نبدأ بذكر الله 🌺
استغفر الله العظيم واتوب إليه
💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜
سبحان اللهم وبحمدك، سبحان الله العظيم
💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد (3)
***********************************"لا فائدة إذا سامحنا الرياح طالما غصن الشجرة قد كُسر ."
استيقظت في يوم جديد لها في العمل ولكن بوجه حزين فهي لم تعتاد علي العمل الجديد ولا علي عدم رؤية صديقتها، ولا حُبها للعمل التي عملت به منذ سنوات....
خديجه بمرح وهي تدخل الغُرفة بعد ان اذنت لها: اي يا لوكه هو القمر هيفضل واقف قدام المرايا كتير كده....
ملك بابتسامة حزينة: أبداً انا خلصت اهو يلا بينا...
خديجه بحب: يلا يا روحي...
وذهبا إلي العمل معاً...
دخلت خديجه للمُدير بعد إن أذن لها: صباح الخير يا فندم دي ملك اللي كلمت حضرتك عنها....
المدير: اهلاً.. خديجه كلمتني عنك وعرفتني مؤهلاتك... ووجه حديثه لخديجة: هتاخديها دلوقتي علي مكتبها وتعرفيها نظام الشغل، اه كمان كنت حابب اعرفك إن اغلب شغلنا بيبقي مقابلات مع رجال اعمال وانا هديكي اختبار صغير عشان اشوف كفاءتك في العمل، عايزك تجمعيلي اي لقاء صحفي في احد المؤتمرات او الحفلات مع رجال الاعمال وشطرتك لو كان رجل اعمال مشهور كده....
خديجه بابتسامة: متقلقش يا فندم ملك قد المهمه دي مش كده يا سو...؟
*بقلم: ياسمين الكيلاني
ملك بهدوء: كده يا خديجه عن اذنكم عشان أبدأ في الشغل...
وذهبت خديجه معاها لتُعلمها نظام العمل....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــفي مكان آخر تتصل بصديقتها فاطمه لتطمئن عليها
فاطمه: الو
هاجر بمرح: اي يا كلاب البحر كده مشوفكمش كل ده انتي والكلبه التانيه...
فاطمه بحب: الله يا ست هاجر ما احنا موجودين طول الوقت في الشغل وانتي عارفة ايام دراسة وايام شغل والبركة فيكي....
هاجر بتساؤل: المهم طمنيني عليكي عامله اي؟ و ملك برن عليها كتير موبايلها مقفول طول الوقت هو في حاجه حصلت؟
فاطمه بهدوء: لا يستي مفيش حاجه حصلت ولو عايزه تشوفيها انهارده تعالي في حفلة بليل معموله كُلنا هنبقي موجودين...
هاجر بحب: يا دي حفلات الشغل، حتي في الحفلات شغل!! والله حرام عليكم....
فاطمه بزهق: يعني هنعمل اي يا بنتي هما مش بيحرموا حد، المهم تيجي بقا....
أنت تقرأ
اصبح العدو صديق!! للكاتبة: ياسمين الكيلاني
Narrativa generaleصحاب قضوا حياتهم علي الحلوة والمُره، بيدورو علي ازاي ينبسطوا وهما مع بعض!! لكن لحظة دخول طرف جديد في القلب اللي بيجمعهم...... بتبدأ لحظة الوجع والحزن تدخل في غصن من قلبهم وانتصار الطرف التالت مكنش في الحزبان! يمكن يكون حبيب!؟ او صديق؟ او عاشق؟...