Setelah siap bersarapan , mereka bersiap-siap untuk berangkat ke rumah Encik Amir dan Puan Amira dahulu kerana rumah mereka paling dekat . Aisha membawa buah-buahan yang dibeli di pasaraya sebagai buah tangan , malu jika bertandang ke rumah orang tanpa sebarang hadiah atau barang .

"Assalamualaikum." , ucap Amar didepan pintu rumah Encik Amir dan Puan Amira . Dia pasti ibu bapanya itu berada di rumah kerana kereta Mercedes Benz milik Encik Amir berada di garaj banglo tersebut .

"Waalaikumsalam . Ouh Amar dengan Aisha , masuklah . Daddy kamu tak ada , dia pergi main golf dengan kawan dia ." , tutur Puan Amira lantas mempelawa anak menantunya masuk . Aisha menghulurkan salam kepada Puan Amira selepas Amar melakukannya dahulu .

"Aik daddy naik kereta mommy ke ? Tu kereta daddy kat luar ." , tanya Amar kepada Puan Amira untuk mendapatkan kepastian .

"Haah daddy cakap dia nak panaskan kereta mommy . Mommy pun bukan selalu keluar , keluar pun tak ada apa , baik duduk rumah ." , tutur Puan Amira lalu menapak kaki ke dapur.

"Aisha , kamu cadang nak buat apa lepas habis study ni? Taknak kerja?" , sambung Puan Amira kepada menantunya itu . Aisha kalau tak ditanya , sampai ke balik lah tak bercakap . Malu sungguh , hish .

"Aisha ingat nak cari kerja jugak , bosan duduk rumah lama-lama . Tak buat apa pun." , jawab Aisha jujur . Dia juga berharap Amar akan menyetujui permintaannya itu .

"Tak payah laa kerja , biar abang sorang je kerja . Abang mampu tanggung sayang ." , ujar Amar kepada Aisha . Dia faham maksud Aisha yang seakan-akan meminta keizinan darinya. Aisha pula memandang Puan Amira seperti meminta pertolongan .

"Alaa Amar , bagi je lah Aisha ni kerja . Kerja dekat-dekat rumah pun ok , haa Aisha kan ambil jurusan pendidikan , cuba minta kerja dekat tadika taman sebelah tu . Mana tahu dapat , mama tengok ada kerja kosong ." , kata Puan Amira seolah-olah mengerti bahasa muka menantunya tadi .

"Bolehlah abang , boleh erk . Pleaseee ." , ujar Aisha sambil merangkul lengan Amar . Matanya dikerdipkan berulang kali meminta kasihan .

"Hmm yelah . Tapi sayang tak boleh abaikan abang erk." , tukas Amar lantas mencubit hidung Aisha . Puan Amira yang memerhati gelagat mereka tidak dipedulikan .

"Waktu sekarang , boleh laa Aisha kerja lagi . Nanti kalau dah ada anak , susah dah ." , tutur Puan Amira sambil membancuh seteko milo panas untuk anak tetamunya . Kemudian dituang ke dalam cawan yang diletak di atas meja .

"Hahhh anak ? Aisha mengandung ke ? Alhamdulillah tak lama lagi daddy akan jadi tok daddy dan mummy akan jadi tok mummy . Yeahhhh !" , kata Encik Amir yang entah datang dari mana . Tiba-tiba sahaja muncul di dapur . Semua yang ada turut terkejut dengan kedatangan Encik Amir .

"Ya Allah abang ! Buat terkejut ajelah , kalau ye pun bagilah salam dulu , ni tak main terjah aje ." , kata Puan Amira sambil mengurut dada . Nak kena betul suaminya ini . Nasib baik tak ada sakit jantung . Hishh .

"Haah daddy , tetiba je. Bilaa balik?" , tanya Amar lantas bangun menyalam tangan Encik Amir diikuti Aisha .

"Hihi baru je tadi , saja nak buat surprise . Erhh Aisha kamu mengandung betul ke ni?" , tanya Encik Amir sambil duduk di salah sebuah kerusi berhampiran mereka .

"Hmm tak ada la daddy . InsyaaAllah kalau ada rezeki nanti ada la ." , jawab Aisha perlahan . Segan bila ditanya soal anak . Dia masih belum bersedia ke arah itu , Amar juga tahu soal itu. Mereka merancang untuk mempunyai anak dalam 3 atau 4 tahun lagi . Bukan sekarang .

"Alaaaa , pastu tadi yang daddy dengar soal anak tu apa benda ?" , tanya Encik Amir lagi kemudian menghirup milo panas yang tersedia .

"Tadi kitorang cakap pasal kerja . Sebelum ada anak ni , boleh lah Aisha cari kerja dulu . Kalau dah ada anak susah pulak ." , jawab Aisha lagi . Dia tahu Amar juga tidak suka perkara ini dibangkitkan . Sebab itu Amar langsung tidak menjawab apa-apa soalan .

"Ouh baguslah tu nak kerja . Kamu tu pun muda lagi , banyak benda boleh belajar . Haa Amar , bisnes kamu macam mana ? Nak daddy tolong apa-apa ke ?" , soalan seterusnya diajukan kepada anaknya pula .

"Bisnes okay aje daddy , biasalah masalah sikit-sikit . Kalau daddy nak bekalkan kayu ke boleh jugak . HAHAHAA ." , tutur Amar diselangi ketawa . Sekarang Amar sudah tidak menolak andai ada yang mahu menghulurkan bantuan . Dalam bisnes dia sedar jika sesuatu keuntungan atau rezeki masuk , dia tidak akan sesekali menolak . Peluang jangan dilepaskan!

"Baguslah kalau kamu dah sedar konsep bisnes . Dalam bisnes , setiap keuntungan yang masuk jangan sesekali dilepaskan . Biar apa yang orang nak kata , janji bisnes masyukkk ." , ujar Encik Amir lantas dua beranak itu ketawa berdekah-dekah . Manakala Puan Amira dan Aisha hanya memerhati , langsung tidak berminat dengan topik yang diutarakan .

"Aisha lepas ni kena banyakkan sabar lah . Sebab Amar ni kalau dah kemaruk sangat dengan kerja , benda lain susah sikit nak pandang . Kadang-kadang makan pun taknak ." , ujar Puan Amira kepada Aisha yang sekadar memerhati suaminya bercakap .

"Aishh mana ada mommy , kalau Aisha mestilah Amar bagi perhatian . Sayang isteri ." , kata Amar sambil memberikan senyuman mesra kepada Aisha .

"InsyaaAllah Aisha boleh faham . Lagipun untuk masa depan kami jugak kan." , tutur Aisha .

"Lepasni kami cadang nak pergi rumah mama papa , mommy daddy nak ikut ? Jom lah sekali ramai-ramai baru best ." , ajak Amar lantas mencapai sepotong kek pisang di dalam piring . Amar memang hantu kek pisang . 

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now