Sekarang
POV ALI
Aku Ali bin Ghazali. Anak tunggal peneraju Cyberaya dan super ejen MATA. Bukan nak berlagak, tapi aku sendiri dah berjaya menempah nama dalam MATA. Super ejen muda tekno. Cool kan~ Hehe. Tapi, aku takkan berjaya sampai ke tahap ni tanpa bantuan pasukan aku.
"Ali! Turun cepat! Dah lambat ni! Kamu tak nak kena denda bawak barang dari gate depan lagi kan?"
Alamak! Aku dah lambat.
"Kejap, ayah. Ali bawak turun luggage sekarang jugak!"
Untuk pengetahuan korang, aku dah berumur 15 tahun. Dan ya. Aku ditawarkan belajar di sekolah berasrama penuh SMTM, Sekolah Menengah Teknologi Meta. Macam pernah dengar? Sekolah khas MATA ni bro. Cikgu-cikgu dan kakitangan sekolah ni semuanya ejen. Jadi tak adalah susah nak pergi misi atau latihan macam waktu sekolah rendah dulu. Untuk pelajar, ada juga yang super genius tapi bukan ejen dan terpilih masuk sekolah ni, jadi tak semua pelajar adalah ejen.
Aduh, malas betul nak balik asrama semula. Sejak jadi super ejen muda, aku dengan pasukan aku selalu kena panggil misi dari lewat malam sampai subuh. Waktu persekolahan pula, kitorang selalu jadi perhatian. Takkanlah nak cemarkan nama baik sendiri dengan tidur dalam kelas atau tak siap kerja sekolah kan? Hidup kitorang sekarang memang sangat-sangat memenatkan. Huh.
"Arif!"
Jejaka handsome lagikan kacak yang aku panggil tadi menoleh. Dengan senyuman kecil, dia buat 'two finger salute'. Fuh, memang cool habis!
"Lambat lagi?" soalan dia ni memang macam nak perli aku ya.
"Mana ada lambat. Okeylah ni 5 minit awal." aku tersengih. Yalah, nak balas apa lagikan? Memang aku dah lambat.
"Alicia dengan Iman dah tunggu. Pack barang kau cepat, lepas tu kita join diorang. Dengar cerita, malam ni kita ada misi."
"Ai? Kita baruu saja sampai. Diorang lupa ke kita ni budak sekolah?" aku mengeluh. Macam tak ada orang lain untuk MATA pilih pergi misi.
Arif atau lebih korang kenali sebagai Rudy pun mengeluh, "Entahlah. Memang dah tugas kita agaknya. Dah, jangan lengahkan masa. Ada sesuatu yang Alicia nak bincangkan."
Aku sekadar mengangguk sebelum mengorak langkah ke dorm aku. Ha, mesti korang rasa pelik kan dengan perangai Rudy? Dia mula berubah sejak jadi anak angkat kepada salah seorang peneraju Cyberaya, Doktor Mala. Cun kan?
Dalam perjalanan, aku rasa.. diperhatikan. Entahlah. Sejak kebelakangan ni, aku selalu rasa aku tak bersendirian.
"Boo!"
POV OFF
"Opocot mak kau terbang!" latah Ali akibat terkejut.
"Pfft- HAHAHAHAHA."
Ali mencebik. Bahu jejaka yang mengejutkannya tadi ditumbuk kuat.
"Aduh!"
"Kau ni. Takde kerja lain ke?" kemudian, dia mengubah topik, "Ha, sepanjang seminggu cuti ni kau tak jenguk aku pun ya? Ouhhh, ke dah ada awek? Patutlah lupa aku ya?" sakat Ali.
"Haiyaa, aku banyak kerja maa. Aku kena tolong mama aku lagi, siapkan projek dan kerja rumah lagi. Study lagi. Kau pun tahu level pembelajaran kat sini kan? Lainlah kalau aku pandai macam kau." bahu Ali ditumbuknya perlahan.
"Eh. Ada-ada sajalah kau ni. Ha, jom lepak mamak dengan aku malam ni. Lama dah kita tak lepak sama-sama sejak masuk sini. Yalah, dua-dua sibuk dengan kelas masing-masing," ajak Ali. Misi yang disebutkan Rudy sebentar tadi telah dia lupakan. Terlupa sebenarnya.
Tit tit! Tit tit!
Setelah merasakan gegaran dari dalam poketnya, Viktor kelihatan bersalah, "Err, sorry Ali. Aku.. ada projek yang masih belum siap. Sorry tak dapat teman kau lepak."
"Tak apalah. Pentingkan dulu pelajaran kau. Apapun, semoga berjaya. Kalau ada rezeki nanti, boleh kita set masa lain untuk lepak. Aku pun baru teringat yang aku ada kelas malam ni, hehe." Ali menggaru-garu pipinya yang tidak gatal. Baru dia teringat akan misi yang dikatakan Rudy sebentar tadi.
Viktor tersenyum, "Terima kasih sebab faham. Aku cau dulu!"
YOU ARE READING
MATA : FAMILY [C]
FanfictionMeta Advance Tactical Agency atau lebih dikenali sebagai MATA merupakan sebuah agensi perisikan di Cyberaya yang ditubuhkan secara rahsia untuk melindungi keselamatan bandar tersebut. Dah nama pun agensi rahsia, sudah semestinya penuh dengan rahsia...