BAB 38

5 1 0
                                    

Sudah sebulan Amar berada di hospital , kini tubuhnya juga semakin pulih berkat doa daripada keluarga serta isteri tercintanya . Aisha boleh dikatakan setiap masa hanya berada di samping Amar , hanya balik ke rumah untuk membersihkan diri serta berehat itupun setelah dipaksa oleh mamanya , Puan Mimi . Amar sudah boleh tersenyum mesra serta berbicara walaupun belum bertenaga sepenuhnya .

"Aisha , bangun sayang dah pagi ." , kata Amar sambil membelai rambut isterinya yang masih tidur di sebelahnya . Mereka selalu berkongsi katil walaupun berada di hospital , seringkali Aisha menolak kerana mahu memberikan keselesaan kepada suami namun Amar menolak . Tidak sanggup membiarkan Aisha sakit badan kerananya .

Aisha mengeliat sedikit apabila Amar menggeletek pinggangnya . Mata dibuka mengamati susasana sekeliling yang masih gelap .

"Pukul berapa ni ?" , tanya Aisha mamai .

"Pukul 6.30 sayang . Sayang bangun solat subuh dulu lepastu tolong abang pulak." , tutur Amar perlahan . Luka di perutnya belum pulih sepenuhnya kerana tusukan parang tersebut sangat dalam .

"Iyalah , Aisha solat dulu ya ." , ujar Aisha lantas bangun dari katil menuju ke bilik air . Siap solat , Aisha membantu Amar pula menunaikan kewajipan kepada Allah SWT. Biarlah sakitnya sehingga ke jantung sekalipun , Amar tidak akan sesekali melupakan tanggungjawabnya kepada Allah .

"Abang ingat tak hari ni hari apa?" , tanya Aisha sewaktu memberi Amar makan sarapan pagi.

"Ingat lah sayang , hari ni kan hari Isnin." , seloroh Amar . Dia pura-pura tidak tahu , sengaja ingin menduga reaksi isteri kesayangannya itu .

"Ish abang ni , nak merajuklah ." , ujar Aisha kesal . Kesal kerana Amar tidak mengingati hari bersejarah mereka . Aisha tahu hari bersejarah tersebut daripada diari miliknya yang disimpan di rumah Encik Majdi . Segala yang terjadi dalam hidupnya ditulis dan disimpan rapi dalam diari tersebut . Kisah rumahtangganya juga diketahui melalui buku tersebut .

"Alolo abang ingat la sayang , hari ni ulang tahun perkahwinan kita yang ke 3 kan . Happy 3rd anniversary sayang." , ucap Amar mesra . Tangan lembut Aisha diraih lalu dicium intim . Tanggal 2 Februari , genaplah tiga tahun mereka bersama suka dan duka menjadi suami isteri.

"Selamat pagi . Alhamdulillah Encik Amar pun dah semakin sihat dah ni , doktor cakap hari ni Encik Amar dah boleh balik dah ." , kata jururawat yang bernama Mina itu . Dia lah salah seorang jururawat yang bertanggungjawab menjaga kesihatan Amar selama ini .

"Yeke , Alhamdulillah . Terima kasih nurse ." , ucap Aisha gembira . Tak sabar nak bagitahu keluarganya tentang berita ini , mesti diorang pun gembira sebab Amar dah boleh balik !

"Haa makan breakfast tu puas-puas , lepas ni tak boleh nak rasa dah." , seloroh jururawat itu. Dia kemudian menuju ke pesakit bersebelahan Amar , memeriksa keadaan pesakit tersebut.

"Aisha call mama jap , minta papa ambik abang." , tutur Aisha lalu bangun menelefon Puan Mimi . Amar hanya memerhati tindak tanduk isterinya itu dengan bahagia . Bahagia kerana hidupnya terisi dengan orang yang menyayanginya . Dia cuma berdoa semoga kebahagiaan ini berpanjangan sampai bila-bila.

SETIA BERSAMAKUWhere stories live. Discover now