BAB 45

4 1 0
                                    

Suasana hari itu di rumah Encik Majdi sungguh meriah . Di luar rumah sibuk dengan aktiviti memasang khemah yang dilakukan oleh kaum lelaki manakala di belakang rumah sibuk dengan aktviti memasak . Tak senang duduk Puan Mimi serta Puan Amira dibuatnya , asyik berjalan ke sana ke mari menguruskan masakan . Manakala Aisha yang masih dibuai 'morning sickness' hanya membantu mengupas bawang dan kerja-kerja mudah .

"Aisha , okay tak tu ? Maksu tengok macam penat je , pergi lah rehat . Ramai lagi boleh tolong buat semua ni ." , kata Puan Maria kepada anak buahnya . Sedari tadi dilihatnya Aisha bersungguh-sungguh membantu mereka . Tak padan dengan pening kepala , hishh.

"Tak pa la maksu , sikit aje ni . Lagipun Aisha taknak manjakan diri sangat." , ujar Aisha sambil membantu mereka mengupas kulit buah labu untuk dijadikan serawa labu.

"Iyalah Aisha , tapi kalau penat bagitahu maksu ya ." , kata Puan Maria . Prihatin dengan keadaan anak buahnya yang berbadan dua .

"Baik maksu." , jawab Aisha . Digagahkan dirinya untuk melakukan kerja takut dikata pemalas pula . Bukan dia tidak tahu dengan perangai sesetangah adik beradik Encik Majdi , asyik nak mengata orang je .

Puan Mimi yang baru masuk ke dalam rumah mahu mengambil garam , ternampak Aisha yang membuat kerja . Anaknya itu didekati dari belakang.

"Sayang kenapa buat semua ni , rehat je la . Nanti Amar kata mama dera Aisha pulak." , seloroh Puan Mimi . Mahu mencerikan anaknya yang masam sahaja dari tadi .

"Alah Mimi , bukan suruh angkut tong gas pun . Potong sikit je , tak gugur lah aih ." , bidas Puan Mariam , kakak sulung Encik Majdi .

"Memanglah tak gugur kak oi , tapi kalau jadi apa-apa kak nak tanggung ke ?" , kata Encik Majdi yang masuk ke dapur untuk menyuruh isterinya membancuh air . Habis sebalang air di luar kerana masing-masing dahaga ditambah cuaca panas hari itu .

Puan Mariam yang mendengar suara adiknya itu hanya menjeling . Malas mahu bertekak .

"Mimi , tolong bancuh air lagi sebalang . Air kat luar dah habis ." , arah Encik Majdi kepada isterinya .

"Iyalah abang . Aisha jangan dengar sangat cakap maklong tu , buat tak tahu aje tau." , tutur Puan Mimi geram . Geram dengan perangai kakak iparnya yang kuat mengata itu .

"Takpe , Aisha okay je." , ujar Aisha sambil tersenyum . Jika diikutkan hatinya , mahu digosok muka maklongnya dengan kulit labu itu , padan muka !

Menjelang tengah hari , semua makanan sudah disiapkan . Antaranya ialah sambal udang petai , sotong masak kunyit , daging masak lada hitam , acar buah serta nasi hujan panas . Manakala hidangan sampingan pula serawa labu serta bubur kacang hijau . Sungguh menyelerakan yummyyy .

Selesai sahaja doa dibaca , semua tetamu dibenarkan untuk makan . Berpusu-pusu tetamu yang hadir menjamu selera . Amar yang tercari-cari kelibat isterinya masuk ke dalam rumah untuk bertemu Aisha . Dia ternampak Puan Amira yang berada di dapur ketika itu .

"Mommy nampak Aisha tak ?" tanya Amar .

"Aisha ada dekat atas Amar . Pergilah tengok , bawak makanan sekali ." , kata Puan Amira kepada anaknya . Dia yang sedang memotong agar-agar hanya memandang sekilas anaknya.

Amar berlalu meninggalkan Puan Amira menaiki ke bilik atas . Pintu ditolak perlahan menampakkan Aisha yang berbaring di atas katil .

"Sayang , okay tak ni?" , tanya Amar menghampiri isterinya . Tubuh isterinya dipeluk lembut .

"Pening sikit , abang dah makan ke ?" , tutur Aisha . Kepalanya masih berdenyut .

"Belum lagi , sayang nak makan ke ? Kalau sayang nak makan abang ambilkan nasi kat bawah." , ujar Amar sambil mengusap rambut Aisha .

"Boleh jugak , Aisha lapar ni." , kata Aisha . Sungguh dia rimas dengan penyakitnya ini .

"Kejap abang turun erk." , kata Amar lalu turun ke bawah mengambil nasi untuk Aisha .

"Erh Aisha mana ? Tak makan ke ?" , tanya Encik Amir kepada anaknya .

"Aisha pening kepala dari semalam daddy , ni Amar ambilkan nasi untuk dia ." , jawab Amar ringkas.

"Ouh iya lah , bagi dia makan banyak sikit . Bagi cucu daddy gemuk." , seloroh Encik Amir. Amar yang mendengar keletah Encik Amir ketawa kecil .

Makanan di atas pinggan dibawa berhati-hati menuju ke bilik Aisha . Pintu bilik ditolak perlahan lalu pinggan diletakkan di atas katil . Aisha yang berbaring cuba bangun sedaya upaya .

"Meh abang suap sayang." , kata Amar lalu menyuap nasi kepada Aisha .

"Abang tak makan ke ?" , tanya Aisha prihatin . Kasihan dengan suaminya yang terpaksa bersusah payah membawa makanan ke bilik .

"Sayang makan lah dulu , nanti abang makan." , jawab Amar . Satu lagi suapan masuk ke mulut isterinya .

"Larhh abang ni." , tanpa disangka Aisha mengambil pinggan dari Amar lalu nasi disuap ke mulut suaminya . Amar terkedu dengan tindakan Aisha itu .

"Terima kasih sayang . I love you." , tutur Amar lantas memberikan senyum manis buat Aisha. Mereka berdua berkongsi makanan tersebut sehingga habis licin .

"Abang tak ambil air ke ?" , tanya Aisha . Tekaknya terasa kasar kerana tidak menelan setitis air pun sewaktu makan .

"Allah , abang lupa la . Kejap abang turun ambik ." , ujar Amar lalu turun ke bawah menuju ke dapur .

"Aikk Amar , makan dalam bilik ke ?" , tanya Puan Mariam . Lebih kepada memerli .

"Haah maklong . Aisha tak sihat lagi , sebabtu kami makan kat atas ." , jawab Amar bersahaja. Aisha ada cerita berkaitan mulut lancang maklongnya ini .

"Manja ." , kata Puan Mariam lalu berlalu ke luar rumah .

Amar yang mendengar suara sayup-sayup Puan Mariam hanya bersabar .

'Dia belum kenal lagi aku ni macam mana , tunggu kau orang tua.' , bisik hati kecil Amar.

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now