“Baiklah, kita akhiri sesi pembelajaran kita pada hari ini dengan surah al-Asr,” ujar Aisyah. Ruangan tersebut bergema dengan alunan suara kanak-kanak berusia lima dan enam tahun. Dan di kesempatan itulah Aisyah memakai semula purdahnya lalu mencapai gugusan kunci di dalam bakul kecil yang tergantung di dinding. Langkah diatur ke arah pagar di luar dan membuka mangga.
“Terima kasih ustazah!” jerit beberapa suara. Aisyah turut membalas lambaian tersebut. Bilangan murid-murid menjadi semakin surut. Aisyah tersenyum. Namun tiba-tiba, matanya terpaku pada seorang kanak-kanak perempuan yang bersandar di tepi dinding di halaman rumah itu dengan wajah yang muram.
“Firzana. Kenapa sedih-sedih ni? Ummi mana?” soal Aisyah lembut, mengusap bahagian atas kepala yang ditutupi tudung.
“Ummi kata hari ni pak uteh ambil Ana. Tapi, pak uteh tak sampai-sampai lagi,” ujar Firzana sambil mencebik geram. Aisyah tersenyum.
“Alaa sabarlah sikit ya sayang. Sikit lagi sampailah tu. Ustazah nak ambil beg kejap, nanti ustazah teman Ana.” Melihat anggukan Firzana, Aisyah lantas memasuki ruangan belajar kanak-kanak itu semula. Mejanya dikemaskan sedikit lalu menyangkut beg di bahu. Pintu hadapan dikunci kemudian punggung dilabuhkan di kerusi tepi meja bulat di hadapan rumah itu.
“Meh sini, duduk dengan ustazah ya sayang,” panggil Aisyah. Firzana hanya menuruti.
Hon! Hon! Bunyi hon di hadapan rumah itu mengejutkan mereka berdua.
“Hah, tu mesti pak uteh ana,” ujar Aisyah. Firzana menggeleng.
“Tu bukan kereta pak uteh. Ustazah tengok tu, aunty tu panggil ustazah,” balas Aisyah. Aisyah tersentak. Eh, siapa pulak ni? Ni bukan kereta abangnya, Usman.
“Okey, Ana tunggu sekejap ya.” Langkah diatur perlahan. Apabila semakin mendekat, seseorang keluar dari bahagian sebelah pemandu. Puan Suraya!
“Eh, Assalamualaikum aunty. Kenapa datang sini? Aisyah dah nak balik dah,” ujar Aisyah. Matanya menjeling sekilas ke arah tempat pemandu. Oh, abang Adam aka tunang aku ada sekali. Dah sebulan masa berlalu dan sudah sebulan Aisyah bergelar tunang kepada Adam. Dan, sebulan itulah jarang sekali mereka berbual bersama, maklumlah dua-dua malas memulakan bicara.
“Waalaikummussalam. Aunty nak ajak Aisyah keluar dengan Is, cari cincin kamu. Aunty dah cakap dah dengan ummi kamu, supaya pesan kat Usman jangan ambil Aisyah. Lagipun, bolehlah aunty tahu tempat kerja Aisyah.” Puan Suraya tersenyum.
“Oh, ya ke? Lah, susah-susah je. Tapi, Aisyah kena tunggu anak murid Aisyah balik dulu, sebab nak kunci pagar. Lagipun hari ni, Mak Leha pembantu Aisyah cuti, jadi Aisyah kena take over. Kalau ummi dengan abang Adam tunggu sekejap boleh?” soal Aisyah.
Puan Suraya mengangguk. Beliau kemudian mengambil tempat di bahagian belakang, memberi ruang untuk Aisyah duduk di sebelah terunanya. Aisyah memandang wajah Adam sekilas yang sedang mencuka sebelum kembali berjalan kea rah Firzana. Firzana tiba-tiba bangun keluar dari pagar itu lalu menyalami tangan Aisyah. Pemandu kereta ixora berwarna biru itu keluar dengan tergesa-gesa mendapatkan Firzana. Senyuman dilemparkan pada gadis berpurdah itu.
“Terima kasih ya ustazah, sebab dah jaga anak saudara saya ni. Saya ada meeting tadi, tu yang lambat.” Aisyah membalas pandangan lelaki itu sebelum menunduk kembali.
“Tak apa. Ana ni je merungut sikit. Kalau macam tu, saya balik dululah,” ujar Aisyah. Lelaki di hadapannya itu terpaku melihat mata Aisyah. Aisyah mula rasa tidak senang namun tangannya laju memangga pagar.
YOU ARE READING
Setegar Aisyah Humaira [COMPLETED]
RomanceTengku Adam Iskandar + Siti Aisyah Humaira. Tentang kahwin paksa antara mereka. Cekalnya hati sang isteri melayani suami yang tidak ingin mengakuinya sebagai teman hidup. Si suami pula sibuk menafikan perasaannya. Nak tahu lebih lanjut? Sudi-sudilah...