"Tentang Ali, kau jangan risau. Aku ada rancangan terbaik untuk dia. Aku juga akan tanggung segala risiko," putus Ejen Zain dengan tenang. Ejen Djin hanya mampu bersetuju. Apabila ketua teras neuro itu telah beri kata putus, tiada sesiapa mampu mengubahnya.
Extra scene
"Program yang aku letakkan dalam IRIS dulu tu macam mana? Dayang dah berjaya keluarkan?" soal Ejen Djin perlahan. Kesalahannya dahulu betul-betul membuatkannya rasa bersalah. Dia mula sedar apabila Ejen Zain menyelamatkannya dalam misi sebelum ini. Misi di mana protokol gegas patut dijalankan, namun sahabatnya lebih menyayanginya.
"Belum," balas Ejen Zain selamba.
Ejen Djin terkejut, "Habis tu? Kalau hilang kawalan?"
"Kau tak percaya pada aset terpenting MATA?" soal Ejen Zain semula membuatkan Ejen Djin terdiam.
"Aku.. masih rasa bersalah atas kejadian beberapa tahun lepas. Kau patut jalankan saja protokol gegas. Sekarang, muka kau dah tak sekacak dulu," ujar Ejen Djin kesal.
Ejen Zain tergelak kecil, "Walaupun dah tak sekacak dulu, sekurang-kurangnya masih ada yang sayang." matanya dilirikkan pada Ejen Dayang. Sambungnya, "Kita sebagai ketua teras perlu memupuk sikap setia kawan dan kerjasama kalau nak ejen-ejen lain contohi kita. Sebenarnya, aku lagi kesian pada kau. Tangan kau..."
"Pfft. Tangan ni? Tangan ni lagi hebat dari yang dulu. Kekuatan aku dah setanding Ganz. Kau ada?" Ejen Djin menunjuk-nunjuk Bionic Arm-nya. Ejen Zain hanya mampu tertawa. Dah tua pun masih pandai kembang hidung ya.
❀❀❀
4 tahun kemudian
"Rancangan kau memang gila. Kau sengaja biarkan IRIS dicuri geng bermotor tu. Kau risikokan gajet adik ipar kau semata-mata untuk rekrut Ali semula? Kau-"
"Kan aku dah kata. Aku akan tanggung segala risiko. Lagipun, aku yakin rancangan ini akan berjaya," balas Ejen Zain tenang.
"Tch. Kalau Cyberaya dalam bahaya, aku akan biarkan Ganz belasah kau."
Ejen Zain sekadar membiarkan kata-kata Ejen Djin itu berlalu dibawa angin. Dia menukar topik, "Macam mana dengan plan kau untuk ambil budak tu sebagai anak angkat? Jadi ke?"
"Dalam proses. Mala masih belum setuju."
Ejen Zain mengangguk faham.
❀❀❀
Chapter kalini pendek je sebab extra. Kalau tak faham, boleh tanya tau 😉 Rara tahu story ni banyak rahsia, so kalau ada yang mengelirukan bolehlah tanya.
YOU ARE READING
MATA : FAMILY [C]
FanfictionMeta Advance Tactical Agency atau lebih dikenali sebagai MATA merupakan sebuah agensi perisikan di Cyberaya yang ditubuhkan secara rahsia untuk melindungi keselamatan bandar tersebut. Dah nama pun agensi rahsia, sudah semestinya penuh dengan rahsia...