Aku duduk di atas tar. Balang di depanku, aku buka penutupnya. Segala duit dan kupon yang terkumpul hari gerko hari ni aku keluarkan daripada balang. Kerusi plastik ditarik lalu letakkan tangan. Aku mula mengira duit dan kupon. Syuhadah juga menolong aku. Tiba-tiba guruh berdentum.
"Oh mak kau!" Syuhadah melatah. Aku gelak. Tercampak kupon yang Syuhadah pegang tadi. Nasib baik bukan duit kalau tak kita orang juga yang kena jawab.
"Bawa bertenang." kata aku.
Aku menoleh belakang. Melilau sekeliling. Gelap. Hari dah nak hujan. Hah, sudah. Takkan nak sidai kat sini. Aku naik motor alamatnya memang kena tunggu lah. Tepat-tepat hujan mula turun. Tidaklah lebat sangat. Aku sambung mengira dengan Syuhadah.
Yang seronoknya sekarang tinggal kelas aku. Kelas lain kebanyakannya dah balik. Yang seronoknya lagi dia orang kemas gerai masing-masing tak sepenuhnya. Sampai masih ada lagi tertinggal kat tiang tu. Haih, apa-apa lah. Jap lagi memang 5 Arif lah yang kena kemas nanti. Tak faham aku.
"Hah, pakai baju pink tu nanti buang sampai tu." kami sama-sama menoleh ke arah empunya suara. Nampak tak baru je sebut, dah disuruh. Dipanggilnya baju pink pula tu. Bukan sebut kelas 5 Arif.
Ada kawan-kawan sekelasku yang sedang solat Zuhur di surau, dan ada juga yang masih mengemas gerai. Atau lebih tepat lagi, kemas gerai kelas lain. Nak patah pinggang aku. Duit dan kupon yang terakhir aku masukkan semula ke dalam balang. Dah siap kira. Syuhadah amsukkan balang itu ke dalam begnya. Esok kena beri kepada ustaz.
Hujan turun dengan lebat. Cepat-cepat aku mengalihkan beg-beg kawan aku lalu diletakkan di atas kerusi. Aku tindih-tindih beg mereka.
"Wei, ni ada lagi satu plastik lagi." Raziq mengangkat plastik kuning yang bersaiz besar.
Aku pandang. "Patutlah otak-otak macam tak cukup! Kau sorokkan ea Raziq?"
Raziq ketawa. Patutlah semua pelik, kenapa otak-otak macam sikit. Cepat habis. Rupanya ada lagi satu plastik besar. Banyak lagi. Dah semuanya husnuzon.
"Banyak pula tu." Rasyidah menyampuk.
"Su, cuba kau jual kat cikgu-cikgu tu." Farez tunjuk ke khemah yang berada di tengah-tengah.
Aku menoleh. Cikgu-cikgu yang Farez cakap tu berserta Dani. Berbual apa entah dekat tengah-tengah khemah tu. Aku ambil plastik tadi lalu melangkah menghampiri Dani. Ada Cikgu Sazilawati dan juga Cikgu Azhar.
"Cikgu nak beli otak-otak cikgu?" aku menyoal sambil menayangkan plastik kuning di tangan aku.
"Awak suruh saya beli otak saya sendiri?" Dani menyoal aku kembali. Dani berpalingkan badan betul-betul menghadap aku. Kening sebelah dinaikkan. Tangan dilipat di dada.
Aku mengecilkan mata. Mula dah loyar buruk dia. Pastu sakat aku. Pastu kenakan aku lagi.
"Saya bukan tanya Cikgu Amsyar. Eeeee, saya tanya Cikgu Azhar dan juga Cikgu Sazilawati." sempat aku jelirkan lidah ke Dani. Aku pamerkan senyuman manis ke Cikgu Azhar dan Cikgu Sazilawati. Mereka gelak.
"Berapa ni?" Cikgu Sazilawati menghampiri aku. Aku buka plastik dan tunjukkan otak-otaknya.
"Kalau seringgit, 4 cikgu. Ni semua yang belum dibakar lah tapi."
Cikgu Sazi mengangguk lalu keluarkan duit daripada dompetnya.
"Kalau macam tu cikgu nak beli 20 lah."
Wah, tak sangka dengan senyuman aku pun cikgu boleh terpikat sampai terbeli otak-otak! Hebat betul aku. Pantas aku memasukkan 20 batang otak-otak ke dalam plastik kecil. Aku hulurkan kepada Cikgu Sazi. Cikgu Sazi berikan 5 ringgit kepadaku.
YOU ARE READING
Cikgu tu HUSBAND AKU! Season 2 | COMPLETED
Romance[COMPLETE] School, check! Next, university! Serba sedikit pertarungan Suria dalam tahun terakhir sekolah menghadapi peperiksaan SPM. Akhirnya, Suria menarik nafas lega setelah menghabiskan sesi persekolahannya. Memori gembira, sedih, terkejut. Gemb...