البارت 31

15.8K 450 3
                                    

البارت 31
نور الصعيد

تفاجئ أسد بوجود نور في الشركه مع أولاد عمه ، طلب لهم القهوه وجلسوا جميعاً ، الجميع متوترون وينظرون لبعض ولم يعرفوا كيف يبلغونه أن نور أصبحت شريكته بالنصف ...
-  أي مالكم

= أسد في حاجه كده عايزين نبلغك بيها ...

في نفس الوقت دخل المحامي رفعت بعد أن طرق علي الباب ..
- حمدالله علي السلامه يا ولاد جدكم كلمني وفهمني كل حاجه والأوراق كلها جاهزه مش فاضل غير أمضة مدام نور ، نظر له أسد بعدم فهم
- أمضتها علي ايه

= هو محدش قاله ولا ايه ،  جدك كتب نص الأسهم بتاعتك في الشركه لـ نور
- شريكتي ازاي يعني ....

نظرت له بتحدي
- والله هو حر في ماله واظن هو عارف بيعمل ايه كويس ...

= انتِ تسكتي خالص هو عمل كدا بسبب كدبك عليه

وقفت نور مرة واحد بخوف ان يتحدث
- أسد !!

هنا وقف جاسر أيضاً الذي بات يكره نور بسبب والدها
- معلش بس ممكن حد يفهمني ، يعني ايه نور كدبت علي جدي وكدبت في ايه بالظبط ....

تدخل عز بينهم
-  جاسر أهدي انت فاهم غلط ...

= مش عارف بدافع عنها ليه بالطريقه دي وهي تبقي بنت اللي قتل أبوك وعمك ...
*   دا ظلم مش من العدل أبداً  أحاسب علي جرايم غيري ....

غادرت نور مسرعه وهي تبكي وأسرع رفعت خلفها ليلحقها تحدث عز بتحذير لاخيه وأبن عمه
- عمرها ما هتكون مرتاحه وسط ناس كل تفكيرها في الماضي والتار من غير مايحسبوا هما خسروا ايه ولسه هيخسروا ايه ...

الزايد يجتمع مع أولاده
-  أنا كنت مستني لما الولاد يسافروا عشان أعرف أتكلم معاكم بهدوء ، أنا كنت ساكت طول الوقت دا علي الدهشوري عشان خايف علي أحفادي مكنتش عايز أخسر حد فيهم وكنت مستحمل وساكت علي تار ولادي لكن الدهشوري خلص كل رصيده المتبقي عندي من الصبر وآن الأوان اني أخلص منه الدهشوري طول عمره حقود والغل والكره ملين قلبه واكيد ربى ابنه علي الحقد والكره بردو عشان كدا لازم أخلص منهم الاتنين وأرتاح وأريح الناس من شرهم خصوصاً أن الدهشوري هددني بموت أحفادي كلهم بسبب موت أخته ، وانا صبرت كتير ومش هصبر أكتر من كدا لحد ملاقي واحد من أحفادي ميت قدامي علي أيد الدهشوري وأبنه.....

في منزل الدهشوري
-  أبدء بـ جاسر معاك أسبوع واحد وبعدين أسمع منك خبر حلو

دخله أبنه بعد ما سمع حديث والده
- مين دا اللي كنت بتتكلم معه ويبدء بـ جاسر في اي بالظبط ، انت ناوي علي ايه تاني ...

= ناوي أقضي علي عيلة الزايد كلها واحد واحد ، من أصغر حد فيهم لأكبرهم ...
-  كفياكم دم ونور هناك .....
= انت بتقول ايه متبقاش أبني لو فكرت تنسي تار خالتك وتجيب أختك اللي عندهم ....
- أختي حامل يعني كل شئ أتغير
= متقولش كده ، بنتي لا يمكن  تخلف من حفيد الزايد طول مانا عايش علي وش الدنيا ....
-  ومفكرتش أن الزايد لو عرف اللي انت ناوي عليه  يقتلها

لحق المحامي نور فوقفت أحترما للذي ينده عليها ....
- كل واحد ربنا بيبقي مختار له المكان اللي يستحق يكون فيه واكيد في سبب للي حصل صحيح انك بنت الدهشوري بس انتِ مش شبهه ابداً واكيد في سبب عشان كدا ربنا جمع بينك وبين أسد انا معاكِ أن الأختبار ممكن يكون كبير بس أكيد هتكوني سبب في إسعاد  ناس كتير حوليكِ فكري وانتِ تعرفي كويس ، ودلوقتي أتفضلي علي مكتبي عشان تمضي علي الورق

بالفعل أستمعت لنصيحته و أنتهت من الامضاء علي الأوراق ....
-  انتِ دلوقتي بقيتي شريكة في شركات الزايد رسمياً وأتمني انك تستغلي دا في صالح أسد ....

في المساء رجع أسد لمنزله وكانت نور في أنتظاره ....
-  أنا مش عايز أتكلم دلوقتي خالص ياريت ، أعتبريني مش موجود معاكِ ، تمام ...

= أنا مش هضغط عليك أكتر من كدا أنا موافقه علي الطلاق ....
-  ااه قولتيلي ، بعد ما وصلتي اللي انتِ عايزه عن طريقي دلوقتي جايه تقوليلي انك موفقه علي الطلاق برافو عليكِ  صح يابنت الدهشوري ، ها وايه كمان ...
= أحسبها زي ما تحسبها

أمسكها بقوه شديده وعادها للخلف علي الحائط بغضب وحاصرها بين يديه وعينيه تطق شرار ..........
-  كل يوم حقيقتك بتبان ليّ عن اليوم اللي قبله ، كل يوم بتظهري علي حقيتك أكتر وأكتر ، أكيد بنت الدهشوري لازم تكون جبروت زيه ، ألفتي موضوع الحمل لما عرفتي أن طلاقنا بقي شئ وارد وبسبب كدبك خليتي جدي يكتبلك نص الاسهم بتعتي في الشركه لا براڤوا بجد ودلوقتي جايه تقوليلي انك موافقه علي  الطلاق ، أسمي دا ايه .....

= كل دا أستنتجته لوحدك كدا ونسيت حبي ليك و اني أصلاً بعمل كل دا عشانك وعشان أفضل جنبك ....
-  أثبتيلي كلامك .....

عقدت حاجبيها بدهشه وتساؤلات داخل عقلها ثم قالت بصوت متوتر ...
- أثبتلك ازاي يعني .....

ليقترب منها  حتي أصبح ملاصقاً لها وطلب منها ما لم تكن تتوقعه ...........

نور الصعيد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن