پارت 2- جنگ شروع شده!

352 72 7
                                    

طـی هفته های بعدی استقلال بوسنی و هرزگوین پس از یک رفراندوم (همه پرسی و رأی گیری از مردم) اعلام شد و آمریکا و اروپا این ناحیه رو به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناختن. مردم با خوشحالی تو خیابون ها جشن پیروزی می گرفتن، چون حالا کشورشون به عنوان یک کشور اروپایی می تونست پیشرفت کنه.

توماس با دوستش جرمی کنار میدونی که محل برگزاری یکی از جشن ها بود ایستاده بودن و گورابیا می خوردن.

توماس:«دیدی بی خود نگران بودی؟ همه چی به خوبی و خوشی تموم شد.»

جرمی:«آره.خوشحالم که هنوز می تونیم کنار هم باشیم.»

توماس با دیدن نورهای رنگی که تو آسمون جرقه میزد گفت:«انگار دارن آتیش بازی می کنن...»

جرمی:«آره،روی پل،بیا بریم اونجا.»

با هم به طرف پل اون سمت خیابان رفتن. اما به یکباره مردم به سمت پایین هجوم آوردن. توماس جرمی رو کنار کشید تا زیر دست و پا نمونن.

جرمی در حالی که کلاهشو سفت چسبیده بود تا نیوفته گفت:«چی شد؟»

توماس با تعجب گفت:«نمی دونم...»

مردی در حالی که به طرف پایین خیابان می دوید فریاد زد:«اونا اسلحه دارن!...»

حواس توماس و جرمی به روی پل جلب شد. تعدادی آدم مسلح اونجا ایستاده بودن. یکیشون با شلیک تیر هوایی هیاهوی جمعیت رو خاموش کرد.

در این لحظه مردی که جلوی اونها ایستاده بود به حرف اومد:«هموطنان من! عده ای منافق باعث به هم خوردن نظم کشور ما شدن.شما نباید گول اونها رو بخورید.

به عنوان یک صربستانی که در کنار شما اهالی اسلوونی، کروواسی، بوسنی، هرزگوین، مقدونیه و مونته نگرو زندگی میکنه باید بگم که پذیرش رفراندوم و استقلال طلبی سراسر اشتباهه. ما نمی خوایم خون اصیل یوگسلاوی با اروپایی ها و اقوام مختلف آمیخته بشه.
اصالت خودتون رو حفظ کنید، با ما در تحریم رفراندوم شرکت کنید.»

یکی از زن ها از بین جمعیت گفت:«اما این خیانته، ما منافق نیستیم که با تصمیم مردم مخالفت کنیم. استقلال طلبی خواست اکثر مردم بوده.»

مرد دیگری هم معترض شد:«با اسلحه جلوی مردم
بی دفاع ایستادی و از وطن پرستی دم میزنی؟ کشور ما با اشغال شدن در جنگ جهانی دوم و نسل کشی نازی ها و عقاید شما فاشیست ها (نژاد پرست ها) به اندازه کافی صدمه دیده، وقتشه این مردم زندگی آرومی رو تجربه کنن.»

همه تایید کردن.

مرد صرب با عصبانیت آب دهنش رو روی زمین تف کرد:«صربستان خیانت شما رو از یاد نخواهد برد، این رفراندوم ملیِ احمقانه شما رو به کشتن خواهد داد. این رو ″رادوان کاراجیچ″ * داره بهتون میگه.»

برگشت و همراه گروهش از اونجا رفت

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

برگشت و همراه گروهش از اونجا رفت.

توماس دست جرمی رو که می لرزید گرفت:«هی نترس، دیگه رفتن.»

جرمی:«شنیدی چی گفت؟ اگه حرفاش واقعی باشه چی؟!»

توماس:«به قول بابام رفراندوم هم موافق داره هم مخالف، اینام جزو مخالف ها بودن. به هر حال هرکس آزاده نظر خودش رو بیان کنه.
دیروقته، بهتره دیگه به خونه برگردیم.»

...
توماس بعد از بازگشت متوجه اضطراب پدرش شد.
جانی با دیدن توماس گفت:«برگشتی پسرم؟ نگرانت شدم.»
توماس فکر کرد حتما پدرش از اتفاقی که روی پل افتاده بود با خبر شده.

وقتی که جانی اخبار تماشا می کرد توماس با دیدن مردی که خودش رو رادوان کاراجیچ معرفی کرده بود توی تلویزیون گفت:«من این مرد رو دیدم. امروز روی پل شرقی. اون کیه؟»

جانی:«رهبر فاشیست های صربستان. اونا با استقلال طلبی مخالفن، می خوان کل شهرستان ها زیر یه پرچم جمع بشن و جای حکومت پادشاهی، دولت جمهوری صربستان بزرگ رو تشکیل بدن.»

تلویزیون در حال پخش سخنرانی کاراجیچ برای پیروانش بود. اون داشت با قاطعیت درباره اینکه حتی برای حفظ عقاید حزبشون حاضر به راه انداختن جنگ داخلیه حرف میزد.

انگار خبرهای خوب تموم شده بودن و فقط اخبار تهدید و جنگ برای پخش مونده بود!

هلنا با دیدن همسر و بچه هاش که با ناراحتی به تلویزیون نگاه می کردن رادیو رو روشن کرد. ترانه ای از گوران برگوویچ* در حال پخش بود.

هلنا سعی کرد ذهن خانواده ش رو آروم کنه. دست بچه ها رو گرفت و بلندشون کرد.
هلنا:«هی،پاشید ببینم کی بهتر می تونه باهام برقصه!»

آوای موسیقی معجزه کرد! بچه ها مشغول رقصیدن شدن و از فکر جنگ بیرون اومدن. جانی خانواده ش رو با کف زدن حمایت و همراهی می کرد و هلنا و توماس با صدای زیباشون با آهنگ همخوانی می کردن.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*کلوچه سنتی بوسنی
*سیاست مدار و دیکتاتور صربستانی، به خاطر جنایات جنگی که در جنگ بوسنی انجام داد به قصاب معروف شد.
*خواننده مشهور بوسنیایی

(تمام وقایع تاریخی و مکان ها در این فف طبق معمول سایر فف هام حقیقی هستند)

🔻🔺به نظرتون چی پیش میاد؟
پارت هیجان انگیز بعد رو از دست ندید😉

The good liarWhere stories live. Discover now