"Aku.. minta maaf." Ali memulakan perbualan.
Rudy menjongketkan sebelah keningnya, "Kenapa pula?"
"Kau tak patut ada dalam misi ni. Kau tak patut ada kat sini. Ini misi aku. Aku minta maaf sebab libatkan kau dalam masalah aku dengan Dato' Othman. Aku memang nak jalankan sorang-sorang, tapi Ejen Zain suruh aku bawa kau sekali sebab risau dengan keselamatan aku. Aku minta maaf sangat-sangat. Aku tak kisah kalau kau nak benci aku semula, tapi sekurangnya-"
"Kau fikir aku akan benarkan kau jalankan misi ni sorang-sorang? Kau tak boleh asyik pentingkan orang lain tanpa fikir diri kau sendiri, Ali. Aku ada kat sini pun kita dah jadi macam ni. Inikan pula kalau kau jalankan misi ni sorang-sorang. Jangan salahkan diri kau atas kesalahan yang kau tak pernah buat. Aku pilih untuk terima misi ni. Aku buat untuk Cyberaya."
Ali tersenyum kecil, "Terima kasih, Rudy."
Rudy juga tersenyum kecil, "Jadi? Misi ni semua arahan Dato' Othman? Sejak bila pulak kau ikut telunjuk orang tua tu?"
Ali mengeluh, "Dia gunakan.. Alicia. Kalau aku tak ikut cakap dia, dia.. akan hapuskan Alicia."
Rudy menggenggam penumbuknya, "Berani betul orang tua tak sedar diri tu ugut kau! Tak sedar lagi kubur dah memanggil."
Ali tergelak. Seketika kemudian, dia kembali mengenang nasib diri, "Macam mana sekarang? Kau tak cuba lari? Kan aku dah suruh kau jalankan protokol gegas."
"Aku dah cuba dua kali sebelum kau sedar. Depan pintu saja dah ada dua bekas ejen yang jaga. Belum kira setiap lorong lagi. Tanpa gajet kita, kita takkan ada peluang. Ditambah pula dengan badan kita yang semakin lemah sebab racun azurium ni."
Racun azurium disuntik setiap jam ke dalam badan mereka untuk memastikan mereka sentiasa lemah dan tidak mampu untuk berlawan.
"Aku tak kisah. Asalkan Cyberaya, MATA, Alicia dan Iman selamat, lautan lava pun aku sanggup terjun kalau perlu."
"Kalau kita mati, kira mati syahid kan?"
Mereka berdua tergelak. Walaupun dalam saat mencemaskan, mereka tak panik. Lagipun, mereka dah reda dengan ketentuan Ilahi.
❀❀❀
Beberapa jam lepas
"Erhh. Aku kena cari Viktor." Rudy cuba menggagahkan dirinya. Dinding dijadikan penyokong. Sekarang waktu rehat, jadi tiada sesiapa yang mengawal laluan. Akhirnya, Rudy terserempak dengan Viktor di penghujung jalan.
"Ariff! Kau okey tak ni?" Viktor terus menyambut Rudy apabila Rudy hampir terjatuh.
"Kitorang.. dah kantoi. Jalankan.. protokol gegas. Kau kena pergi dari sini segera. Tolong pastikan Iman dengan Alicia tak datang sini cari kitorang."
"Takkan aku nak tinggalkan korang kat sini maa? Aku boleh tolo-"
"Tak, Viktor. Kau sorang takkan mampu. MATA pun takkan hantar bantuan. Kitorang akan hantar mesej protokol gegas lepas ni. Pergi. Aku tak nak kau kantoi sama. Pastikan Iman dengan Alicia selamat. Itu saja permintaan aku."
"Ta-"
"Hoi!"
"Ark!"
"Bagus, Viktor. Kau berjaya tangkap tikus yang cuba nak larikan diri ni."
Viktor hanya mendiamkan diri. Setelah Raziq pergi, dia mengomel sendirian, "Aku akan pastikan Alicia dan Iman selamat, tapi aku takkan tinggalkan korang kat sini. Misi aku adalah untuk cover korang. Aku akan teruskan misi tu walaupun terpaksa berkorban nyawa."
YOU ARE READING
MATA : FAMILY [C]
FanfictionMeta Advance Tactical Agency atau lebih dikenali sebagai MATA merupakan sebuah agensi perisikan di Cyberaya yang ditubuhkan secara rahsia untuk melindungi keselamatan bandar tersebut. Dah nama pun agensi rahsia, sudah semestinya penuh dengan rahsia...