BAB 6

14 1 0
                                    

Keesokan harinya , Amar dan Aisha bersiap-siap untuk berangkat ke kolej . Cuti penggal semester telah berlalu dan sekarang mereka pada fasa akhir pengajian , semester 4 . Amar mengambil jurusan binaan manakala Aisha jurusan pendidikan . Aisha sangat berminat dalam bidang pendidikan kerana dia bercita-cita untuk menjadi seorang guru atau pensyarah suatu hari nanti .

"Abang , jom lah sarapan dulu . Awal lagi ni." , ajak Aisha kepada suaminya . Jam dinding baru menunjukkan pukul 7.20 pagi . Masih terlalu awal untuk bergerak keluar memandangkan jarak rumah dari kolej juga hanya mengambil masa 10 minit sahaja.

"Sayang masak apa? Bau sampai ke bilik ." , tanya Amar sambil mengikat tali leher bercorak batik yang dipadankan bersama dengan kemeja hitam . Hensem .

"Aisha masak nasi goreng kampung . Kesukaan abang kan , mama yang bagitahu resepi ni ." , jawab Aisha sambil menayangkan senyuman mesra .

"Wow , pandainya isteri abang ambil hati suami dia erk . Makin sayang lah abang dekat Aisha macam ni ." , ujar Amar bermanis mulut demi mengambil hati isterinya yang berpenat lelah menyediakan makanan kegemerannya .

"Erh dah lah , abang duduklah dulu . Aisha nak ambil piring kejap . Kita makan sama-sama ." , arah Aisha untuk menamatkan drama mereka di pagi hari . Takut terlambat pulak .

Sepuluh minit kemudian , mereka berdua keluar dari rumah menuju ke kolej . Amar sempat singgah di Shell untuk mengisi minyak kereta miliknya . Aisha juga sempat membeli beberapa makanan ringan sebagai kudapan dia dalam kelas . Walau sudah dilarang berkali-kali oleh Amar sejak zaman bercinta lagi , namun Aisha tetap melakukan hal yang sama kerana mengantuk katanya jika tidak kunyah-kunyah ketika belajar . Geleng kepala Amar melihat kedegilan Aisha itu , hendak dimarah takut merajuk . Layankan jelah .

Sampai sahaja di sekolah , rakan-rakan rapat Amar dan Aisha menegur mereka dengan gelaran pengantin baharu .

"Hai pengantin baru . Berseri-seri nampak , dah berisi ke ?" , tegur salah seorang kawan Aisha.

"Hello bro kuuu . Bahagia nampak ? Yalaa orang dah ada isteri , mestilah bahagia kan." , tegur kawan Amar pulak .

Mereka berdua hanya melayan sahaja kerenah kawan-kawan di kolej tersebut . Tahu benar dengan gelagat orang bujang yang suka mengusik .

"Sayang , lunch nanti call erk . Kita keluar sekali ." , ujar Aisha ketika mereka ingin berpisah arah memandangkan kelas Aisha berada di tingkat 3 .

"Baik babyyyyyy !" , sambut sekumpulan kawan Amar yang mendengar percakapan lelaki tersebut kepada isterinya.

Aisha yang malu dengan adegan tersebut terus mengajak kawannya naik ke kelas . Tak betah berlama-lama disitu menanti ayat seterusnya yang keluar dari mulut kawan Amar . Bukan boleh dilayan sangat perangai mereka ini , makin lama makin miang . Gatal .

"Bestnya dah kahwin. Aku ni bila lagi erm." , ujar seorang kawan Aisha .

"Ala nanti bila jodoh kau dah sampai , kahwin la kau . Sabar erk ." , balas Aisha . Pening .

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now