25.

2.4K 93 1
                                    

Idag är det nyår, jullovet har gått fort. På julafton kom min familj till Stockholm och vi firade den hemma hos Daff, åt mat och hade det allmänt mysigt. Mamma och pappa åkte hem igår och idag är det nyår. Jag, Felix, Omar och Oscar ska hem till Ogge senare ikväll, vi ska bara ha det mysigt och chilla. Ingen fest, ingen alkohol, inga mer personer än oss. Vi ska bara se på film, prata och typ äta chips och pizza, vilket låter ett perfekt avslut på detta år och en perfekt början på nästa år.

Jag stod och valde kläder när min telefon plingade till, det var en notis från twitter. Felix hade tweetat, och ja, jag har notiser på när killarna tweetar. Jag gick in på twitter och letade upp Felix tweet.

I feel the chemicals burn in my bloodstream
Fading out again.
I feel the chemicals burn in my bloodstream
So tell me when it kicks in

Aja, det där var ju inget konstigt. Han hade ju bara tweetat en text från en Ed Sheeran låt, inget att bry sig om. Jag fortsatte att välja kläder när min dörr öppnades och Omar och Oscar kommer in, de hade varsin skjorta på sig. De hade gjort sig extra fina.
"Hej killar"
"Hej Tilda"

"Hej snygging" sa Oscar och lade armarna om min midja och jag vände mig om och kysste honom.
"Skaffa ett rum" hörde vi Omar säga och vi började skratta. Felix skulle möta oss i affären eftersom vi skulle köpa med godis och sådant till Ogge sen.
"Tilda, vart är din mobil? Jag vill ha musik på" sa Omar
"Den ligger vid fönstret"
Omar gick och hämtade min telefon och satte den i högtalaren, han satte på Stitches med Shawn Mendes och mina höfter började röra på sig med en gång. Den låten är typ den perfekta dansa låten. Omar och Oscar började dansa de med och tillslut stod vi alla tre i mitt rum och sjöng med och dansa. Tillslut hamnade vi alla tre på golvet i en hög skrattandes.

Vi stod utanför Ica och väntade på Felix och som vanligt så är han sen. 5 minuter gick, 10 minuter gick, 15 minuter gick, 20 minuter gick och när 25 minuter hade gått så bestämde vi oss för att ringa honom.
"Ey Felix vart är du? Vi står vid Ica nu" sa Omar
"Shit var det nu? Jag trodde det var 19:00 vi skulle vara där"
svarade Felix
"Nej vi skulle vara här 18:00"
"Aja, men jag kommer så fort jag kan" med andra ord så kommer Felix klockan 19:00 med den farten han har. Vi bestämde oss för att gå in på ett fik som låg precis bredvid Ica, för att få upp värmen och slippa frysa. Det var ju trots allt snö och minusgrader ute.

Precis som vi trodde så kom Felix 19:00. Vi gick in i affären, köpte dricka, chips, godis, popcorn och även saker som vi ville ha på pizzan då vi skulle baka dem själva. Vi betalade och åkte sedan iväg till Ogge.

När vi satt på bussen plingade min telefon till, så jag tog upp den och såg att jag hade fått ett sms från Johanna.

Till: Tilda
Från: Johanna
"Gott nytt år allihop"

Det måste ha varit ett massmeddelande eftersom hon skrev allihop. Jag och Johanna har glidit isär varandra sedan jag flyttade hit, eller ja, vi började redan glida isär varandra när jag var tvungen att bo hos Daff i somras. Ända sedan hon fick veta att jag känner killarna har hon blivit jätte klängig, hon är ju ett väldigt stort fan av dem. Det är synd att vi glidit isär, hon är den kompisen jag har mest minnen med.

Vi gick av bussen och började gå mot Ogges hus, vilket inte tog alls lång tid alls, bara någon minut. Det var dock någonting som var konstigt, Felix som alltid brukar vara högljudd och prata har knappt sagt ett enda ord sedan han kom till Ica förut. Undrar om det har hänt någonting. Vi kom fram till Ogges hus och öppnade dörren och gick in. Detta var faktiskt första gången jag var hemma hos honom så jag var lite spänd faktiskt. Jag gick på en rundtur och kollade hur han bodde, han bodde jättefint. Jag är nästan lite avis faktiskt.

Timmarna gick, vi alla hade kul förutom Felix. Han hade varit väldigt deppig idag och jag vet inte varför, när jag försöker prata med han låtsas han som ingenting. Vi stod nu ute på gatan och väntade på att klockan skulle slå tolv, en minut kvar. Vi stod och snackade medan vi frös, det var sjukt kallt ute. Man kunde se hur folk börjades samlas mer och mer på gatan och det var nu fullt av människor.
10... 9... 8... 7... 6... 5... 4... 3... 2... 1... GOTT NYTT ÅR skrek människor överallt, inklusive Ogge och Omar. Redan när folk hade räknat till tre tog Oscar tag i mig och började kyssa mig, han släppte inte taget om mina läppar förrän alla hade skrikit Gott Nytt År klart.
"Wow, vad var det där för?" frågade jag och log
"Jag ville att du skulle ha ett perfekt avslut på förra året och en perfekt början på detta året" sa Oscar och kysste mig ännu en gång. Varför är han så perfekt?

Vi gick tillbaka in i huset, vi satte på musik och började dansa och sjunga. Vi hoppade runt överallt i hela huset, vi var övertrötta och hade för mycket socker i våran kropp. Timmarna gick och klockan närmade sig fyra när vi alla bestämde oss för att dra oss hemmåt.
"Men killar, ni kommer hem till mig imorgon då vid 12 så kan vi käka brunch?" sa Oscar, brunchen var min idé.
"Det gör vi Oscar" sa Ogge och Omar och Felix nickade. Oscar och Omar tog på sig sina ytterkläder medan jag passade på att gå till Felix som stod och fixade håret i spegeln.
"Felix, är du okej?"
"Ja, varför skulle jag inte vara det?"
"Du har knappt pratat sedan förra året" sa jag och han skrattade inte. Den vanliga Felix skulle ha skrattat åt mitt dåliga skämt, men den Felix som stod framför mig ryckte bara på axlarna. Vi sa alla hejdå till varandra och begav oss hemmåt, jag skulle sova över hos Oscar, som vanligt. Precis när vi öppnade Oscars ytterdörr plingade min telefon till, Felix hade tweetat.

Vad som än händer, kom ihåg att jag älskar dig

NÄSTA MORGON

Klockan var 12:00 och alla killar var här hos Oscar, förutom en, Felix, som vanligt. Han skulle väll bara bli sen i en halvtimme eller något, så vi började göra iordning maten. Det skulle vara pannkakor, flingor, yoghurt, juice, smörgåsar, ägg, smoothies, frukt, choklad och allt annat som typ finns. Klockan var 12:45 när allt var klart och ingen Felix hade dykt upp. Jag tog upp Oscars telefon och skulle precis ringa till Felix när ett skyddat nummer ringer Oscar.
"Oscar, ska jag svara?" frågade jag och visade displayen
"Ja, sätt på högtalare" jag gjorde som han sa och tog emot samtalet och satte på högtalaren. Oscar svarade.
"Ja, hallå?"
"Ja, hej. Är detta Oscar Enestad jag pratar med?"
"Ja, vem är detta?" han kollade på oss ifall vi visste vem det var, ingen visste.
"Jag heter Liliann och är sjuksköterska och ringer från sjukhuset. Vi har tyvärr dåliga nyheter" vi tittade på varandra, var detta ett skämt? Hon hade inte sagt vem det gällde ännu. Oscar tog mobilen och stängde av högtalaren. Han gick ut i vardagsrummet och började prata i telefonen, vi följde efter och granskade noga hans kroppsspråk. Han frös till och sa hejdå till tjejen i telefonen.
"Oscar, vad har hänt?" frågade Ogge bekymrat
"Det är... det är..." han fick inte fram någonting
"Oscar, vad har hänt, vem är det?" frågade jag samtidigt som jag tog tag i hans arm. Han tittade på oss, vi kunde se hur han hade tårar i ögonen.
"Felix"

o.e | SommarlovetWhere stories live. Discover now