𝟏𝟓

141 12 0
                                    

"Adam!" panggilnya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Adam!" panggilnya.

Adam memandang kearah suara yang didengari lalu melihat susuk tubuh Sophea dihadapan pintu itu senyum kearahnya.

Adam melambaikan tangannya kehadapan memanggilnya. Sophea menuruni tangga rumah itu lalu menuju kearah Adam dengan sebalang kerepek pisang dalam pelukannya.

Terhibur Adam dibuatnya melihat telatah sepupunya itu.

"buat apa dekat sini?" tanyanya usai dia melabuhkan punggungnya bersebelahan Adam. Adam tersenyum lalu memandang kearah langit yang cerah pada malam itu.

"Saja nak tengok bintang malam ni, cantik." ujarnya. Sophea turut memandang ke langit. Benar kata Adam bintang pada malam itu kelihatan sungguh cantik dan bersinar.

"Adam, lama ke kau dekat sini?" dia menghulurkan sebalang kerepek pisang kepada Adam. Adam memasukkan tangannya kedalam balang itu lalu mengambil segenggam kerepek pisang buatan Tok Ma itu.

"Takde lah lama sangat, seminggu je." terangnya sambil menguyah kerepek pisang.

"Adam.. mak kau ada cari kau lagi ke?" tanya Sophea lagi, dia tertanya-tanya.

Adam memandangnya dengan senyuman kelat lalu menganggukan kepala, mengiyakan pertanyaan Sophea itu tadi.

"Dah banyak kali kitorang pindah pia.. tapi itulah, kau kenalkan dia macam mana?" ujarnya, Sophea yang menyerti juga terdiam. Kesian dia terhadap Adam. Wajah Adam di tatapnya seketika, wajah suram kelihatan memendam seribu satu perasaan.

"aku faham, Adam." jawab Sophea dalam nada kasihannya.

Adam menoleh kearah Sophea lalu tersenyum kecil. "aku bersyukur sangat,Pia.." Senyum Adam.

"Sebab aku dapat keluarga yang sayangkan aku. Aku jumpa kau, satu-satunya kawan yang aku ada dekat sini dan yang paling penting aku jumpa mama, satu-satunya perempuan yang bermakna dalam hidup aku. Mama tunjukkan aku kasih sayang seorang ibu." telahannya.

Adam menghembus nafas lega. Sophea tersenyum dalam masa yang sama dia terharu dengan kata-kata Adam.

"Kau memang patut bersyukur sebab dapat sepupu baik macam aku ni." bangganya sambil menolak sedikit bahu Adam.

Adam tergelak sambil menggosok kepala yang berlapik tudung itu. Sophea mengalihkan tangan Adam diatas kepalanya. "Yah! 하지마! (hajima/ stop it) " marah Sophea sambil memukul-mukul bahu Adam.

"Okey! Okey!" Adam mengalah, sophea pula berhenti memukul Adam.

"Eh jap! Aku nak tanya kau ni." ujar Adam dengan wajah menyakat. Sophea hanya memandangnya pelik.

"Apa dia?" soalnya pula.

Jari telunjuk Adam benar-benar berada di hadapan batang hidung gadis itu. "kau kan..?" Sophea sudah gugup.

𝐒𝐘𝐄𝐃 𝐀𝐄𝐃𝐄𝐍 𝐅𝐀𝐘𝐘𝐀𝐃𝐇 [C]Where stories live. Discover now