Aisyah menyikat rambutnya rapi. Tocang satu di kepalanya, digoyang perlahan di hadapan cermin itu.Dia tergelak kecil dengan sikapnya yang masih kebudak-budakan. Aisyah, Aisyah. Ni kalau dah kahwin nanti macam manalah. Gulp.Air liur diteguk perlahan. Ish, encik hati ni. Kahwin-kahwin janganlah sebut. I’m not ready yet for it okay.
“Aisyah! Usman! Mari turun makan,” teriak Hajah Mardhiah dari bawah. Alamak ummi dah panggil. Dia menelek Samsung Galaxy V nya sekilas lantas langkah diatur keluar dari bilik itu. Kebetulan Usman juga sedang menutup pintu biliknya. Mereka saling berpandangan sebelum serentak bersuara,
“Siapa sampai dulu, dia menang!” Langkah Usman mendahului Aisyah. Namun tangan Aisyah pantas menggeletek pinggang abangnya membuatkan langkahnya terumbang ambing. Aisyah tergelak perlahan dan punggung laju-laju diletakkan di atas kerusi di meja makan. Kedua-dua ibu bapa mereka hanya mampu menggeleng perlahan.
“Ish, Aisyah main tipu!” Muka Usman mula mencuka.
“Wekkk, selama ni dia main tipu tak apa pulak,” balas Aisyah mencebik lidah.
“Eleh, Aisyah lagi banyak kali,” ujar Usman geram. Haji Shahrum menggeleng. Budak-budak ops, remaja-reemaja zaman sekarang ni.
“Dah, dah. Tak baik bertengkar depan rezeki ni. Perangai tak ubah-ubah lagi. Padahal umur tu dah layak masuk ke alam rumahtangga dah.” Bicara Hajah Mardhiah membuatkan mereka saling berpandangan. Renungan ummi-dah-mula-masuk-bab-yang-kita–tak-suka saling dilemparkan oleh kedua-dua beradik itu. Usman mula berdehem manakala Aisyah bertindak menyedok nasi ke dalam pinggan semua orang. Haji Shahrum masih tersenyum. Buat-buat tak dengarlah tu.
“Lepas makan, ada hal penting walid nak bincang dengan anak-anak walid ni,” ujar lelaki tua itu. Aisyah dan Usman sekali lagi berpandangan. Hal apa yang kedengaran serius sangat ni?
**************
Adam keluar dari pintu kereta setelah kereta itu diparkir elok di dalam garaj. Langkahnya diatur ke rak kasut lantas kasut ditanggalkan. Dia menerobos masuk ke dalam rumah dan menghenyakkan badan ke sofa di ruang tamu. Puan Suraya tersenyum melihat terunanya yang satu itu. Beliau ke dapur dan kembali bersama segelas jus oren di tangan.
“You look exhausted, darling. Nah, drink this.” Gelas itu bertukar tangan. Tekaknya dibasahkan dengan minuman itu dan Adam rasa barulah dia dapat bernafas semula. Gelas itu diletakkan di atas meja. Wajah ibunya dipandang dengan senyuman yang payah diukir.
“Thanks ma.”
“How was your first day?” soalan tersebut kedengaran sayup-sayup di pendengarannya. Matanya rasa ingin tertutup dan mimpi lena menggantikan wajah Puan Suraya. Namun bunyi pintu dibuka membuatkan matanya terbuka semula.
“Surely, it was a really tiring day! Papa bagi kerja banyak sangatlah. He bullied me, ma.” Adam menyuarakan ketidakpuashatiannya sejurus Tengku Imran menapak selangkah ke dalam benglo dua tingkat itu. Tengku Imran sekadar tersengih, lantas turut melabuhkan punggung di sebelah isterinya.
“Hey, sweetheart. Janganlah buli Is,” ujar Puan Suraya sedikit marah namun masih tersenyum.
“Biar dia, dia ingat jadi CEO boleh goyang kaki je? Banyak kerja kena buat tau.” Adam mengeluh lagi. Apalah nasibku. Puan Suraya mengambil minuman untuk suaminya pula. Dia sekadar mampu menggeleng.
YOU ARE READING
Setegar Aisyah Humaira [COMPLETED]
RomanceTengku Adam Iskandar + Siti Aisyah Humaira. Tentang kahwin paksa antara mereka. Cekalnya hati sang isteri melayani suami yang tidak ingin mengakuinya sebagai teman hidup. Si suami pula sibuk menafikan perasaannya. Nak tahu lebih lanjut? Sudi-sudilah...