BAB 50

5 1 0
                                    

Empat bulan kemudian . Tepat jam 1.24 minit pagi , maka lahirlah seorang bayi perempuan yang comel . Kulit putih bersih , suci dari sebarang dosa dan noda . Tangisnya menjadi kegembiraan buat Amar dan Aisha yang menjadi ibu-bapa buat kali pertama . Aisha mengalirkan air mata gembira setelah anak sulung mereka selamat dilahirkan . Sesungguhnya anugerah yang tidak ternilai itu amat disyukuri setelah empat tahun mereka menjalani kehidupan sebagai suami isteri .

"Terima kasih sayang." , ucap Amar kepada isteri tercintanya lantas mencium lembut ubun-ubun Aisha .

Memori suka duka mereka sepanjang bergelar suami isteri sebelum mereka dikurniakan cahaya mata terimbas di kotak fikirannya . Bermacam-macam laluan dan onak duri ditempuhi mereka bersama . Pedih , sakit namun demi janji yang ditutur semasa akad nikah digenggam erat sebagai kekuatan dan semangat diri .

"Abang , fikir apa tu ? Jauh termenung nampak . Tengok ni , anak kita pun tengah perhati ayah dia." , tutur Aisha mesra sambil mengelus lembut lengan suaminya . Wajah mulus anaknya diperhati dengan penuh kasih sayang .

"Tak ada apalah . Abang tengah fikir nak bagi nama apa untuk anak gadis kita ni." , balas Amar lembut . Kemudian mengambil anak mereka dari pegangan Aisha lalu dibawa ke tepi tingkap untuk diqamat .

Aisha yang melihat suaminya menyedari bahawa ada sesuatu yang berlegar di fikiran Amar . Perkara yang sama turut terlintas di mindanya lantas tanpa sedar setitik air mata mengalir keluar dari sepasang mata bundar miliknya .

"Esok sayang dah boleh keluar . Malam ni sayang rehat betul-betul ok." , ulas Amar kepada isterinya .

"Ouh baguslah macam tu , Aisha pun dah bosan lama-lama dekat sini . Tak best." , balas Aisha .

"Abang ada terfikir beberapa nama untuk anak kita . Sayang ada cadangan tak ?" , tanya Amar kepada Aisha .

"Mestilah ada , Aisha ada terfikir satu nama yang sesuai untuk puteri manis ni." , ulas Aisha sambil mencuit pipi gebu anaknya .

"Apadia?" , tanya Amar tidak sabar hendak menunggu jawapan Aisha .

"Pute.." , belum sempat Aisha menghabiskan ayatnya , kedengaran deringan telefon milik Amar berbunyi di atas meja di sudut bilik hospital itu .

"Jap erk sayang , papa call." , tutur Amar lantas berlalu keluar menjawab panggilan dari papanya .

"Ish baru nak bagitahu nama , tok papa kacau pulak . Kan babykan , kacau tok papa ni." , anak yang diriba mengeliat kegelian setelah dicuit dan digeletek oleh mamanya .

Aisha yang melihat anaknya sedikit kegelian menghamburkan tawa kecil . Terpancar wajah kegembiraannya setelah 4 tahun dia menanti anugerah ini dan terpaksa melalui bermacam dugaan sebelum berada di posisi mereka sekarang .

Dia mencium muka anaknya berkali-kali sehingga bayi itu merengek kecil . Comel.

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now