BAB 28

2.1K 85 1
                                    

Setelah membeli baju dan makan malam sekali bersama encik tunangnya itu terus sahaja Ryan menghantarnya pulang kerumah terus.

Selesai solat dan membersihkan diri, terus sahaja Alysa merebahkan diri di atas sofa di ruang tamu rumahnya.

Baru sahaja ingin berehat Alysa di serang perlbagai soalan. " Macam mana keluar dengan encik tunang hari ini? Best" soal Hanim.

" Ishh kau ni Hanim. Mestilah cik kak kita sorang ni best dapat keluar dengan tunang kesayangan dia tu. Tadi datang tolong Alysa macam hero dah macho gitu!" gumang Dina dengan teruja sendiri. Alysa mengilingkan kepala.

" Alah korang ni macam-macam eh." balas Alysa makin di layan sekejap lagi banyak pula soalan dia dapat.

Setelah itu Wafa mendekati Alysa. " Eleh nak malu-malu pula. Kau mesti dah mula ada perasaan dengan bakal suami kau tu kan." ujar Wafa.

Dan tiba-tiba datang pula Wiza daripada dapur. " Mestilah cik kak kita ni ada perasaan dengan encik tunang dia tu. Hendsome carring uhhh romentik betul wey." gumang Wiza dan mengundang senyum mereka semua.

" Haii makin aku layan korang ni banyak betul eh korang nak bahan aku. Kurang asam betul." balas Alysa dan mereka pun sama-sama tertawa.

Di ruamh keluarga Ryan, lelaki tersebut sedang bersantai melihat memandangan malam yang cukup indah di matanya langit gelap yang dihiasi bulan dan bintang yang bercahaya terang mencantikkan lagi suasana langit malam tersebut.

Sedang Ryan menikmati suasana malam itu, tiba-tiba puan Rahayu muncul dan duduk di sebelah kerusi Ryan.

" Termenung jauh nampak senyum-senyum lagi. Hai anak Mama ni tengan teringat siapa lani? Mesti ni teringat dekat Alysa kan?" tembak Puan Rahayu yang semestinya sangat tepat.

Ryan tersenyum apabila mamanya menyebut nama Alysa tidak tahu mengapa dia tidak boleh bersikat dingin seperti dia dengan perempuan lain.

" Betul lah tu." jawab Ryan perlahan sahaja. Namun Puan Rahayu cukup peka mendengarnya.

" Oh. Maknanya kali ni anak mama yang keras hati ni dan cairlah dengan Alysa tu" ujar Puan Rahayu teruja.

Sekali lagi Ryan tersenyum. " Maybe" itu sahaja jawapan Ryan kepada mamanya.

Puan Rahayu yang mengerti maksud anaknya itu sunguh gembira tidak salah lagi pilihannya untuk jodohkan anaknya dengan gadis sebagai Alysa itu.

" Alhamdulliah kalau kamu rasa bahagia suka bila dengan Alysa. Mama pun suka tengok kamu berdua sekali." gumang Puan Rahayu dengan gembira tidak terhingga.

Ryan yang mendengar sekadar tersenyum sahaja, sememangnya jodoh yang di tentukan oleh ibu bapa tidak akan ada tanda salah.

Ya! Jujur dia katakan yang kini hati dia mula bahagia dengan gadis manis tersebut.

" Ha dah alang-alang cakap pasal korang berdua ni. Mama nak bagitahu esok Ryan cutikan. Alysa pun mama rasa tak ada kelas." nyata Puan Rahayu membuka pembicaraan tentang rancangannya itu.

Ryan menganggukan kepala. " Hmm. Alys kata esok dia tak ada kelas." balas Ryan.

" Ha kalau macam tu baguslah. Esok mama nak Ryan bawa Alysa pergi butik aunty Meel. Fitting baju nikah." beritahu Puan Rahayu tentang rancangannya.

Maklumlah, tarikh pernikahan anak sulungnya itu tinggal lagi sebulan untuk membuat persiapan yang lengkap.

Setelah mendengarkan apayng di katakan oleh mamanya itu terus sahaja terbit senyum penuh rasa yang tidak dapat terungkap.

Puan Rahayu yang perasan akan reaksi anaknya itu sudah mengerti diam dan tersenyum bermakna anak lelaki yang itu tidak ada seberang bantahan.

" Esok pukul 3 petang mama dah tempah slot untuk Ryan dengan Alysa fitting baju nikah. Sekejap lagi mama call Alysa ready untuk esok Ryan pergi ambil je." beritahu Puan Rahayu sekaligus dan membuatkan rancangan dia berjalan dengan lancar.

Ryan yang jelas mendengar semua butiran bicara mamanya itu sekadar tersenyum dengan terlatah mamanya itu.

Sudah namanya mamanya tidak boleh di bantah juga pasti dia akan di paksa dan dia pun harus mengikut sahaja kehendak mamanya.

Walaupun dia sendiri pun tidak sabar untuk berjumpa dengan Alysa lagi.

Sesudah tamatkan panggilan dengan Mak longnya a.k.a bakal mak mentuanya, Alysa kembali masuk kedalam rumah dan duduk di sofa.

Dan sekali lagi dia di serbu oleh kawan-kawannya. " Siapa call kau tengah-tengah malam ni Alysa?" soalan Hanim yang semestinya yang paling heboh dikalangan mereka.

"Mak long aku call suruh esok pergi fitting baju nikah dengan abang Ryan." jawab Alysa. Dan itu membuatkan semua seisi rumah riuh menjerit girang.

" Wah. Esok ada orang nak pergi fitting bajulah. Seronok lah tu." ujar Dina.

" Betul untung lah kau Lysa semua keluarga belah bakal suami kau sediakan." gumang Wafa.

Dan di sambung oleh Wiza. " Ye wey untung betul. Ha dah fitting..fitting baju tu kau ambil lah gambar baju nikah kau tu. Mesti lawa kan." gumang Wiza dan di sokong oleh mereka semua yang lain.

Alysa hanya tersenyum sahaja dengan keterujaan rakan-rakannya itu. Dia yang mahu pergi mencuba pakaian nikahnya mereka yang lain teruja lebih.

" Ye nanti aku ambil gambar banyak-banyak aku hantar dekat korang ye." balas Alysa sambil tangannya mencubit pipi tembam milik Wiza yang berada di sebelahnya itu.

Dan setelah itu mereka pun masuk ke bilik masing-masing. Sama juga dengan Alysa turut masuk ke biliknya.

Sebelum dia ingin melelapkan mata sempat dia melihat ke skrin telefon sedang dia membelek telifon bimbitnya tiba-tiba dia mendapat panggilan dan panggilan tersebut membuatkan Alysa tersenyum lebar.

" Ontime betul kan kau call aku" gumang dia sendiri sebelum menjawab panggilan tersebut.

" Hello. Assammualaikum abang Ryan." jawab Alysa.

" Walaikumsalam." balas Ryan. Dan seketika antara mereka. Setelah beberapa minit berdiam akhirnya Ryan yang memulakan pembiracaan tujuan dia menelifon gadis tersebut.

" Tadi mama ada call Alysa kan?" soalnya memastikan mamamya benar-benar menelifon atau tidak.

" Ada baru ja habis cakap denga mak long tadi." Balas Alysa.

" Oh jadi kita jumpa esok. Saya datang ambil awak tepat pukul 3 ye." ujar Ryan.

" Baik. Esok pukul 3. noted" balas Alysa. Setelah mengucapkan selamat tinggal dan selamat malam.

Mereka sama-sama memutuskan talian bersama. " Esok jumpa" gumang mereka masing-masing setelah itu mereka tidur awal untuk hari esoknya. 

C | HADIR DIA HADIR BAHAGIAWhere stories live. Discover now