BAB 44

3 1 0
                                    

Halaman rumah Encik Majdi agak penuh dengan kereta sanak saudara serta kereta Encik Amir . Adik beradik terdekat dijemput untuk meramaikan kenduri kesyukuran esok . Meriah rumah mereka dengan suara hiruk-pikuk kanak-kanak serta orang dewasa .

"Assalamualaikum." , ucap Aisha sebelum masuk ke dalam rumah . Puan Amira yang mendengar suara menantunya terus berjalan ke arah Aisha .

"Waalaikumsalam . Aisha , Amar masuklah . Mama kamu ada dekat dapur tu ha ." , kata Puan Amira melihat wajah Aisha dengan lebih dekat . Nampak pucat sedikit , benarkah Aisha mengandung sama seperti dakwaan Puan Mimi tadi ?

"Mama . Aisha dah sampai ni." , tutur Aisha berjalan perlahan ke dapur mencari Puan Mimi . Mata-mata yang memandang ke arahnya tidak dihiraukan langsung . Amar mengikuti isterinya dari belakang.

"Aisha , Alhamdulillah sampai dah anak menantu mama ." , ujar Puan Mimi yang sedang membersihkan pinggan mangkuk untuk digunakan esok . Tiba-tiba , Aisha terus memeluk mamanya tanpa sempat Puan Mimi mengelap tangan .

"Erh kenapa ni sayang ? Amar kenapa dengan Aisha ni?" , tanya Puan Mimi panik . Puan Amira yang melihat juga terpaku manakala Amar hanya tersenyum nipis.

"Aisha mengandung mama , mommy . Dah sebulan , tadi Aisha muntah lepastu Amar bawak dia pergi klinik ." , terang Amar pantas .

Puan Amira dan Puan Mimi berpandangan sesama sendiri . Benar sangkaan mereka tadi , alhamdulillah Aisha mengandung !

"Alhamdulillah Ya Allah , menantu mama mengandung ." , kata Puan Amira lalu meraup mukanya tanda bersyukur . Allah kabulkan doanya sewaktu di Mekah dulu.

"Alhamdulillah , terima kasih Aisha . Mama gembira sangat ni , kalau papa kamu tahu mau terloncat dia ." , tutur Puan Mimi teruja .

"Mama , mommy Aisha penat sangat ni badan pun rasa longlai je . Aisha nak rehat kejap boleh ?" , tanya Aisha sambil meraih tangan mama serta ibu mertuanya sekali. Meminta simpati.

"Yalah naik-naik . Amar bawak Aisha rehat kat atas ." , arah Puan Mimi . Amar memimpin tangan Aisha menuju ke bilik atas .

"Sayang rehat ya , abang nak turun bawah nak tolong mana yang patut ." , ujar Amar meminta diri . Terasa tangannya ditarik lembut oleh Aisha meminta dia duduk kembali.

"Aisha nak abang teman . Teman lah Aisha kat sini ." , rengek Aisha . Minta perhatian lebih dari suaminya .

"Okay abang teman sayang ya ." , kata Amar sambil mengusap rambut isterinya lembut.

Setelah Aisha tidur lena , Amar menyelimut tubuh Aisha dengan kemas . Ubun-ubun isterinya dicium lama , mengalirkan kasih sayang untuk Aisha .

'Abang takkan sia-siakan hidup sayang dengan anak kita lagi . I love you so much my wife'. , bisik hati kecil Amar.

Amar berlalu keluar dari bilik lalu turun ke bawah menolong keluarganya .

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now