𝟑𝟑

42 0 0
                                    

Biarkan saya menjadi penunggu di dalam gua cinta awak

                    Menyedari sinaran matahari pagi yang menerjah masuk melalui tingkap, menerangi wajahnya yang masih lemah, perlahan lahan kelopak matanya dibuka

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

                    Menyedari sinaran matahari pagi yang menerjah masuk melalui tingkap, menerangi wajahnya yang masih lemah, perlahan lahan kelopak matanya dibuka. Dia mengerang kecil, badannya terasa lesu dan panas, seolah-olah baru lepas demam. Ketika dia meraba dahi, sesuatu yang sejuk menyentuh jemarinya.

"Kain basah...?" gumamnya perlahan, agak terpinga-pinga. Matanya melirik pada kain yang terletak kemas di dahinya itu, dan ingatannya mula melayang ke kejadian malam semalam. Dipaksa juga tubuh untuk bangkit dari baringan.

Dia demam ke? Pelik Sophea sendiri.

Dalam diam, tangannya jatuh ke pangkuan, merenung tapak tangan yang dibalut rapi. Sejurus itu, terlintas bayangan kejadian semalam—insiden kecil yang membawa pada luka di tangannya. 

 "Aeden... kenapa sampai jadi macam ni?" monolognya, rasa kecewa dan sedih bercampur baur. 

Sophea teringat kejadian yang mencalarkan hati dan tubuhnya semalam. Saat itu, dia sedang mengemas bilik tidur Aeden, seperti biasa, menyusun segala benda yang berselerak di atas meja. Tiba-tiba, sebuah bingkai gambar jatuh ke lantai, pecah berderai di hadapannya. Dia terpegun sebentar — gambar Aeden bersama seorang wanita yang tersenyum mesra di sisinya. Wanita itu ialah Qayla.

Tanpa disangka, Aeden, yang berang dengannya, tersedar dan berubah jadi lembut, membalut lukanya dengan teliti sambil meminta maaf berkali-kali. Senyuman kecil terbit di wajah Sophea apabila mengenangkan detik itu.

"Tak sengaja... aku tahu dia tak sengaja," bisik hati kecilnya, walaupun masih ada rasa terkilan.

PRANGG !

Namun, lamunannya pecah tiba-tiba apabila terdengar bunyi benda jatuh dari tingkat bawah, mengejutkan dirinya. Senyumannya hilang serta-merta, diganti dengan debaran yang tiba-tiba. Bunyi itu... apa pula yang jatuh? 

"Bunyi apa tu?" desisnya, penuh cemas.

Jantungnya berdegup kencang, dan berbagai-bagai perkara bermain dalam fikirannya. Mungkinkah ada orang lain di rumah? Atau mungkin Aeden terlupa kunci pintu?

Sophea segera mencapai tudung di hujung katil dan menyarungkannya ke kepala dengan cepat. Tanpa membuang masa, dia berdiri, menarik nafas dalam-dalam untuk menenangkan dirinya.

"Bertenang, Sophea... jangan nak fikir yang bukan-bukan," bisiknya pada diri sendiri, cuba mengawal perasaan. Namun, debaran di dada tetap kencang.

Dengan langkah perlahan, dia mula menuruni anak tangga satu persatu, berhati-hati. Matanya melirik ke arah ruang tamu di tingkat bawah, telinga tajam mendengar, cuba mencari punca bunyi tadi. Setiap derapan langkahnya membawa diri semakin hampir dengan sumber kekecohan itu, dan harapannya cuma satu — semoga semuanya baik-baik saja.

𝐒𝐘𝐄𝐃 𝐀𝐄𝐃𝐄𝐍 𝐅𝐀𝐘𝐘𝐀𝐃𝐇 [C]Where stories live. Discover now