#جهاد و سلامة
#مريم نصار.كان من دعاء النبي ﷺ:
"وأسألك قُرة عين لا تنقطع "
حديث صحيحومعنى قرة عين لا تنقطع:
أي أن يرزقه الله الإستقرار في الأمور كلِّها، خيرها وشرّها، بأن يرى كل قضاء الله لُطف منه ورحمة، وهذا يتبعه استقرار بالقلب وشعور بالطمأنينة، لأن العين بوابة القلب، فإذا استقرت العين استقر القلب.
✿✿┈┈••⊰✿✿✿✿⊱••┈┈┈┈••⊰✿✿✿✿⊱••┈┈✿✿
بسم الله نبدأ
في شقه شقاوه قاعدين هما الاتنين بيتغدوا في الصاله بعد ما اطمن عليها وسألها على متابعة الحمل وأنها في الشهر التاني، واتكلموا مع بعض وحكالها ع حماده وسلمى وردت فردوس بصدمه وقالت:- حماده!!! عايز يتجوز سلمى؟!
شقاوه بضحكه:- شوفتي بقى! مش قولتلك هتتفاجئي! انا كنت عامل زيك كده اول ما المعلم حليم قالي.
فردوس سابت المعلقه وقالت بتساؤل:- بس تفتكر سلمى هتوافق دي ما بتكرهش حد قد عمتها اللي اسمها نعمه دي!
شقاوه رد عليها وهو بياكل:- يا خبر النهارده بفلوس بكره يبقى ببلاش.عند حليم سلمى أول ما عرفت بالخبر ده رفضت رفض قاطع وحليم ملحقش يتصرف لأنهم وصلوا قبل معادهم، جت نعمه جوزها وابنها حماده وقاعدين في الانتريه، اتكلمت شفاعه وقالت بتريقه:- يا مرحب نورتونا وشرفتونا.
نعمه عوجت بقها وقالت:- ده نورك يا شفاعه ياختي ويارب كده نكون خفاف لطاف على قلبك.
شفاعه:- ابدا والله.
الكل بصلها وهي كملت بمكر:- ما تقوليش كده ابدا، انتي طول عمرك خفيفه ولطيفه ويارب تطيري زي الريشه.
نعمه ضحكت بتكليف وقالت:- تعيشي يا ختي طول عمرك بتفهمي في الاصول.
شفاعه بثقه:-طبعا من بعد ما عندكم ياحبيبتي.
وبصت لحماده وقالت:- اهلا منورنا يا حماده، ياختي اسم الله عليك كبرت وشنبك خطط.
حماده حط ايده على شنبه وقال بإحراج:- شكرا يامراة خالي.
حليم حب يداري ع تصرفات شفاعه وقال بلطف:- والله انتوا منورينا، اتفضل اشرب الشاي يابو حماده مد إيدك ياراجل انت مش غريب.
ابو حماده اخد الكوبايه وهو بيقول:- يزيد فضلك يابو سلمى طول عمرك صاحب واجب.
واخد شفطه وكمل بإعجاب: يا سلام اما كوباية شاي في الخمسينه تظبط الدماغ، تسلم ايدك يا ست ام سلمى.
شفاعه ببرو:- بالهنا.
نعمه بتريقه:- اللاه امال فين عروستنا مشتاقين نشوفها.
شفاعه بسخريه:- ليه هو أنتي ما تعرفيهاش؟ دي بنت اخوكي حتى وكمان هي شبهه كده.
حليم بنظره لشفاعه قال:-وبعدين يام سلمى؟!
اخدت بق شاي وسكتت، ونعمه كانت هتطرشق من جنابها ومتضايقه جدا وهي عايزه تاخد سلمى تخليص حق، تطلع فيها القديم والجديد، حليم قال:- منوريننا يا جماعه خير يابو حماده انت قلتلي إن أنت عايزنا في موضوع مهم.
ابو حماده ضحك ببلاها وقال:- ايوه ايوه ما انا قلتلك عايزين نطلب ايد بنتنا سلمى لابننا حماده، واهو زي ما انت عارف مخلص دبلوم من زمان وشغال صنايعي زي الفل وفاتح مطبعه بسم الله ماشاء الله عليه ويقدر يصرف عليها ويتكفل بكل مصاريفها، بس انت قول موافق.
شفاعه لوت بقها ،حليم أتكلم وقال:-مش انا اللي هاقول موافق أو لأ يابو حماده ودي الأصول! الرأي رأي العروسه؛ وافقت انا هاكون مبسوط؛ ما وافقتش يبقى مفيش زعل لأن كده يبقى مفيش نصيب، ونفضل زي ما إحنا أخوات وحبايب.
شفاعه بخبث:- خلاص ننادي سلمى بنتي ونسألها هنا.
حليم علشان عارف رد بنته قال:- ادخلي اسأليها انتي يمكن بنتنا مكسوفه ولا حاجه.
نعمه ضحكت بسخريه وقالت بصوت واطي:- وهي دي بتتكسف؟!
شفاعه سمعتها وهي قايمه ولفت لها وقالت:- طبعا دي كلها الخالق الناطق عمتها نعمه وهي هتجيبه من برا؟
وسابتها ودخلت لكن اول ما دخلت سلمى قابلتها زي الاعصار وقالت الواد ابن امه ده واخت جوزك الحربايه دي؟ لو ما طلعوش من هنا دلوقتي انا هاجي اولع فيهم.
شفاعه قعدت على السرير وقالت:- يا بت اهمدي الناس جايين يطلبوا ايدك واحنا هنرفضهم عادي يعني. و ضحكت.
سلمى كشرت عينيها وقالت لها:- أنتي بتضحكي يا ماما؟
شفاعه بضحكه من القلب قالت:- يا لهوي يا لهوي نعمه تبقى حماتك يا بت يا سلمى!! لا لا لا لا مش قادره اتخيلك يا لهوي والنبي دي كانت طلعت ع جتتك القديم والجديد، كنتوا انتوا الاتنين هتعملوا زي الديوك في الشارع كل يوم هنروح نجيبكم من قسم شكل.
سلمى ضحكت وقعدت جنب امها وقالت:- ولا حماده بقى!! اهو حماده ده كوم!! ونعمه الحربايه دي كوم تاني، لأ وهقولها ياماما نعمه. وقعدوا وفضلوا يضحكوا وبعدها شفاعه قامت وطلعت ليهم وقالت ببرود:- معلش بقى يا نعمه ياختي مافيش نصيب.
نعمه قامت بغيظ وقالت:- هي بقت كده بترفض ابني حماده؟
شفاعه بمسكنه:- والنبي ياختي فضلت اتحايل عليها وافهم فيها واقولها يا بت يا سلمى ده حماده!! حماده حد يرفض حماده؟ قالت يا ماما لا خلي الاخوات اخوات لما تتجوز البنات، معلش بقى يا نعمه ياختي كان نفسي؛ تصدقي؟ ده انا كان نفسي ومنى عيني نبقى انا وانتي كده حموات ونسايب بس هنعمل ايه قسمه ونصيب.
نعمه جزت على أسنانها وبصت لحليم أخوها، حليم كان متضايق لانة حس بإحراج اخته وطريقه شفاعه لكن رد وقال:- أقعدوا يا جماعه اقعدي يا نعمه وكملي الشاي.
نعمه ردت وقالت:- هي بقى فيها شاي؟! احنا جايين هنا نتهزق انا غلطانه؛ انا غلطانه إن انا جيت وقلت الم لحمي واهي من لحمي ومن دمي ولا هو من قلة العرايس يعني؟
شفاعه ببرود:- والنبي ما تزعلي نفسك اوعي تزعلي نفسك ليطقلك عرق؛ معلش انا عارفه هي بتبقى صدمه كده في الاول ما هو برده ابنك اترفض مش سهله هي، بس معلش بكره يتعود، وبعدين هي مش اول عروسه ترفضه وانت يا حماده يا حبيبي اجمد كده وخلي بالك من المطبعه هي اللي بقيالك.
نعمه اتغاظت وقالت:- يلا يا حماده يلا يابو حماده.
ومشيت وحماده وراها وابو حماده وراهم وشفاعه قعدت على الكرسي وبصت لحليم وحليم بصلها وفجاءه شفاعه انفجرت في الضحك وحليم غصب عنه ضحك.