Aku mengetuk perlahan atas meja aku. Sesekali mata menjeling kiri dan kanan. Kemudian mata menghala ke depan pula. Sunyi. Dengar bunyi kereta motor lalu je. Ada juga yang bunyikan hon. Kat jalan raya pun nak cari gaduh ke apa?
Aku pandang jam yang berada di dinding di tengah-tengah. Ketua pengawas dan menundukkan kepala. Aku syak dia tidur. Pengawas yang lain duduk di belakang kami. Sebab sekarang ni hanya kelas aku je yang ambil peperiksaan subjek Kimia. Itu aku tak risau sangat. Yang aku risau sekarang ni aku nak kertas. Buku jawapan ni tak cukup woi. Tolonglah sesiapa angkat tangan. Memang aku seorang je ke yang tak cukup ni. Saya perlukan kertas. Ha, mogok mogok.
Jawapan aku dah tulis siap-siap kat kertas soalan. Berbaki 30 minit. Beranikan diri Su. Angkat je tangan.
Tapi aku malu!
Takkan periksa pun kau nak malu?
Buat apa nak malu?!
Pengawas tu bukan makan kau pun!
Argh! Lantak! Pantas aku mengangkat tangan aku. Padahal aku tahu semua tengokkan. Nampak tak betapa dahsyatnya dewan peperiksaan. Orang nak ke tandas pun terpaksa tahan. Kalau tak semua tengokkan. Tak fahamlah.
1, 2, 3, 4, 5.
Wei, tiada siapa datang kat aku pun! Tangan masih diangkat. Aku toleh belakang. Mata aku betul-betul bersabung dengan Peho.
Pft. Aku turunkan tangan lalu menutup mulutku menahan gelak. Tengok muka Peho pun boleh gelak. Kenapalah mata aku boleh tengok dia! Aku cuba mengawal nafas. Jangan gelak Su. Tahan.
Aku berdehem perlahan lalu mengangkat tangan sekali lagi. Okey tiada siapa perasan lagi. Tak apa Su. Kita angkat je tangan. Walaupun dia orang semua tahan gelak juga. Sabar Su.
Aku menoleh belakang lagi. Sekali lagi mata aku bersabung dengan Peho. Peho juga menahan gelak sambil memandang aku. Tak guna kau Peho. Tahan Su tahan. Jangan gelak.
Kepala aku masih berpaling ke belakang sambil menahan gelak. Tiba-tiba ada seorang pengawas lelaki perasan dengan aku yag dari tadi mengangkat tangan. Dia bangun lalu mendekati aku.
"Saya nak kertas." bisik aku perlahan. Dia mengangguk sekali lalu mengambil kertas di meja pengawas. Dia mendekati aku semula. Kertas diletakkan di hadapan aku.
"Terima kasih." aku senyum ke arahnya. Dia membalas senyumanku.
Kacak pula. Ada kacuk Cina ni.
*************
"Kurang ajarlah kau." aku merungut.
"Salah kau lah! Aku berusaha tahan gelak tau tak." Peho membalas.
"Masalahnya aku pandang belakang asal aku nampak muka kau?"
"Takkan aku nak jawab periksa kat tandas gila."
Aku gelak. Rupanya bukan kita orang berdua je tahan gelak. Satu kelas gelak tengok aku angkat tangan tapi tak ada siapa layan. Sedih betul. Nasib baik sempat aku jawab.
"Macam mana tadi?" Cikgu Yulie menyoal.
Hah, inilah sesi mengadu!
"Cikgu tahu tak tadi pengawas tu tak layan saya! Saya angkat tangan lama cikgu!" aku merungut lagi. Kawan-kawan aku ketawa lagi.
"Kesian dia cikgu kena palau dengan pengawas." Syuhadah mencelah.
Aku memasamkan muka. Betul, betul! Dia orang semua palau aku! Kesiannya aku.
Cikgu Yuliana ketawa sekali lalu menyoal. "Habis tu awak sempat jawab tak?"
Aku sengih dan mengangguk. "Jangan risau. Saya sempat."
YOU ARE READING
Cikgu tu HUSBAND AKU! Season 2 | COMPLETED
Romance[COMPLETE] School, check! Next, university! Serba sedikit pertarungan Suria dalam tahun terakhir sekolah menghadapi peperiksaan SPM. Akhirnya, Suria menarik nafas lega setelah menghabiskan sesi persekolahannya. Memori gembira, sedih, terkejut. Gemb...