نبدأ بذكر الله 🌺
استغفر الله العظيم واتوب إليه
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
سبحان اللهم وبحمدك، سبحان الله العظيم
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد (3)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح يوم جميل ومُشرق بالأمل والتفائل تستيقظ بطلتنا من النشاط والاستعداد ليوم شاق من الدراسة والعمل.... تدخل والدت ملك وهي تراها نائم من التعب لسهرها علي المذاكرة في ليلة امس بعد رجوعها من العمل ويحن قلبها لصغيرتها... ولكن ما باليد حيله يجب ان تويقظها فهي تحتاج للعمل اكثر منها....-الام(زينب)=ملك يلا عشان الكلية يا حببتي....
-ملك بنعاس =ماما خمس دقايق بس احلم حلم سريع واصحالك...
-زينب برفض =لا ويلا عشان هتتاخري اكتر من كده، انتي ناسيه إنك لسه هتعدي علي الجامعة عشان الكتب اللي اشترتهالك صحبتك ويلا عشا.... قاطعتها خديجة وهي تقول...
-صباح الخير يا ماما اي ملك لسه برضو مصحيطش!؟
-لا لسه تعالي اتصرفي انتي بقا
خديجة بخبث =عيوني بس كده، واسرعت لإحضار كوب من الماء حتي سقط علي المسكينة وهي في عالم احلامها...
ملك بفزع =ااااااا في اي.. مين.. مين بيغرق... لكنها توقفت عندما رأت من تنظر لها بضحكه خبيثة
فعلمت ماذا فعلت فقالت بغيظ وغضب شديد =
انتي وربنا ما سيباكي....فركضت ورائها وفرت الاخري خلف والدتها كما تدعو لها وهي تتظاهر بالخوف لأنها تعلم ماذا ستلقي من ملك....
خديجة بخوف مصطنع =ماما زينب الحقيني بنتك اتجننت.....
ملك بنبره قوية وغضب=اه اتجننت من عمايلك يا خديجه مش كل مره اقوم مخضوضة كده وكله بسببك.....
الأم بقوة=خلاص يا ملك خديجه عملت كده عشان مصلحتك.. ثم نظرة لخديجة وقالت:
وانتي يا خديجه اعتذري لأختك...
ملك بانفعال دون وعي=متقوليش اختك انا مليش اخوا...
ولكن قطع حديثها خروج خديجة وهي تبكي وتركض إلي غرفتها...
نظرت الأم بحدة وغضب من ابنتها وقالت: ينفع كده أي اللي بتقوليه ده انتي واعيه لكلامك...
ملك: يا ماما والله انا...
زينب بغضب: بلا ماما بلا زفت انجري صلحي اختك واياكي تعملي كده تاني انتي فاهمه...
ملك بهدوء: فاهمه يا ماما..
ثم ركضت لخديجة ودقت الباب ولكن لم تستجيب لها فاندفعت لكنها توقفت عندما رأتها تحمل صورة لهما منذ أول يوم دخلت به إلي ذلك المنزل...
أنت تقرأ
اصبح العدو صديق!! للكاتبة: ياسمين الكيلاني
Ficção Geralصحاب قضوا حياتهم علي الحلوة والمُره، بيدورو علي ازاي ينبسطوا وهما مع بعض!! لكن لحظة دخول طرف جديد في القلب اللي بيجمعهم...... بتبدأ لحظة الوجع والحزن تدخل في غصن من قلبهم وانتصار الطرف التالت مكنش في الحزبان! يمكن يكون حبيب!؟ او صديق؟ او عاشق؟...