BAB 26

7 1 0
                                    

"Aisha , janganlah layan suami kamu macam tu . Dia takde kamu mintak dia datang sini cepat-cepat , dia ada kamu buat macam tak wujud je." , kata Puan Mimi lebih kepada menegur . Tidak berkenan dengan perangai anak tunggalnya itu yang tidak matang .

"Ma , dia tipu Aisha mama . Mama takkan faham apa yang Aisha rasa ." , ujar Aisha sambil memandang ke kolam ikan di tepi pondok luar rumah . Tenang melihat ikan-ikan bergerak bebas tanpa sebarang masalah .

"Iya mama takkan faham sebab mama tak ada dekat tempat kamu , tapi mama juga seorang isteri . Pernah hadap masalah dengan papa tapi sebab kami berbincang , bertoleransi semua masalah dapat diatasi ." , kata Puan Mimi lagi . Kasihan dengan menantunya yang bersendirian di dalam rumah , ingin mendekati Aisha asyik ditempik sahaja .

"Tengoklah macam mana . Aisha tak boleh tengok muka dia sekarang." , kata Aisha dingin . Malas mahu memanjangkan perkara tersebut .

"Jangan sampai kamu menyesal dengan apa yang kamu buat ni Aisha . Nak dapat suami macam Amar mungkin susah zaman sekarang ni , dah dapat ni jaga lah dia elok-elok . Kalau orang lain dah lama kamu ni dijandakan ." , kata Puan Mimi geram . Dia bangkit masuk ke dalam rumah , ingin memasak untuk tengah hari . Dilihatnya Amar sedang membaca surat khabar di atas sofa di ruang tamu .

"Amar , mama nak cakap sikit." , kata Puan Mimi , mengambil tempat di hadapan Amar .

"Cakap apa mama ?" , tanya Amar lantas meletakkan surat khabar di atas meja . Mmeberi tumpuan sepenuhnya kepada ibu mertua di depan .

"Mama nak mintak maaf dengan sikap Aisha tu , mama harap sangat kamu boleh bersabar . Mama pun tak faham kenapa dia tak boleh terima benda yang dah lama berlalu tu . Mama yakin dengan kamu Amar , kamu mampu bahagiakan anak mama tu ." , kata Puan Mimi penuh rasa bersalah kepada menantunya itu . Dia berharap supaya hati Amar sentiasa sabar dan tabah dalam menangani perangai Aisha .

"Amar faham mama kenapa Aisha bencikan Amar , takpe Amar redha . Tapi Amar akan pastikan yang Aisha boleh terima Amar dan hubungan kami sama macam dulu , Amar janji . Tak kisahlah Amar terpaksa berkorban apa pun , Amar akan dapatkan Aisha balik." , kata Amar teguh dengan janjinya . Dia tidak akan sesekali mensiakan peluang yang diberi oleh ibu mertuanya ini , restu orang tua amatlah diharapkan .

"Syukurlah kalau begitu . Kamu duduklah dulu ya , mama nak masak jap . Nanti papa balik lah tu ,harini kelas dia sampai tengah hari je ." , kata Puan Mimi lantas bangun menuju ke dapur . Ingin memasak makanan istimewa memandangkan menantunya berada di sini .

"Amar , call la mommy daddy kamu datang makan tengah hari kat sini . Ramai-ramai baru meriah . Call lah yaa." , ujar Puan Mimi ceria . Lama dia tidak berjuma dengan besannya itu , kalau berjumpa boleh sembang rancak. Hehe .

"Ya lah mama . " Amar yang kembali membaca surat khabar ketawa perlahan dengan cadangan Puan Mimi . Tak sanggup mengecewakan ibu mertuanya , Amar terus menelefon Puan Amira .

"Assalamualaikum mommy ." , ucap Amar setelah mendengar talian telah diangkat oleh Puan Amira .

"Waalaikumsalam Amar . Kenapa tiba-tiba call mommy ni ? Rindu ke ?" , tanya Puan Amira seloroh . Walaupun anaknya itu sudah besar panjang , namun sifat ingin bermanja dengan anak tetap ada di hati Puan Amira .

"Memanglah Amar rindu mommy . Tapi Amar call mama ni sebab mama ajak mommy dengan daddy datang makan tengah hari dekat sini . Mama cakap kalau ramai-ramai lagi meriah." , jawab Amar ceria . Puan Mimi yang hanya mendengar perbualan anak beranak itu hanya tersenyum . Sungguh dia beruntung kerana mendapat menantu yang sangat menghormati orang tua .

"Dekat sini ? Maksud kamu rumah mama Mimi ke?" , tanya Puan Amira pelik . Sejak bila pulak Amar berani pergi rumah Aisha ? Tak takut kene halau ke ?

"Ouh Amar lupa nak bagitahu . Amar datang rumah mama semalam ." , jawab Amar. Terlupa hendak memberitahu Puan Amira yang dia datang ke rumah mertuanya petang kelmarin .

"Arr Aisha tak marah ke Amar ?" , tanya Puan Amira perlahan . Takut sekiranya sesiapa di rumah Aisha terdengar soalannya .

"Panjang ceritanya mommy . Mommy datanglah sini dulu , nanti ada masa Amar cerita." , kata Amar turut memperlahankan suara apabila ternampak kelibat Aisha yang melintasi belakangnya untuk menuju ke bilik atas . Bertembung sahaja mata dengan Amar , Aisha terus mengerling suaminya . Ego , puiyyy .

"Ya lah Amar , bagitahu mama kamu sekejap lagi kitorang pergi kebetulan pulak daddy kamu tak pergi office harini . Mommy pun tak payah masak dah haha." , kata Puan Amira kembali menceriakan suranya . Gembira pulak boleh makan percuma dekat rumah orang ni hahahaha.

"Ok mommy , assalamualaikum." , ucap Amar sebelum Puan Amira menjawab salamnya lantas mematikan talian . Bertuah punya budak .

"Mama , mommy cakap kejap lagi diorang datang . Kebetulan pulak daddy pun tak keje harini." , kata Amar kepada Puan Mimi yang sedang memotong bawang untuk dimasak .

"Ok bagus . Sekarang ni kamu naik atas suruh isteri kamu tu mandi , dia kalau tak disuruh mandi sampai ke pagi esok pun belum tentu nak mandi ." , arah Puan Mimi berupa bebelan . Geram dengan Aisha yang semakin menjadi-jadi perangainya . Entah dirasuk jin apa sehingga malasnya begitu rupa .

"Baik mama ." , kata Amar lantas mengatur langkah perlahan naik ke bilik . Pintu diketuk tetapi tiada sahutan dari dalam . Pintu yang tidak berkunci ditolak sedikit menampakkan Aisha yang sedang berbaring di atas tilam sambil bermain telefon .

"Sayang , mama suruh mandi ." , kata Amar lantas duduk di birai katil . Mukanya ditala ke arah Aisha yang pura-pura tidak mendengar suara Amar .

"Sayang mandi lah , tak elok biar bandan kering macam tu." , kata Amar lagi . Masih tiada jawapan daripada Aisha .

'Aku tahu nak buat apa dengan Aisha ni.' , kata hati kecil Amar .

Amar tanpa banyak bicara lagi terus mencapai tuala Aisha lantas menggendong Aisha masuk ke dalam bilik air . Rontaan dari Aisha langsung tidak diendahkan . Pintu bilik air dikunci lantas terdengarlah suara pekikan yang bergema dari suara Aisha . Puan Mimi yang mendengar suara Aisha dari bawah hanya menggelengkan kepala .

"Macam-macam laa budak ni." , kata Puan Mimi sambil membebel perlahan .

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now