الحكاية حصري لجروب مريم نصار وغير مسموح بنشرها في أي مكان آخر.جهاد و سلامة.
هيَ حَياة..
ما بين عاصٍ يتوب، وصالحٍ ينتكس،
قلوبٌ بين يدي اللهِ يقلبها كيف يشاء.كُن وجلًا واسأل ﷲ الثبات.🤲
←←←←←←←←←←←←←←←←←←
بسم الله نبدأ.
حليم في الورشه بيصلح في ميكروباص وجه مرعي وقال:- سلامو عليكوا يمعلم حليم.
اتعدل ورد عليه السلام، وكمل:- أهلا اذيك ياض يامرعي ايه يابني الغيبه دي مختفي ليه طول الأسبوع اللي فات؟ ورحنا نجيب التموين انا والواد شقاوه جماعتك قالت أنت روحت البلد! خير يعم قلقتنا عليك.
رد عليه:- تسلم يمعلم حليم طول عمرك مجدع وبتفهم في الأصول، وخير إن شاء الله أنا كنت في البلد بقبض الجمعيه، اتفضل يصحبي ال٣٠٠٠ جنيه أهم، ومعلش اتأخرت عليك في السداد بس غصب عني والله الجمعيه اتأخرت شهرين.
رد عليه حليم بعتاب:- والله عيب عليك يامرعي اللي انت بتقوله ده! ياض إحنا اخوات و ولاد حتة واحده وع رأي المثل المليان يكُب في الفاضي وانا وقتها كان ربنا رزقني ومستوره والحمدلله واخويا ف زنقه اسيبه يعني!
أبتسم مرعي وقال:- مش جديد عليك والله ياحليم أنت جمايلك مغرقاني، وكفايه بتصلح المكنه ببلاش، وبردوا مش هنسى وقفتك جمبي لما الايجار كسر عليا اكتر من شهر وصاحب البيت كان هيرمي عزالي بره وانت دفعتلي الإيجار وشهر زياده، واهو ربنا فرجها دلوقتي وبرجعلك الفلوس، والله ام العيال أول ما مسكت الفلوس قالت يامرعي اول واحد نسده صحبك حليم علشان استحملنا ياما ولا خبط ع بابنا في يوم يطلب فلوسه، ولا فتح موضوع السداد خالص، أمسك وربنا يجبر بخاطرك ويديم المعروف.اتنهد حليم وابتسم:- عيب عليك والله الكلام ده، ده النبي وصى ع سابع جار وأنت أخويا مفيش فرق، والدنيا مش مضمونه انهردا انا معايا بكره انت يبقى معاك ونشيل بعض في الأزمات، ده حتى الكريم لا يُضام وأنت أبو الكرم كله يامرعي، وحلفتك بالله لو محتاج الفلوس خليها دلوقتي انا مش مستعجل عليها، و وقت ما تفرج خالص رجعهم برحتك.
ـ تسلم ياحليم خير ربنا موجود والحمدلله، وعارف إنك بتعزم بقلب جامد لأنه مش جديد عليك، أمسك بقى وريحني ده يوم السداد عيد.
حليم أخد الفلوس وقال:- ربنا يسد ما علينا وعليك يارب، ولو احتجت لأي حاجه اديني رنه بس هتلاقيني عندك، واللي في بيتي في بيتك يسطى تمام!
أبتسم مرعي وشكروا وسابه ومشي، وحليم بيحط الفلوس ف جيبه،لمح امه وشفاعه خارجين من البيت، واستغرب، وكمان أستغرب اكتر أنهم ماجوش لعندو، ساب العدة اللي معاه ومسح ايدو بقماشة، ورايح عندهم، وضهرها ليه هى مش شايفاه،واتكلم بجديه وتعجب:ـ ع فين يا شفاعه؟
شفاعه سمعت صوته وغمضت عينيها وكشت ف نفسها ،بلعت ريقها بتوتر ومسكت ايد حماتها، ولفت ليه وحاولت تضحك وتتكلم لكن متلخبطه في الكلام:
ـ اء ،، أنا ،، أحم ، اه ياخويا منا هقولك رايحه فين ، هو انا يعني هروح في حته من غير ما تعرف!