Selesai sahaja menjalani kelasnya terus sahaja Alysa berjalan keluar daripada bagunan kawasan kuliahnya.
Sedang dia berjalan bersendirian, tangan dia sedang menelifon seseorang siapa lagi kalau bukan suaminya.
Dalam beberapa deringan sahaja telifonnya sudah di angkat oleh sang suami.
"Hello. Assalamulaikum abang." Alysa mengdahului perbualan mereka.
"Walaikumsalam. Ye sayang. Dah balik kelas?" itu soalan pertama Ryan setelah menjawab salam sang isteri.
Seperti sang suami ada di hadapan Alysa mengangguk dan menjawab. "Dah. Baru habis. Ni tengah on the way nak pergi kereta. Lepas tu balik terus."
"Hmmm baguslah. Hati-hati ya sayang. Maaf abang tak boleh nak ambil sayang. Abang masih dekat airport. Insyallah malam ni abang balik terus lepas sampai." balas Ryan pula.
"Okey abang. Insyallah. Abang pun jaga diri tau. Tak payah lah tergese-gese nak balik. Kalau lebih nak drive. Abang tidur lah hotel dulu ke. Atau tidur rumah Mama." balas pula Alysa.
Memandangkan rumah mak mentuanya itu mememang dekat dengan lapangan terbang lebih baik suaminya berehat dahulu di sana.
"Insyallah abang ada lagi kekuatan nak balik terus. Rindulah abang dengan Lysa. Dah dekat seminggu kita berjauhan." luah Ryan dengan manja. Manja pada isterinya sahajalah dia akan berkata selembutnya. Dengan orang lain jangan harapa!
"Lysa pun sama abang. Rindu sangat dengan abang."
"Insyallah. Kalau allah panjangkan takdir jodoh kita. Kita akan berjumpa juga." gumang Alysa.
"Amin." balas Ryan
"Abang. Maafkan Alysa ye. Segala salah silap Alysa selama ni. Halalkan segala makan minum Alysa." kata Alysa sedikit emosi dalam kata-katanya.
"Abang selalu maafkan Lysa. Bagi abang Alysa isteri yang paling terbaik dan baik untuk abang." luah Ryan dengan penuh rasa manis.
Seketika sepi menjadi peneman mereka sehinggalah Ryan bersuara semula.
"Lysa. Abang dah nak kena naik kapal terbang ni. Abang letak dulu ye." kata Ryan.
"Okey abang. Assalamulaikum." gumang Alysa.
Dan di akhiri dengan ucapan Ryan. "Walaikumsalam sayang." balas Ryan.
Dan setelah itu, mereka sama-sama memutuskan talian mereka di situ sahaja.
Sejurus itu, terus sahaja Alysa berjalan mendekati keretanya. Masa untuk balik! Masuk sahaja dia di dalam perut kereta di bahagia penumpang terus sahaja dia menghidupkan enjin kereta. Tapi sebelum itu, tidak tahu mengapa hatinya jadi
Dengan bacaan doa menaiki kenderaan terus sahaja dia memulakan pemanduannya dengan berhati-hati.
Hampit 20 minit memandu, saat Alysa mahu menuruni jalan yang agak cerun tiba-tiba di saat dia mahu mengunakan pedal untuk memperlahankan pergerakan keretanya seakan-akan tidak berfungsi.
Dan sedang dia mengawal stereng keretanya agar tetap terkawal. Tidak tahu datang nya daripada mana ada sebuah kereta Hilex berwarna hitam hampir semua sehingga ke cermin kereta.
Laju membelahi di sebelah kereta Alysa seperti hampir mahu melanggar keretanya.
Dan itu mengakhibatkan Alysa tidak dapat mengawal keretanya.
"Ya allah apa dah jadi ni." belum sempat untuk dia lakukan apa-apa.
"ABANGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!" itu kali terakhir yang di ucapkan oleh Alysa.
Setelah itu, dunia Alysa jadi gelap gelita tidak ada satu cahaya yang mencelah.
Dia tidak tahu apa yang terjadi kali terakhiryang dia lihat adalah keadaannya sudah terhentak stereng kereta berserta seperti ada cecair lalu membasahi dahinya dan setelah itu dunianya sudah gelap. 'Abang...abang...maafkan Alysa.'
"Tak guna! Apa dia kena buat Alysa sampai macam ni sekali?!" pertama Alysa dengar suara suaminya itu. Ryan.
"Sabar Ryan. Sabar. Biar polis buat siasatan dulu. Yang paling penting sekarang ni. Kesihatan Alysa kau kena utamakan." satu lagi suara seorang lelaki dan itu dia tahu siapa. Danny sepupu kepada suaminya.
Sikit demi sedikit Alysa cuba membuka mata dari pandangannya hanya kabur kini makin lama di buka luar pandangan makin jelas.
Yang di sekarang sudah berada di hospital. Dan berapa lama dia tidak sedarkan diri daripada kemalangan tersebut. Entahlah!
Dan seperti menyedari akan aku yang sudah mula sedar Ryan pantas menghampiri Alysa. Tangannya pantas memegang erat jemari dia dan di elus lalu di cuim lembut.
Dia tahu dari tindakan Ryan lelaki itu sungguh lega apabila dia sudah mula sedarkan diri.
"Syukur Alhamdulliah sayang dah bangun. Risau abang tahu tak. Sepanjang hari tunggu sayang bangun." beritahu Ryan tangannya masih untuh mengenggam jemari Isterinya itu.
Di sebalik toping pernafasan yang masih ada di bawahnya dengan sedaya upaya dia tanggalkan dia hari bercakap dengan suaminya itu.
"Abang. Dah berapa lama Lysa tak sedarkan diri?" soal dia dengan suara serak kehilangan air itu.
Ryan yang peka dengan keadaan isterinya itu lalu menagambilkan secawan air putih yang di tuangkan kedalam mug bersaiz sederhana itu.
"Awak dah koma seminggu juga. Awak tak sedarkan diri." beritahu Ryan suaranya lembut menjelaskannya tapi Alysa tahu di sebalik suara lelaki itu pastilah ada terselit nada risau dan gunda.
"Akibat daripada kemalangan tu. Kepala awak banyak kehilangan darah dan mungkin salah satu sebab awak dalam kedudukkan koma. Tak sededarkan diri selama seminggu." beritahu Ryan lagi.
Tangannya laju mengambil mug tersebut daripada isterinya apabila melihatn si isteri menyusahkan minum.
Sebelum dia letak, dia menanyakan terlebih dahulu kepada Alysa sama ada si isteri mahu minum lagi atau tidak. Dan jawapan Alysa adalah gelengan kecil dalam keadaan terbaring.
Matanya sekilas memandang ke satu arah atau lebih tepat kearah Danny yang masih terpacak sedia menjadi pak tiang di dalam bilik wadnya itu.
" Hai Alysa. Long time no see. Are you okey?" soal dia sekadar bertukar dialog dengan Alysa.
Dalam kutrad yang tidak berapa ada Alysa menagngguk tanda dia baik-baik sahaja sekarang ini.
Dan perhatian dia kembali kepada Ryan yang sedang mengusap jemari-jemari dia yang masih pucat.
YOU ARE READING
C | HADIR DIA HADIR BAHAGIA
RomanceMenceritakan tentang dua insan Yang sedari dulu sudah kenal daripada kecil. Dan suatu ketika mereka bermusuhan sehinggalah mereka meningkat dewasa tidak lagi bertemu. Namun jika di katakan jodoh pasti dengan apa cara sekali pun pasti mereka bakal d...