Bab 8

16.5K 672 13
                                    

“Fuh, penatnya.” Adam merebahkan badannya atas katil itu. Hmm…dah lama tak baring atas katil. Nikmat itu dirasainya dengan mata yang tertutup. Aisyah tersenyum. Penat sangatlah tu. Dia menolak luggagenya ke tepi almari.

            “Malam ni abang tidurlah atas katil pulak, biar Mayra dekat bawah,” ujarnya sambil mencabut tudung.

            “Bagus jugak idea tu,” balas Adam. Dan dia berlalu ke alam mimpi. Aisyah yang mendengar dengkuran halus itu, tersenyum. Terbayang pula situasi di kapal terbang tadi, di mana mereka berborak sama. Ya Allah, moga perkara itu berlanjutan hinggalah kami berpindah rumah.

        Bunyi telefon berdering menyentakkan Aisyah yang sedang mengemas bajunya. Dia bergerak ke meja solek mereka. Telefon yang sedang dicas itu menjerit minta diangkat, namun nama Fasha yang tertera membuatkan dadanya sakit. Tubuh Adam digoncang.

        “Abang, ada orang call tu.” Namun, Adam nampaknya tidur mati. Ragu-ragu, Aisyah mengangkat panggilan tersebut.

        “Hai Is! You dah balik kan darling? Amacam honeymoon you dengan isteri you yang bajet alim tu?” soal satu suara. Aisyah rasa macam nak baling je Iphone itu namun memandangkan itu adalah hak suaminya, dia menjaga emosi.

        “Is, you dengar tak?” soal Fasha. Aisyah berdehem.

        “Ni Aisyah isteri abang Adam,” ujarnya. Fasha tersentak namun tersenyum sinis.

        “Oh, youlah isteri Is ya? Yang berpurdah dan kuat agama, seolah-olah confirm masuk syurga?” Fasha tertawa sinis. Darah Aisyah menyirap.

        “Jangan awak pertikaikan pemakaian saya, dan pertikaikan kehendak Allah yang berhak tentukan siapa yang masuk syurga atau neraka.” Bibir diketap geram. Kalau perempuan ini ada di hadapannya, rasa macam nak tampar laju-laju je muka dia.

        “Oh, lupa pulak you ni ustazah kan? So, mesti lah you ada ilmu yang banyak. But I wonder, why he doesn’t like you? Mungkin sebab you tak pandai nak bergaya kot. Sampai dia cari I yang seksi dan cun ni?” ujar Fasha tergelak puas dapat meyakiti hati wanita itu. Aisyah mendengus kasar. Nasib baiklah, tembok kesabarannya masih utuh.

        “Cik Fasha, saya nak tegurlah sikit ya. Aurat bagi perempuan ialah seluruh anggota tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan. Dan dalam Islam, Allah mewajibkan hamba-hambanya untuk menutup aurat, bukan membalut aurat. Kalau rasa memang nak sangat pakai pakaian macam tu, rasalah azab Allah di neraka nanti. Bukannya bermaksud yang menutup aurat tu sempurna dan confirm masuk syurga, tapi sekurang-kurangnya dia dah terlepas satu seksaan. Kita hidup ni nak dapat redha dan rahmat Allah, jadi ikutlah apa yang dituntut. Bukannya murkaNya yang akan…”

        “Bla, bla, bla. Kalau kau nak beri tazkirah, pergilah masjid. Dah dah. Aku tak peduli kau nak bebel apa pun. Yang penting, aku nak cakap dengan Is, bukan kau,” potong Fasha kasar. Malas nak layan perempuan kuat agama ni.

        “Dia tidur, penat, jadi tak ada masa nak layan awak.” Aisyah makin rasa geram. Tapi, sekurang-kurangnya dia dah tegur wanita bernama Fasha itu.

        “Hey, perempuan…” Malas untuk dengar penghinaan terhadapnya, dia mematikan panggilan dan meletakkan semula telefon Adam. Hatinya tersentap. Geram dengan mulut gadis itu. Rasa macam nak dicili-cili je, biar dia tahu rasa. Namun tiba-tiba dia menelan air liur. Alamak, kalaulah Adam tahu yang dia menjawab panggilan tadi, berbicara seperti itu pula tu, apa yang Adam akan buat ya? Aduh, menyesal pula rasanya. Aisyah mengeluh sendiri.

****************

“Selalulah datang jenguk mama tau, sayang.” Puan Suraya merangkul tubuh Aisyah.

Setegar Aisyah Humaira [COMPLETED]Where stories live. Discover now