البارت 5 (دموع)

63 8 8
                                    

نبدأ بذكر الله 🌺
استغفر الله العظيم واتوب إليه
💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سبحان اللهم وبحمدك، سبحان الله العظيم
💙💙💙💙💙💙💙💙💙
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد (3)
***********************************
ومَاذا لو عاد مُعتذراً ؟
"مُعتذراً عن مَاذا ؟ ايتوقف نزيف الروحِ بكلمه أسف اننسى العيون التي ذُبلت من البُكاَء والعقل الذي اهلك من فُرطِ التفكير ؟ ارحل اعتذارك لن يجدي نفعاً!"

بعد وقت ليس بقصير علي رحيلها....
وقفوا يتناقشون بصوت من الغضب
وصوت من الحُزن....

-جاسر بغضب: شوفتي عشان تعرفي الاشكال دي مينفعش تشتغل هنا، مشغله عندك حراميه وناس مش فاهمه في أي حاجة ....

-ندي بصوت هادئ وهي تتحدث مع نفسها: انا مش فاهمه هي عملت كده ليه؟ ملك عمرها ما خدت مني حاجه، عُمرها ما طلبت أو حتي استلفت!! ملك عندها عزت نفس يا جاسر عُمرها ما تعمل كده اكيد في حاجه غلط؟!

-جاسر بصوت عالي: انتي لسه بتدفعلها! لسه مش مصدقه رغم إن الحاجه طلعت من شنطتها! الورقة اللي كانت معاها تساوي ملايين، وبعدين دي مش هممها كأنها معملتش اي حاجه تلاقيها متعو.... ولم يكمل حديثه بسبب دخول مُنى بسرعة وهي تستجيب ل أنفاسها....

-جاسر باندهاش: مُني!! بتعملي أي هنا؟
وفي الوقت ده!

-مُنى وهي تبحث بعيناها: مستر جاسر كويس بجد إني لقيتك، بس فين ملك!؟...

-ندى بحزن: ملك مشيت من هنا وخلاص مش هترجع تانى....

-مُني بتعجب: مشيت!! يعني أي؟ انا قولتها تستني عشان اجي اصلّح سوء التفاهم اللي حصل...

-جاسر بغموض: سوء تفاهم!! تقصدي اي...

-مني بشرح: مستر جاسر انا جاية اقول لحضرتك إن ورق الصفقة اللي اتلخبط كان بسببي ملك ملهاش اي ذنب..

وقفت ندي بصدمة: يعني أي بسببك! انطقي...

-مُني وبدأت بشرح كل ما حدث منذ ان رأت ملك حتي اخر مكالمة بينهم....

-ندي وهي تقف ولا تدري لما عقلها مُشتت: يعني أي؟! يعني ملك مكنتش تعرف؟ ملك عملت كل ده عشاني! سابت بيتها واتاخرت لوقت ذي ده عشان بس خايفة علي صفقة!! كانت خايفة علي شركتي! ضحت بوجودها هنا عشان الشركة....

ثم نظرة لجاسر الذي لم ينطق بحرف حتى الآن: شوفت... شوفت يا استاذ! عرفت إن مش بالمستويات ولا بشكل الناس ولا طبقات!!... ما تنطق؟ رد! خلتني ولأول مرة امد ايدي علي حد..لا ومين ملك!! اللي هي أكتر من صحبتي....

-كان يقف وما زال مصدوم، حقاً لماذا شعر بالعجز وعدم الرد علي أخته لكن الشعور الاغرب لماذا ضميره يؤنبه! لما شعر بالظلم اتجاه هذه الفتاه فقد هي موظفه ولا تحتاج كل هذا الشعور...

قطع تفكيره صوت ندي الذي بدأ في الانهيار

-ندي بغضب: تقدر تقولي دلوقتي هتصرف ازاي! اهي مشيت في وقت ذي ده ومعرفش عنها حاجه، ملك عمرها ممشيت في وقت ذي ده والموضوع خطر عليها وعلي اهلها، الناس الغلابة اللي مش هيستحملوا حاجه علي بنتهم لو حصلها حاجه.....

اصبح العدو صديق!! للكاتبة: ياسمين الكيلانيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن