Sophea hanya termenung, matanya kelihatan kosong memandang keluar tingkap. Sudah 3 hari kejadian mengejutkan itu berlaku. Masih segar di ingatannya mengenangkan peristiwa yang bakal mengubah hidupnya 360 darjah selepas ini."Macam mana ni ?" soalnya sendiri. Dia mengeluh kasar, otaknya serabut memikirkan hal itu.
Matanya hanya tertumpu pada luar sahaja.
"Hoi! termenung!" Sophea menoleh dek kerana terkejut disergah.
Bahu Sophea yang sedang termenung itu disentuhnya, Aisya. Kerusi di hadapan ditarik lalu dihenyak punggungnya. Dada diurutnya sedikit, masih terkejut. Sophea yang tadinya sedang mengelamun sudah tidak lagi memikirkan hal yang berada dibenaknya.
"Senyap je kau ni, kenapa?" Aisya melihat Sophea mendiamkan diri walaupun telah disergahnya, mula kerisauan. Kebisuan dan gelenggan kepala yang menjadi jawapan persoalan Aisya. Sophea menyedut minumannya, matanya meliar kearah restoran itu.
"Kali ni hal apa pula?" dia mula mengeluh kasar. Dia mengalihkan pandang ke arah Aisya yang merenungnya. Terlupa pulanya, rakan seorangnya itu sungguh mengenali dirinya.
Secebis senyuman sinis diberi oleh Aisya, mula membuka bicara. "Ni sebab mamat tu ke? Atau ex sengal kau tu buat hal lagi?" bahu Sophea diangkat kedua-duanya keatas, tanda tidak tahu.
Bunyi decikan keluar dari hujung bibir Aisya. "Just tell me, babe."
"it's Syed Aeden. We're gettin' married." Membulat biji mata Aisya. Sophea menghela nafas sebelum membuka mulut menyambung ayatnya semula.
"Next month, i'm gonna be his wife."
"What the hell is goin on, Sophea?! there's 2 weeks left Sophea Nadine, oh my gosh!" Aisya sudah termati kata disitu, lagi 2 minggu sebelum masuk ke bulan hadapan. And, that's mean after those weeks she's gonna be Mrs. Fayyadh? Nah! that's not gonna happen! Gerutu Aisya, bingung dia jadinya.
Sophea tahu akan hal itu, sedar tak sedar dia sudah hampir dengan tarikh pernikahannya. Perkahwinan yang dirancang keluarga, tanpa kerelaan dirinya. Tapi, apa yang mampu dia lakukan? Ini adalah salah satu kehendak kedua-dua keluarga, mahupun daripada pihaknya atau Aeden. Ini yang mereka mahukan.
"Don't you aware of this? Sophea.."
"I've no choices, Aisya! Then what you want me to do?! Do something stupid out of my sanity, just because they forced me to accept him?" Kini Sophea tidak mampu menahan kesabarannya. Dia juga tidak menginginkan perkara itu berlaku. Akan tetapi dia juga tidak mahu menyakiti mana-mana pihak. Lebih-lebih lagi kedua-dua ibu bapanya.
YOU ARE READING
𝐒𝐘𝐄𝐃 𝐀𝐄𝐃𝐄𝐍 𝐅𝐀𝐘𝐘𝐀𝐃𝐇 [C]
RomanceSYED AEDEN FAYYADH & SOPHEA NADINE "Siapa saya pada awak sebenarnya? Apa salah saya?" "kau bukan sesiapa dalam hidup aku, Sophea." Sophea Nadine, Dia hanya seorang remaja biasa yang sering ditimpa dugaan yang tidak putus-putus datang tanpa dijemput...