Aisyah meraupkan wajahnya lama setelah mengaminkan doa. Malam tadi, dia telah menunaikan solat sunat Istikharah dan jawapannya positif. In shaa Allah malam ini, dia akan buat lagi sehinggalah hari perkahwinannya tiba. Telekung ditanggalkan lalu disangkut di ampai mini di tepi meja. Dia menyarung jubah berwarna maroon itu. Tudung bermaterial koshibo bidang 60 berwarna merah jambu cair itu dipandang sepi. Ah, tak sanggup rasanya nak bertemu dengan bakal suaminya, beberapa minit lagi.
“Ummi kata, tak payah pakai purdah. Tapi, rasa macam tak selesa pulak.” Aisyah mencapai haf-niqab berwarna hitam yang tergantung di penyangkut dinding. Dia memandang tudung tersebut lama sambil termenung.
“Aisyah, mari turun! Sikit lagi, bakal zaujmu sampai bersama keluarganya,” teriak ummi. Aisyah cepat-cepat menyarung tudungnya itu. Setelah meletakkan pin pada bahagian kanan dan kiri tudung, dia menyarung stoking di kaki lantas bergegas turun ke tingkat bawah. Aroma daripada meja makan mereka menarik perhatiannya. Wah! Asam pedas ikan pari, kangkung goring belacan, ayam masak kurma begitu memukau seleranya.Air tangan ummi is the best! Wajah ummi yang sedang meletakkan pudding caramel sebagai pemanis mulut dipandang sekilas.
“Wah, sedapnya ummi. Banyak pula tu. Ramai sangat ke keluarga dia?” soal Aisyah. Hajah Mardhiah tersenyum.
“Ramai sebab kakak dia dan suami daripada London datang sekali. Ni kenapa pakai purdah? Kan nak tunjuk muka dekat bakal suami,” soal ummi. Aisyah mengeluh perlahan.
“Aisyah tak selesalah ummi. Lagi-lagi bila ummi sebut tentang suami kakak dia. Nanti Aisyah buka sewaktu ummi suruh kami berkenalan,” balas Aisyah. Hajah Mardhiah sekadar mengangguk menyetujui. Kedengaran tapak kaki turun daripada tangga dan muncullah wajah dua beranak lelaki. Aisyah sekadar tersenyum melihat Usman dan walidnya. Beberapa saat kemudian, kedengaran enjin kereta dari luar rumah. Dan dada Aisyah rasa nak meletup bagai nak gila.
Adam memberhentikan keretanya di hadapan sebuah rumah bangle dua tingkat yang kelihatan unik dengan reka bentuk kayu asli di bahagian hadapan rumah. Tiba-tiba, dia berasa curiga. Wajah Tengku Imran serta Puan Suraya yang sedang tersenyum mesra dipandang sekilas.
“Pa, for the first time, papa ajak Is datang untuk dinner kat rumah kawan papa. Biasanya kat hotel-hotel je if it is relate with business matter. Sebenarnya ada apa, papa?” soal Adam sambil membuka tali pinggang keledar. Lampu di bahagian hadapan kereta dimatikan.
“Alaa, Is akan tahu sendiri juga nanti. Yang penting, Is kena jaga adab, always throw out your sweet smile. Dan paling penting, apa pun yang bakal papa dengan kawan papa cakap nanti, terima dengan hati yang terbuka dan control your emotion. Okay?” Bicara tua itu menambah kerutan di dahi Adam. Benda apa yang serious sangat ni? Kedengaran bunyi enjin dari belakang kereta mereka.
“Okay, your sister is here. Jom kita keluar,” ujar Puan Suraya. Mereka bertiga keluar dari perut kereta setelah Adam mematikan enjin kereta. Penghuni kereta yang satu lagi turut mula mengorak langkah. Adam menghampiri kakaknya, Arissa dan mencuit lengan wanita yang sedang memegang erat tangan kanak-kanak lelaki berusia lingkungan empat tahun itu.
“Danish, walk carefully darling,” ujarnya pada si kecil.
“Sis, do you have any idea about this? I mean, what are we doing here?” soal Adam. Berharap agar kakaknya mengetahui sesuatu.
“We are going to have our dinnerlah, bro. Just don’t be upset and over emotional okay?” lembut Arissa membalas.Yusuf Isaac pula datang membisikkan sesuatu di telinga Adam.
YOU ARE READING
Setegar Aisyah Humaira [COMPLETED]
RomanceTengku Adam Iskandar + Siti Aisyah Humaira. Tentang kahwin paksa antara mereka. Cekalnya hati sang isteri melayani suami yang tidak ingin mengakuinya sebagai teman hidup. Si suami pula sibuk menafikan perasaannya. Nak tahu lebih lanjut? Sudi-sudilah...