Keadaan bilik yang penuh dihiasi dengan warna ungu itu dipandang teruja oleh dua sahabat itu. Katil yang penuh dengan barang-barang hantaran membuatkan mereka melabuhkan punggung di karpet di lantai. Aisyah tersenyum hambar memandang mereka. Kalaulah mereka tahu perasaan sebenarku. Ya Allah, apa ni Aisyah? Ingat pesan akhi, redha!
“Wah, macam seronok je kahwin,” ujar Syakirah. Sumayyah tersenyum ingin menyakat.
“Ceh, tak sabarlah tu. Lepas ni, tinggal enti seorang je Syakirah. Tak apa, akh Usman single lagi, kan Aisyah?”. Syakirah mula tersipu malu.
“Ha ah. In shaa Allah, tak lama lagi, dia masuk meminang Syakirah. Sabarlah sikit,” balas Aisyah, cuba menceriakan suasana. Dia dah penat bersedih.
“Ish, antuma ni. Ke situ pulak. Baik kita tenangkan Aisyah ni, Maya. Dia tengah gementar tu menunggu hari esok,” kata Syakirah. Dia pula sudah penat menunggu. Biarlah, kalau ada jodoh tak kemana.
“Tulah, semua perasaan ana ada. Takut, berdebar, gementar, sedih pun ada nak tinggalkan rumah ni. Hmm,” dan perasaan tak bahagia pun wujud wahai sahabat, sambungnya sendiri dalam hati. Sebak, tapi apakan dayanya untuk menukar takdir.
“Aisyah, perasaan tu memang ada. Bercampur baur. Ana pun pernah mengalaminya. Tapi, lepas je bakal suami kita tu dah lafaz ijab kabul nikah, rasa macam lega sangat. Walaupun rasa berat dengan tanggungjawab yang kita pegang sebagai seorang isteri, namun in shaa Allah, Allah bantu, Allah beri kekuatan untuk menempuh alam rumahtangga ni.” Bicara Sumayyah sedikit melegakan hati Aisyah. Seolah-olah sahabatnya itu mengerti masalah yang dihadapi.
“Amboi, betul-betul berpengalaman ni,”kata Syakirah dan ketiga-tiga mereka ketawa perlahan.
************
Hari yang dinanti, ops, tidak dinanti pun tiba. Aisyah yang hanya memakai celak di mata dan pelembap bibir itu nampak berseri dalam baju pengantin keemasannya yang longgar, serta dipadankan dengan tudung bawal satin bidang 60 berwarna krim. Half-niqabnya juga berwarna krim. Puan Suraya tersenyum sambil memimpin Aisyah keluar dari biliknya dan duduk di atas bantal leper yang disediakan khas untuk pengantin perempuan. Khutbah nikah dimulakan oleh Tok Qadi. Aisyah hanya termenung melihat jemarinya yang merah dengan inai, dipakai bersama-sama Sumayyah dan Syakirah semalam.
“Sudah bersedia?” soal Haji Shahrum sambil tangannya bersedia untuk dijabat. Tangan sejuk milik Adam muula bersentuhan dengan tangan tua itu. Aisyah tersentak mendengar suara walidnya. Dadanya berdebar. Inilah saatnya.
“Tengku Adam Iskandar bin Tengku Imran, aku nikahkan dikau dengan Siti Aisyah Humaira binti Haji Shahrum, dengan mas kahwinnya RM 6666, tunai.”
“,Aku terima nikahnya Siti Aisyah Humaira binti Haji Shahrum, dengan mas kahwinnya RM 6666,” ujar Adam. Orang ramai mula bising. Saksi dah menggeleng. Adam terpinga, apa salah aku? Muka Aisyah tertunduk. Ya Allah, permudahkan segalanya, doanya di dalam hati.
“Rileks ya, Adam. Sekali lagi. Tadi tertinggal perkataan tunai.” Haji Shahrum mengucapkan ayat itu sekali lagi.
“Aku terima nikahnya Siti Aisyah binti Haji Shahrum, dengan mas kahwinnya RM 6666, tunai,” ujarnya selamba. Gamat sekali lagi suasana. Saksi menggeleng lagi. Haji Shahrum tersengih. Gabra sangat budak ni. Aisyah pula rasa macam nak pitam. Adakah ini suatu petanda?
“Nama bakal isteri kamu, Siti Aisyah Humaira binti Haji Shahrum. Ingat tu. Sekali lagi.” Oh, tertinggal ke tadi? Dia pula yang termalu. Dan sekali lagi Haji Shahrum melafazkan ayat itu.
YOU ARE READING
Setegar Aisyah Humaira [COMPLETED]
RomanceTengku Adam Iskandar + Siti Aisyah Humaira. Tentang kahwin paksa antara mereka. Cekalnya hati sang isteri melayani suami yang tidak ingin mengakuinya sebagai teman hidup. Si suami pula sibuk menafikan perasaannya. Nak tahu lebih lanjut? Sudi-sudilah...