Ep.5 (perubahan)🖤

292 21 1
                                    





























Pagi hari, di mana laki2 haechan itu terbangun dari tidurnya lebih awal berbanding kawan2 nya yang lain.. melihat roommate nya itu masih tertidur pulas di kasurnya.. haechan memilih untuk keluar dari kamar..

Saat di ruang tengah, terlihat lah suasana yang mengerikan bagi haechan iaitu berantakan! Ruang tengah yang berantakan dengan kulit makanan, baju, gelas,pinggan yang ada dekat atas meja sofa itu..

Haechan merasa tidak suka melihat suasana seperti ini memilih untuk mengemas ruang tengah itu.. Tidak hanya ruang tengah saja ia bersihkan melainkan dapur juga sekalian ia bereskan.. mana tahu dengan mengemas semua ini , bisa meringankan beban 6 sahabatnya..

Haechan mencuci pinggan yang mereka gunakan semalam di biarkan begitu saja oleh mereka..Haechan keberatan melakukan itu semua? Tentu tidak.. sebenarnya dia senang bisa melakukan perkerjaan seperti ini sekarang..

Sebentar, ada yang aneh di situ.. bukan kah haechan adalah orang yang pemalas antara mereka semua? Tapi, kenapa dia tiba2 melakukan perkerjaan ini?

Itu dulu, sekarang lain dah..lagipun,  haechan kan tengah hilang ingatan memang lah dia berubah kan.. macam nak mulakan hidup baru tu..

"Haechan?" Panggil seseorang membuat haechan yang mencuci pinggan tadi menoleh pada sang suara "ah, jaemin ah..good morning" senyum manis ia lemparkan pada pria Na itu..

Jaemin yang memastikan itu haechan langsung mencegah tangan haechan dari melakukan perkerjaan "kenapa kau kerja? Duduk sini" menarik si Lee itu untuk duduk tapi haechan menahan posisinya "aniya, gwanchana.. aku boleh buat semua ni" jaemin tetap menarik pelan haechan memaksa nya untuk duduk berehat..

"Aniya haechanie, dengar lah.. kalau ada apa2 yang jadi dekat kau cam mana?" Ucap jaemin khawatir dengan satu sahabatnya ini langsung di balas gelengan dari haechan "Don't worry Na.. i can do it" haechan menahan tangan jaemin dari menariknya untuk berhenti dari melakukan aktivitasnya "lagipun, tak banyak lagi ni.. biar aku selesaikan ye?" Tambahnya merayu dengan pria Na itu..

Jaemin tidak tahu mahu menolak atau tidak terpaksa membuat keputusan juga "apa kata aku tolong kau, biar cepat siap.. aku tak nak terima penolakan atau aku suruh kau berhenti" ucapnya tiada pilihan lain "okey2" haechan menerima tawaran jaemin dan mereka langsung menyiapkan perkerjaan itu bersama..

___________________🖤___________________

Waktu serapan pun tiba, mereka semua sudah berada di meja makan melihat haechan juga ada di sana "haechan, Kau dah rasa lebih baik sekarang?" Tanya Renjun dan haechan mengangguk sambil tersenyum manis..

"Aku ingatkan kau hilang entah ke mana lah tadi.. risau aku tahu tak" Mark risau kalau haechan hilang sebab tiba2 tak ada dalam kamar mereka "mianhae, janji tak buat lagi" ucap haechan merasa bersalah..

Sial! Betul2 mengemaskan lah haechan ni..dia tidak pernah bersikap seperti ini sebelum nya,kenapa tiba2 menjadi lebih Gemas lagi anak satu ini batin mereka..

"Dah3, makan lah.. nanti lambat pulak kita nak pergi kampus" jaemin memudarkan lamunan mereka dan langsung menyantap nasi goreng kimchi itu "hmm, sedapnya! Jaemin ah, kau masak sedap lah hari ni" puji jeno pada jaemin..

Jaemin menghelah nafas seolah nak jelaskan sesuatu "bukan aku yang masak semua ni Lee jeno Shi tapi haechan" .."uhuk! Uhuk! Uhuk!" Batuk mereka serentak mendengar apa yang barusan jaemin bicarakan..

"A..ape? Jaemin ah, kau tak bergurau kan? Hae..haechan yang masak?" Ucap mark tidak percaya "nde, haechan yang masak..ajaibkan?" Jawab jaemin lagi..

"Haechan ah, kau tak demam ke?" Renjun memeriksa dahi hingga ke pipi haechan agar tidak panas..mana tahu haechan tiba2 demam "aniya.." haechan mengeleng Gemas..mereka masih berfikir tentang haechan ini tiba2..

Brak!

"Kamchagiya!" Jisung terkejut saat jeno tiba2 memukul meja dan menunjuk haechan "siapa kau? Jangan nak berlagak jadi haechan! Keluar dari badan haechan sekarang!" Haechan mengenyit heran melihat tingkah gila jeno yang menuduh haechan tidak2 "a..apa maksud kau ni, aku tak faham lah?" Ucapnya tidak mengerti dengan maksud jeno.

"Jangan bohongi aku! Keluar atau aku keluarkan jampi aku! Aku kira dari satu, du-"

Plak!

"Akh! Yah! Jaemin shi" Memandang ke arah si pelaku geplakan kepalanya "kau ni dah Gile ke apa ah?" Kesal  jaemin pada jeno " gila apanya? Betul lah apa yang aku buat, haechan Kene rasuk tu..kita Kene buang setan rajin tu dekat badan dia" mereka memukul dahi mereka masing2 kerana pening dengan jeno serta ucapan yang baru ia lemparkan..

"Lee jeno Shi, haechan tak Kene rasuk..
Kau tu yang Kene rasuk!" Kesal Renjun

"Aku pulak "

"Yelah!" Ucap mereka bersamaan langsung membuat laki2 eyesmile itu takut seperti anak anjing(Gemas) "ta..tapi, tingkah laku haechan pelik lah.. korang tahu kan sebelum ni dia macam mana" ucap jeno lagi..

"Jeno, kau lupa ke yang haechan ni tengah hilang ingatan sekarang.. kalau otak dia dah berubah bererti tingkah dia pun sama arasso? Setan rajin konon, dari mana kau belajar setan tu rajin ah!" Jelas jaemin..

"Aku lupa, hehehe" mereka hanya menggeleng kerana jeno Mengucapkan perkataan yang bikin kesal itu.. Jeno memang tak betul sejak kebelakangan ni 😥 nasib lah korang ada kawan Macam jeno tu..

"Sikap aku macam mana juga sebelum ni? Menyusahkan sanggat ke?" Haechan tiba2 bersuara setelah melihat sekaligus  mendengar dengan apa yang mereka ucapankan tadi membuat mereka terdiam..

"Yaedera?" Tanya nya lagi "kalau kau rasa macam tu, memang betul lah" ucap seorang dari mereka langsung pergi dari situ dan menuju ke kamarnya..

Hening sebentar..

"Hae-"

"mianhae..."

"Tak-"

"Gwanchana,aku okk..aku tak makan hati pun..apa2 pun aku janji, aku akan ubah diri aku dan tidak akan menyusahkan korang lagi..nde" senyumnya menunjukkan kalau dia baik2 saja tapi sebenarnya ia kecewa dengan dirinya sendiri..

"Haechan ah.." lirih Mark..

"Makan lah, sayang nasi tu korang tak makan panas2..nanti tak sedap tau" berusaha senyum dan menyantap makanannya agar mereka tidak membicarakan topik ini lagi..

Mereka hanya mendengarkan apa yang haechan cakap dan ikut menyantap makanan mereka masing2..Namun haechan memikirkan tentang kesalahan apa lah yang pernah lakukan sebelum ni sampai2 salah satu temannya berkata seperti itu..

"Teruk sangat ke aku dulu? Kenapa aku rasa macam ada yang tak Kene dengan kehidupan masa lalu aku..kalau dia dah cakap macam tu, bererti memang betul lah selama ni aku memang menyusahkan diorang"  batin haechan..


















Bersambung~~


Okk guys, tunggu chap seterusnya ya..
Hari ini author ada masa free jadi author up lagi story ini tapi tidak panjang lah hanya lebih dari 9k suku kata  aja..semoga kalian suka dengan storynya🤗 ..typo, maaf ya..🖤
Jangan lupa vote anda komen okk..






Bye~


LOVE ME INSTEAD OF HATING.. [Haechanx6Dream]Where stories live. Discover now