41

236 37 6
                                    

"Ryujin dah cerita semua pada aku. Diorang bertiga dah berbaik pun,"

Jaemin menyisip kopinya perlahan sambil mendengar cerita dari Haechan.

"Bagus lah kalau macam tu," ujar Jeno pula.

"Kau Jaemin, macam mana? Apa perasaan kau bila Yoori dah balik? Terubat rindu?" soal Haechan.

"Tch, rindu? Entah lah Haechan. Terubat sikit? Sebab aku boleh tengok je, tapi tak boleh nak sentuh dia macam dulu," ujar Jaemin jujur.

Setiap kali dia melihat Yoori, hatinya meronta-ronta agar dia memeluk wanita yang pernah menjadi isterinya itu. Tambahan lagi bila melihat Yoori melayan Jihoon. Bayangan mereka bertiga sebagai keluarga bahagia terus bermain di fikirannya. Namun dia sedar, itu semua tidak mungkin akan terjadi.

"Peluk je lah. Paling teruk pun kena belasah je," kata Haechan selamba.

Jeno ketawa mendengar itu.

"Kau ada niat dah balik semula pada dia?"

Suasana berubah bila Haechan mengutarakan soalannya.

"Tipu lah kalau aku cakap tak nak. Aku kesian kan Jihoon. Setiap kali pergi rumah Jaehyun Hyung, mesti dia asyik tengok je gambar family diorang,"

"Tapi Jihoon tu budak bijak. Dia tak pernah bencikan Yoori walaupun Yoori tinggalkan dia dari bayi kan?"

Jaemin mengangguk.

"Itu permintaan Yoori. Dia minta aku supaya bagitahu Jihoon yang dia sayangkan Jihoon walaupun dia takde depan mata kami,"

"Kau tak cuba bercakap dengan Yoori tentang ni? Ryujin cerita yang Yoori sekarang dah makin matang. Tengok cara dia cerita tentang Jihoon, nampak macam mana dia sayangkan anak dia. Mungkin dia akan terima cadangan kau untuk korang bersama demi Jihoon?" Haechan menyuarakan pendapatnya.

"Tengok lah macam mana. Buat masa sekarang ni, aku nak biarkan dia luangkan masa dengan Jihoon dulu. Aku nak tengok Jihoon happy,"

"Eh, kau ni kenapa senyap je? Macam kau pula yang ada masalah rumah tangga," Haechan menampar bahu Jeno yang diam sejak tadi.

"Takde lah. Aku cuma terfikir. Kalau lah Jaemin dengan Yoori berbaik dan bersama semula. Macam mana dengan Nakyung?"

Jaemin dan Haechan berpandangan sesama sendiri.

"Kenapa dengan Nakyung?" soal Haechan hairan.

"Tch, kau jangan cakap kau tak tahu tentang perasaan Nakyung pula. Kau ingat dia saja-saja nak tolong Jaemin selama ni kalau bukan sebab dia suka Jaemin? Lima tahun tu bukan sekejap tau. Kalau perempuan lain, mungkin diorang dah mengalah dah,"

Jaemin diam. Ya, dia sedar semua itu. Dia tahu Nakyung ada perasaan padanya cuma dia cuba menafikannya. Selama lima tahun ini, Nakyung banyak membantunya. Lebih-lebih lagi bila Yoori berhenti kerja.

Hampir lima bulan jawatan Yoori tiada pengganti. Membuatkan kerja Jaemin makin sukar dan agak tidak teratur. Mujur ada Nakyung yang membantu. Dari kerja di pejabat, Nakyung mula rapat dengan Jihoon.

Boleh dikatakan, kalau orang asing melihat mereka, mungkin mereka akan dianggap sebagai sebuah keluarga.

"Aku tahu dia sukakan aku. Tapi, hati aku ni masih belum terbuka untuk mana-mana perempuan selain Yoori,"

"Aku faham. Tapi, seeloknya kau bagitahu Nakyung. Jangan letakkan harapan pada dia. Kesian dia," nasihat Jeno.

"Betul. Takut nanti, dah terlambat pula kau nak bagitahu dia. Makin lama kau diam, makin sakit dia nanti," tambah Haechan.

"Okay sekarang ni, dah boleh berhenti rasanya cakap tentang aku. Kau Jeno. Takde cerita menarik?" tumpuan kini pada Jeno.

Jeno yang merasa dirinya menjadi tumpuan itu mencapai cawan kopinya dan menyisip minuman itu perlahan.

"Tch, kau tengok tu. Dia gelabah. Mesti ada sesuatu ni," Haechan sudah mengusik.

Jaemin tersenyum suka. Antara mereka bertiga, boleh dikatakan Jeno yang paling jarang bercerita tentang perempuan. Kalau Haechan, tak payah cakap. Dia pernah menjadi buaya darat kegilaan ramai satu masa dahulu.

"Aku nak tanya korang,"

Jaemin dan Haechan fokus pada Jeno.

"Macam mana eh nak mengurat perempuan?"

My Heart Where stories live. Discover now